Farsan har en sån trapp. Han fixade med lackfräs, skrapa och lite slipmaskin, sen vit lasyr. Det beror ju på vad du ska göra efteråt också, ska du måla behöver det ju inte bli perfekt, det räcker ju att matta ner, små skador kan du spackla med nåt starkt spackel typ plastic padding. Men ska du klarlacka är det nog lackfräs, skrapa och lite slipa som gäller.
 
Martin_B
O ottoangel skrev:
Det är en lackad trappa. Lite osäker på hur man ska gå tillväga. [bild]
På en sådan trappa hade jag nog tagit det väääldigt försiktigt med lackfräsen.
Du måste ha i åtanke att lacken på den trappan består av en mycket tunn hinna, någon tiondels millimeter kanske. Lackfräsen kommer ta bra mycket mer än så på sina håll.
Det beror mycket på vad du skall göra med den. Skall du bara lacka om den? Skall du betsa och sedan lacka? Skall du måla? Skall du olja? Det beror som sagt på.

Behöver du ha bort alla tryckmärken kan lackfräs vara en bra idé. Behöver du endast få bort den tunna hinnan lack som finns där, så bör du hellre köra med en excenterslip, eller en bandslip men extremt försiktigt (bandslip äter sig ner rätt snabbt också i träet). Möjligen planslip går bra, först med ett grovt papper och sedan ett fint.

Skall du bara måla, så ruffa upp ytan snabbt med en planslip och måla på är mitt råd, såvida inte lacken sitter löst och håller på och flagar, för då måste allt bort.
 
Martin_B
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
På en sådan trappa hade jag nog tagit det väääldigt försiktigt med lackfräsen.
Du måste ha i åtanke att lacken på den trappan består av en mycket tunn hinna, någon tiondels millimeter kanske. Lackfräsen kommer ta bra mycket mer än så på sina håll.
Det beror mycket på vad du skall göra med den. Skall du bara lacka om den? Skall du betsa och sedan lacka? Skall du måla? Skall du olja? Det beror som sagt på.

Behöver du ha bort alla tryckmärken kan lackfräs vara en bra idé. Behöver du endast få bort den tunna hinnan lack som finns där, så bör du hellre köra med en excenterslip, eller en bandslip men extremt försiktigt (bandslip äter sig ner rätt snabbt också i träet). Möjligen planslip går bra, först med ett grovt papper och sedan ett fint.

Skall du bara måla, så ruffa upp ytan snabbt med en planslip och måla på är mitt råd, såvida inte lacken sitter löst och håller på och flagar, för då måste allt bort.
Min sambo vill nog måla allt vitt. Eller vitt och grått. Är det bara att spackla och slipa då egentligen? Tips på färg som inte är hal?
 
O ottoangel skrev:
Min sambo vill nog måla allt vitt. Eller vitt och grått. Är det bara att spackla och slipa då egentligen? Tips på färg som inte är hal?

Tips på halkbekämpning av trappor.
Måla trappan i den färg ni vill ha. Tag en slitstark färg som tål att nötas på.
När trappan är färdigmålad enligt konsten alla regler har du två vägar att gå.

1. Montera en tejp med halkskydd någon centimeter in från stegnosen på varje steg. Fullt tillräckligt som skydd. Finns på Jula.

2. Köp väldigt fin blästersand. Blanda sanden med trappfärgen. Testa fram med olika inblandningar på en lös bräda. När du har hittat rätt förhållande mella färg och sand så maskerar du varje trappsteg 5cm in med maskeringstejp. Därefter är det bara att måla alla trappnosarna och du får en mycket säker trappa! Gjorde så på en lackerad ektrappa för många år sedan och det fungerar ännu. Det syns knappt att trappan är säkrad.
Tejpen kommer att synas betydligt mer. Hardu fler frågor så är det bara att återkomma.

Lycka till! Livet är glatt!

Dag

Ps. Den här firman har olika färger att välja på.

Produkter för halkbekämpning på trappor, inklusive halkskyddstejp och olika typer av anti-slip-behandlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Martin_B
O ottoangel skrev:
Min sambo vill nog måla allt vitt. Eller vitt och grått. Är det bara att spackla och slipa då egentligen?
Ja, det skulle jag vilja påstå, förutsatt att befintlig lackfärg sitter bra och inte flagar. Räcker att spackla och slipa med planslip, bara för att rugga upp lackens yta en aning.
Dammsuga trappstegen ordentligt och sedan bör du blåsa rent ordentligt med tryckluft också, så du får bort allt damm. (börja uppifrån och gå ner :D )

Det är aldrig fel att torka av alla ytor som skall målas med T-röd innan målning, så det garanterat avfettas.
 
Stora skador kan du spackla med plastic padding. Efter första lagret färg ser du om det är några fler skador du vill fylla i. Plastic padding har fördelen att det inte krymper när det härdar, plus att det är klart på nån halvtimme. Fråga i färgaffären efter någon golvfärg, dom är slitstarka.
 
Hej ! Funderar på en lackfräs för att kunna göra en trären grund på en trappa som är betsad med mahogny bets. Det har blivit flammigt, lite andra skavanker och repor över det senaste 10 åren.

Trappan var helt i furu innan och första gången vi la bets så slipade vi också ner till trärent men det var en professionell golvslipare som fixade det. Nu ser det ut som vi fär göra det själva och vi letar verktyg för detta ?

Lackfräsen verkar ju vara som gjor för detta men vill ha hjälp och kolla så jag tänker rätt. Betsen har ju mätat träet så av den anledning hjälper det inte heller mkt att betsa uppe på det gamla , detta gör det flammigt så en totalt återställning från grunden planeras ...

Tack på förhand , Mattias
 
  • En trappa betsad i mahogny med synliga flammighet och repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att få en fin yta med fräs så slipning slipper du inte undan och då kan det nog vara lika så enkelt att slipa från början.
Se om du hittar en Rotex 90 begagnad och köp på dig lite papper och anslut en hyfsad dammsugare så går det ganska fort, 40-60h
 
Är skären vassa blir det ett bra resultat som kräver lite efterbehandling.
Det går dessutom väldigt fort att fräsa!
Jag fräste av min trapp på några timmar.
 
  • Gilla
Dragon52
  • Laddar…
Helt ok att slippa upp ”toppen” efter fräsning men jag är tveksam till 40h slipning
Rotexen var ju inte billig heller direkt

nino nino skrev:
Svårt att få en fin yta med fräs så slipning slipper du inte undan och då kan det nog vara lika så enkelt att slipa från början.
Se om du hittar en Rotex 90 begagnad och köp på dig lite papper och anslut en hyfsad dammsugare så går det ganska fort, 40-60h
nino nino skrev:
Svårt att få en fin yta med fräs så slipning slipper du inte undan och då kan det nog vara lika så enkelt att slipa från början.
Se om du hittar en Rotex 90 begagnad och köp på dig lite papper och anslut en hyfsad dammsugare så går det ganska fort, 40-60h
R Ring skrev:
Är skären vassa blir det ett bra resultat som kräver lite efterbehandling.
Det går dessutom väldigt fort att fräsa!
Jag fräste av min trapp på några timmar.
 
Snabbhet och jämn fördelning av bottagandet är jag ute efter. Verkar vara en vinnare med fräs.

R Ring skrev:
Är skären vassa blir det ett bra resultat som kräver lite efterbehandling.
Det går dessutom väldigt fort att fräsa!
Jag fräste av min trapp på några timmar.
 
Jag har slipat några trappor men dom har blivit lutade och oljade eller lackade och det är där nånstans man landar i tid.
Ska man täckmåla så kanske man kan hoppa över ett steg i slipningen och ändå få ett bra resultat.

Nej den är inte billig, därför skrev jag att du skulle titta efter en begagnad som du säljer för samma peng när du är klart.
Rotexen är mycket bra på att samla upp dammet när du slipar om du har dammsugare kopplad och avverkar fort.

Återkom gärna om du bestämmer dig för att fixa trappen
 
  • Gilla
msbr
  • Laddar…
Jag har gjort ett par trappor och jag skulle inte ta mig an det jobbet utan en lackfräs. Sen kommer man inte ifrån slipandet, men grovjobbet man får gjort på väldigt kort tid med lackfräsen är guld värt. Vassa skär är A och O.

Givetvis beror det på skicket på trappen också, de jag gjort har varit väldigt slitna, och krävt ganska stor materialavverkning för att få fram en ny fräsch yta. Jag använder inte lackfräsen jätteofta, men när den väl åker fram så är den verkligen super. Den kräver dock kanske ett visst handlag och igen, vassa skär, för att få fin finish utan "kanter", men det går utmärkt efter lite övning.
 
  • Gilla
Dragon52 och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört igång med min trappa igen. Andra gången på sex år. Förra gången köpte jag en lackfräs för att bli av med allt lim från laminatgolvet som täckte stegen tidigare, sen gjorde jag generalfelet att måla trappan vit.. varenda hårstrå, varenda dammtuss, varje sandkorn syntes på tre meters håll.

denna gången tog jag mig för att slipa ner färgen och limresterna från halkskyddsmattan vi la på stegen. Har lätt tagit 60-70 timmar att slipa, men jag undrar om jag inte spenderade 40-50 timmar med att slipa efter lackfräsen också. Det blir väldigt mycket slipning i hörn, småvinklar som du inte kan fräsa. Vassa kanter, mycket trä som rest sig från fel håll. Sjukliga mängder spån och flis över HELA huset när man fräser.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.