whork whork skrev:
Jag har kört igång med min trappa igen. Andra gången på sex år. Förra gången köpte jag en lackfräs för att bli av med allt lim från laminatgolvet som täckte stegen tidigare, sen gjorde jag generalfelet att måla trappan vit.. varenda hårstrå, varenda dammtuss, varje sandkorn syntes på tre meters håll.

denna gången tog jag mig för att slipa ner färgen och limresterna från halkskyddsmattan vi la på stegen. Har lätt tagit 60-70 timmar att slipa, men jag undrar om jag inte spenderade 40-50 timmar med att slipa efter lackfräsen också. Det blir väldigt mycket slipning i hörn, småvinklar som du inte kan fräsa. Vassa kanter, mycket trä som rest sig från fel håll. Sjukliga mängder spån och flis över HELA huset när man fräser.
Tack för dine erfarnheter och inspel. Jag förstår att lackfräsen inte löser allt utan att det är mkt som tillkommer i perferin som tingar traditionell slipning men kan man kapa arbetstiden med 50% så är det ju välkommet.
 
Lim och sånt kan vara värt att ta med färgskrapa, det blir mycket mindre märken (och spån) efter en sån än med lackfräs. Och man kommer åt precis överallt.

Men den där betsen då. Tusan vilket jobb, jag hade inte velat lägga så mycket tid på något som har så kort livslängd. Det kanske är nån annan behandling du ska göra denna gången?
 
K KungAnka skrev:
Lim och sånt kan vara värt att ta med färgskrapa, det blir mycket mindre märken (och spån) efter en sån än med lackfräs. Och man kommer åt precis överallt.

Men den där betsen då. Tusan vilket jobb, jag hade inte velat lägga så mycket tid på något som har så kort livslängd. Det kanske är nån annan behandling du ska göra denna gången?
Förslag ?
 
K KungAnka skrev:
Det beror ju på hur du vill att det ska se ut. Det var ju väldigt snyggt med bets. Men inte så tåligt

Måla med någon golvfärg är klart enklare att göra och göra om men blir mer dött.

Det finns såna där lösa steg som man limmar på utanpå trappstegen, det verkar hålla bra. Typ sån här [länk]
Tack för detta tips ! :) Ser jättefint ut . Vissa av mina trappsteg i mitten är asymmetriska så det blir en utmaning men som inpiration funkade detta utmärkt och återigen tack för tipset. Har inte bestämt va det landar i än , ska väl försöka mig på att prova att slipa ner en liten del och betsa på nytt bara för att se om det kommer ge önskat resultat annars får det nog bli en golvfärg som du nämner.
 
Jag har en ektrappa som ska hårdvaxas efter att jag slipat bort lacken, är lackfräsen det räta eller är det slipmaskiner som gäller? Ska slipas både trappsteg och undertill då trappen är öppen som syns på bild. Givetvis finns det en halvtrappa ner också som man bara ser lejdaren på.

b4o4fxg.jpg

Har fått offert på 30 000kr för jobbet så kanske kan man göra det lite billigare själv.
 
Jag har en LF724S som är till salu, köpte för några år sedan men blev aldrig använd.
 
Y youask skrev:
Jag har en LF724S som är till salu, köpte för några år sedan men blev aldrig använd.
Är den bara rätt verktyg för mitt tänkta jobb så är jag absolut intresserad, vad hade du tänkt för pris?
Tanken annars var att hyra maskinen.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Jag har en ektrappa som ska hårdvaxas efter att jag slipat bort lacken, är lackfräsen det räta eller är det slipmaskiner som gäller? Ska slipas både trappsteg och undertill då trappen är öppen som syns på bild. Givetvis finns det en halvtrappa ner också som man bara ser lejdaren på.

[bild]

Har fått offert på 30 000kr för jobbet så kanske kan man göra det lite billigare själv.
Nja. Jag skulle försöka med färgskrapa först. Plus slipmaskin. Men vore jag du skulle jag nog bara matta ner den och lacka igen, det är ett hästjobb att få det där bra om det ska bli trärent. Tänk bara undersidan osv. OBS att slipmaskin ska vara med dammsugare för att ta bort damm och hålla någorlunda svalt.
 
K KungAnka skrev:
Nja. Jag skulle försöka med färgskrapa först. Plus slipmaskin. Men vore jag du skulle jag nog bara matta ner den och lacka igen, det är ett hästjobb att få det där bra om det ska bli trärent. Tänk bara undersidan osv. OBS att slipmaskin ska vara med dammsugare för att ta bort damm och hålla någorlunda svalt.
Trappen ska bli trären för att sen målas med hårdvax. Har förstått att det är ett hästjobb men sånt får man ta ibland.
Frågan är om det kommer gå fortare, enklare och bättre med en lackfräs eller om det är skrapa, slipmaskin och papper som gäller. Kollar man på videos på nätet så ser lackfräsen ut att fixa detta galant men förstår om allt i livet inte är som på film.
Kommer givetvis ändå bli tvungen att slipa också men kan man få bort första lagret så är mycket vunnet.

Eller
 
En lackfräs kommer göra jobbet snabbt om det är trärent som efterfrågas, för den är ruskigt effektiv. Men det kan vara bra att öva handhavandet på något annat innan du sätter den i trappan, för helt enkel är den inte. Lite för hårt tryck och den äter sig ner och lämnar märken. Räkna med att få slipa också för att få bra finish innan hårdvaxen.
 
Lånade ut min lackfräs till grannen och även om var väldigt nöjd med hur den fungerade så tror jag att han mest använde färgborttagning från Biltema och därefter slipning. Har själv inte testat den där färgborttagningen men han var väldigt nöjd så jag lär prova vid nästa liknande projekt.
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
En lackfräs kommer göra jobbet snabbt om det är trärent som efterfrågas, för den är ruskigt effektiv. Men det kan vara bra att öva handhavandet på något annat innan du sätter den i trappan, för helt enkel är den inte. Lite för hårt tryck och den äter sig ner och lämnar märken. Räkna med att få slipa också för att få bra finish innan hårdvaxen.
Tack för info. Har aldrig räknat med att slippa slipa utan fräsen kommer endast användas för att få bort lacken där det finns utrymme och går lättare än att slipa. Räknar med att spara slippapper också. Får hyra eller köpa en maskin och börja leka på mindre synligt ställe så man får in handhavandet men kollar man på filmerna så ser det busenkelt ut :) Hittade att den fanns att hyra för 450 kr för en helg eller så blir det ett köp av en maskin.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Tack för info. Har aldrig räknat med att slippa slipa utan fräsen kommer endast användas för att få bort lacken där det finns utrymme och går lättare än att slipa. Räknar med att spara slippapper också. Får hyra eller köpa en maskin och börja leka på mindre synligt ställe så man får in handhavandet men kollar man på filmerna så ser det busenkelt ut :) Hittade att den fanns att hyra för 450 kr för en helg eller så blir det ett köp av en maskin.
Klokt.
Kanske inte behöver nämnas, men att koppla den till en dammsugare är rentav ett måste vid inomhusarbete.
 
  • Gilla
Stefflo
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Klokt.
Kanske inte behöver nämnas, men att koppla den till en dammsugare är rentav ett måste vid inomhusarbete.
Det behövs även till slipmaskinen om pappret ska överleva nån längre stund utan att klegga igen. Plus att det dammar mindre såklart, men inte bara därför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.