Martin_B
thomasx skrev:
Ja du, Louis Tools kan jag än så länge verkligen inte rekommendera. Jag har fortfarande inte fått något levererat, på hemsidan har min order inte ändrat status sedan beställningsögonblicket och dom har inte på en vecka besvarat min fråga om status och om det är något problem. Däremot verkar det som de debiterade mitt kreditkort omedelbart vid beställning. Sämsta tänkbara so far alltså.
Låter ju onekligen osäket och oseriöst. Jag hoppas innerligt att du får maskinen du har beställt och det inom rimlig tid.
Någon annan som har haft problem med de också? När man läser tidigare omdömen så verkar de flesta vara nöjda. Hoppas bara detta var ett missförstånd.

Här finns tidigare omdömen, om de nu går att lita på:
http://www.preissuchmaschine.de/haendlerbewertungen--4553.html
 
Martin_B skrev:
Låter ju onekligen osäket och oseriöst. Jag hoppas innerligt att du får maskinen du har beställt och det inom rimlig tid.
Någon annan som har haft problem med de också? När man läser tidigare omdömen så verkar de flesta vara nöjda. Hoppas bara detta var ett missförstånd.

Här finns tidigare omdömen, om de nu går att lita på:
[länk]
Nej, några missförstånd rör det sig nog inte om, bl.a. eftersom deras lagerstatus indikerade både vid beställningstillfället och nu vid en efterkontroll att alla eller vissa av grejerna finns i lager, trots att de säger att de inte gör det.

Dagen efter att jag skickat ett klart och tydligt email om att ordern ska canceleras och pengarna återbetalas omedelbart fick jag ett email om att de skickat grejerna samma dag, detta trots alltså att de sagt att de inte har grejerna och att jag tydligt cancelerat ordern dagen innan. Då fick de plötsligt både fram grejerna (?) och eld i baken.

Min första förfrågan om varför ordern inte skickats svarade de inte på alls, och de har inte skickat någon info om att de beställda grejerna inte skulle finnas i lager.

Så det är på klart mer än en punkt som det gått snett och de inte skött det hela snyggt. Oseriöst helt enkelt, särskilt när de skickar grejer de inte har trots en cancelerad order. Jag undrar vad det är de har skickat egentligen. Får väl se under veckan vad som kommer.

Så min varning för Louis tools kommer sig inte av ett oskyldigt misstag som vem som helst kan göra.
 
Martin_B
thomasx skrev:
Så min varning för Louis tools kommer sig inte av ett oskyldigt misstag som vem som helst kan göra.
Ja det förstår man ju nu när man får höra detaljer. Fördjävligt att de håller på så. Förmodligen för att "det bara är svenskar det handlar om", ...de är medvetna om att internationella kunder inte har samma skydd som tyska kunder, för att inte tala om möjligheten att kunna jaga ansvarig personal osv.
 
Martin_B skrev:
Ja det förstår man ju nu när man får höra detaljer. Fördjävligt att de håller på så. Förmodligen för att "det bara är svenskar det handlar om", ...de är medvetna om att internationella kunder inte har samma skydd som tyska kunder, för att inte tala om möjligheten att kunna jaga ansvarig personal osv.
Fast vi är rätt väl skyddade ändå, via EU, vet dock inte hur det skiljer mot tyskar specifikt.
Och konsument europa kan vara effektiva, har jag märkt, så möjligheterna finns, om det skulle behövas. Dessutom har jag betalat med kreditkort så jag kan anmäla till kreditkortsbolaget och inte betala kostnaden på räkningen Jag har ju bevisligen avbeställt innan de skickade.
Kruxet är att man inte är så bra på språket ;)
 
Hej!

Är nyfiken på hur det gick med din beställning? Fick du fräsen eller???
 
Hejsan

Jo då, dagen efter att jag skickat ett klart och tydligt email om att ordern ska canceleras och pengarna återbetalas omedelbart fick jag ett email om att de skickat grejerna samma dag, detta trots alltså att de sagt att de inte har grejerna och att jag tydligt cancelerat ordern dagen innan. Då fick de plötsligt både fram grejerna (?) och eld i baken. Så alla grejerna kom veckan efter.

Det jag kan konstatera är att dom inte verkade ha någon koll på någonting. Vad hade hänt om jag inte cancelerat ordern, hade jag fått vänta i månader då? Kommer nog inte beställa nåt mer därifrån. Har inte ens kollat på deras sida när jag letat andra grejer efteråt.
 
Martin_B
thomasx skrev:
Då fick de plötsligt både fram grejerna (?) och eld i baken.
Brukar ju vara så... oärliga jävlar. Det är ju de som förlorar på det i slutändan, rätt åt de :)
 
Den här lackfräsen verkar ju vara rena frä(l)saren! Jag håller på att skrapa bort gammal plastfärg ifrån en fasad som ska målas med linoljefärg, så jag vill ha bort så mycket som möjligt. Trärent helst, och helst bort med allt grånat också. Jag har gjort en halv gavel på en dag med speedheater, men då är inte all färg borta och det är en hel del grått trä kvar.
När jag tittar på den här filmen (från 2:17) så ser det ju heeelt fantastiskt ut!
http://www.youtube.com/watch?v=CIHB-NMB3po
Skulle vara kul att höra om någon har kört fasad med lackfräsen och kan ge lite mer feedback på det. Vi måste närmaste dagarna bestämma om vi ska köpa speedheater eller lackfräs... Har bara läst på ett ställe om någon som testat båda och han/hon föredrog speedheatern men det var ingen uttömande recention.
Är det svårt att använda den? Är den tung att hålla (det blir ett gäng timmar...)? Jag vet att det finns spikskallar och alla kommer man knappast hinna se och slå in med dorn. Hur mycket skada tar den av det, och med tanke på att den roterar, hur mycket känns det i armarna?

MYCKET tacksam för era tips!

Edit:
Kikar man på "Paint shaver PRO" som verkar vara typ samma grej så ser ytan rätt grov ut. Men vad jag förstår så blir det väldigt fin yta av Metabon?
http://www.youtube.com/watch?v=UhwNTESlDks&feature=autoplay&list=WL45A2AE0DA1835E85&playnext=1
 
Redigerat:
Ivenblixt skrev:
Den här lackfräsen verkar ju vara rena frä(l)saren! Jag håller på att skrapa bort gammal plastfärg ifrån en fasad som ska målas med linoljefärg, så jag vill ha bort så mycket som möjligt. Trärent helst, och helst bort med allt grånat också. Jag har gjort en halv gavel på en dag med speedheater, men då är inte all färg borta och det är en hel del grått trä kvar.
När jag tittar på den här filmen (från 2:17) så ser det ju heeelt fantastiskt ut!
[länk]
Skulle vara kul att höra om någon har kört fasad med lackfräsen och kan ge lite mer feedback på det. Vi måste närmaste dagarna bestämma om vi ska köpa speedheater eller lackfräs... Har bara läst på ett ställe om någon som testat båda och han/hon föredrog speedheatern men det var ingen uttömande recention.
Är det svårt att använda den? Är den tung att hålla (det blir ett gäng timmar...)? Jag vet att det finns spikskallar och alla kommer man knappast hinna se och slå in med dorn. Hur mycket skada tar den av det, och med tanke på att den roterar, hur mycket känns det i armarna?

MYCKET tacksam för era tips!

Edit:
Kikar man på "Paint shaver PRO" som verkar vara typ samma grej så ser ytan rätt grov ut. Men vad jag förstår så blir det väldigt fin yta av Metabon?
[länk]
Jag har testat bägge delarna. Köp en lackfräs!!! Så jäkla smidigt. Jag har kört över en del spik, och visst, det sliter på stålen men är man försiktig är det ingen större fara. Det är ju trots allt hårdmetallskär. Dessutom kan man ju vända dem 4 gånger. Inte alls jobbigt för armarna, jämfört med att skrapa.
 
Fjällpanel och ribb-panel verkar ju funka med lackfräsen, men hur är det med vanlig ful lockpanel? Jag har 95-brädor på huset, så "diket" mellan ytterbrädorna är ca 55 mm. Kommer man åt detta?
 
Då får du handskrapa då fräsen är 80mm bred
 
Ytan blir tillräckligt fin för att måla direkt. I vissa fall, beroende på hur ådringen i virket är, kan man få lite fläckvis "hårig" yta. (Långa smala tunna "hyvelspån som hänger kvar") Med en handskrapa så åtgärdar man dock dessa undantagsfall på några sekunder.

Hårdmetallskären klarar en del spikskallar, men ju mindre desto bättre såklart. Jag skulle komplettera med 10 pack skär från närmaste auktoriserade Metaboåterförsäljare. Vill minnas att jag gav dryg 300kr för 10-packen.

Det är en maskin så givetvis är den tyngre än handskrapan, men absolut inte värre än att man klarar ett helt arbetspass man är normalstark. Jämför vi maskin kontra handskrapa med avseende på färdig yta så är det inte lackfräsen som blir jobbigast....

Mitt råd, sluta fundera och se till att skaffa lackfräsen!

/M
 
Martin_B
För den som är nyfiken finns det en jämförelse och utvärdering av:

1. Paint Shaver Pro
2. Metabo LF 724
3. Festool RAS 115.04E
4. Speedheater 1100-15

http://www.eco-strip.com/TomObrienEvaluation.pdf

Med tanke på vad Paint Shaver Pro kostar så tror jag Metabos variant är en klar vinnare.
 
Bra länk med bra utvärdering!

/M
 
Ett användningsområde som jag haft stor nytt av lackfräsen är i timmer. Att enkelt avverka dåligt trä för att foga in nytt friskt trä i en stolpkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.