113 819 läst · 195 svar
114k läst
195 svar
Lackfräs, Metabo LF 724S, hur bra är den?
Tror nog att någon elhyvelägare skulle svara på detta.BerntS skrev:
Just när det gäller att som i detta fallet inte ha hörn/kant begränsningar samt att man kommer år att köra i fiberriktningen skulle ju teoretiskt kunna tala för att en el-hyvel skulle kunna klara jobbet.
Sedan vet jag inte hur väl man kan styra avverkningen på en sådan. lackfräsen så ställer man inte den med 0,01mm noggrannhet får att undvika att käka för mycket på trät under.
Men är du köpsugen på en ny maskin så är ju imponeringsfaktorn enorm med en Lackfräs, man skulle nog kunna ta inträde av folk bara för att dom skulle komma o titta när man kör
Kan inte mer än instämma med den stora skaran. Slipade trappen hemma för att få bort gammal fernissa(stavning?) och efter en dag så hade det inte hänt mycke, efter en tur in här och tips om lackfräs så var den trären inom 8timmar och sen bara lite finlir på det då vi hade u-svängd trapp.
Man blir ju jäkligt sugen på att införskaffa en sån här maskin då jag har 2 trappor ala 70 tal hemma som skulle göra sig mycket bättre i färg än i lack. Men frugan sa att hon ska försöka stänga av byggahus/forum för mig när jag visade upp denna skapelse för henne. Å jag som har läst så mycket om sänksågar nu, om jag bara visste vad jag skulle ha den till.....
Klä in trappen och använd sänksågen när du passar in den. Då slipper du köpa en lackfräs! Men köp TS75 så att man kan såga hela trappnosen. Den tar 70mm medans de andra bara tar 50mm. Räcker inte till då!
Lagavulin
Lagavulin
Lurkat på trådarna om lackfräsen och igår kom den hem från toolshop. Behövde inte ens byta sladdställ, bara att skruva av den fastskruvade engelska adaptern från den svenska diton och köra.
Hade aldrig trott att det kunde vara så kul att skrapa lack och färg. Igensatta slippapper kan man ju glömma helt!
Frugan körde av halva källartrappen på några timmar och resten lär försvinna ikväll.
Jag som inte riktigt hämtat mig från sänksågsnirvanat är som en nyförälskad tonåring på hormonkur!
Life is good!
/M
Hade aldrig trott att det kunde vara så kul att skrapa lack och färg. Igensatta slippapper kan man ju glömma helt!
Frugan körde av halva källartrappen på några timmar och resten lär försvinna ikväll.
Jag som inte riktigt hämtat mig från sänksågsnirvanat är som en nyförälskad tonåring på hormonkur!
Life is good!
/M
Kan man köra med en lackfräs får å ta bort färgen på fasaden tro. Har liggande panel som är hyvlad, och sen målad i allt för många omgångar?
Hur blir det om färgen är ojämn, på vissa ställen kanske något gammalt lager flagat bort innan det målats på nytt t.ex.?
Hur blir det om färgen är ojämn, på vissa ställen kanske något gammalt lager flagat bort innan det målats på nytt t.ex.?
Jag vill också veta detta? Hade egentligen viljat byta bort befintlig färg och gå ner till färgrent på fasaden.....thomasx skrev:
Klart värt dessa pengar om det är effektivt....
/Lorant
Den är väl egentligen tänkt till lite mindre jobb typ dörrar trappor fönster. Men den är nog det elverktyg som skulle orka med en fasad som alltid när man vill ha det trärent så tar det tid. Har provat lite med min gex150t den är riktigt bra men kommer inte ens i närheten av vad metabon åstadkommer. Som sagt det hänger nog på den som kör maskinen men färgen den tar den bort på snabbaste sättet jag har provat inkluderat irvärme/kittlampa
Visst borde det funka med liknande panel men bara där den kommer åt, sedan så finns ju risken att köra in i spikskallar. Men säg att du kan köra kanske 80% av ytan så är det ju till en fantastisk hjälp.
Men som sagt, jag har aldrig testat och har ej heller någon träfasad att testa på.
Vidare så bär du tänka på att ha dammsugare påkopplad.
Men som sagt, jag har aldrig testat och har ej heller någon träfasad att testa på.
Ska jag ta fasaden får det väl bli spånsugenNimajneb skrev:Visst borde det funka med liknande panel men bara där den kommer åt, sedan så finns ju risken att köra in i spikskallar. Men säg att du kan köra kanske 80% av ytan så är det ju till en fantastisk hjälp.