25 102 läst · 45 svar
25k läst
45 svar
Kullersten fastnat i avloppsröret
Nu kan du ju säga till ungarna när ni är i affärn nästkommande 30 åren att ”jag hade kunnat köpt det men nu kastade ni ner stenar i brunnen så det går tyvärr inte”!J JLeo skrev:
Redigerat:
Bra att det löste sig.J JLeo skrev:
Något liknande hände oss, grannen schaktade vid tomtgränsen och råkade backa på och knuffa ner nåt kilo jord och sten i vårt inspektionsrör, det såg ut som hos er när jag kikade ner i röret, minus det färgglada.
Inga jättemängder men satte effektivt stopp för allt vi spolade i huset, så det rann inte undan från WC-skålen.
Det var helg och envis som jag var handgrävde jag de 2 meterna ner, mycket lera. Det tog ett par timmar. Plockade ut grejerna utan problem, ihop med rören, återfylla.
Kontentan är att om man ser stoppet så går det att nå och det finns inget komplicerat tekniskt inblandat så orkar man hugga i så går det att greja.
PS. Kullersten, jag tänker då gatsten, men ni menar väl nåt mindre? DS
Kullersten är rundad (kullrig) natursten, gatsten är huggen, "fyrkantig" sten...S Sir Duke skrev:Bra att det löste sig.
Något liknande hände oss, grannen schaktade vid tomtgränsen och råkade backa på och knuffa ner nåt kilo jord och sten i vårt inspektionsrör, det såg ut som hos er när jag kikade ner i röret, minus det färgglada.
Inga jättemängder men satte effektivt stopp för allt vi spolade i huset, så det rann inte undan från WC-skålen.
Det var helg och envis som jag var handgrävde jag de 2 meterna ner, mycket lera. Det tog ett par timmar. Plockade ut grejerna utan problem, ihop med rören, återfylla.
Kontentan är att om man ser stoppet så går det att nå och det finns inget komplicerat tekniskt inblandat så orkar man hugga i så går det att greja.
Det var snällt av dig att göra grannens jobb, men grannen har väl gett dig något istället för en insats som borde ligga på den som ställde till det.S Sir Duke skrev:Bra att det löste sig.
Kolla med försäkringsbolaget om ersättning. Avväg om det är billigare att ta räkningen eller självrisken.J JLeo skrev:
Bara med sten, när vi var uppe i Åre på 80-talet så hade min dotter sett att jag borstade av snön på bilen varje morgon, så hon gick ut före oss och tog en metallspade och gjorde bilen snöfri 😆. Som tur hann hon bara med bagageluckan innan jag avbröt "snöröjningen", och ännu mer tur att det var silver metallic färg, den "dolde" det mesta ...D Drburr skrev:
Dessa frustande monstermaskiner kallade "spolbilar" är verkligen fenomenala med sin bemanning av kompetent folk. De har hetvatten med högtryck, vacuumsugslangar de kan ansluta till golvbrunnar eller vad som helst. Fullt utrustade för allt vad man som lekman går bet på vad gäller rensning av avlopp. Skulle inte vara förvånad om även kamerainspektion ingår i deras standardutrustning.
Medlem
· Stockholm
· 4 266 inlägg
Nu är du ute och cyklar. Utformingen/lösningen är standard på alla nybyggen sedan i alla fall 1995 (ålder på mitt hus).betongponta skrev:
Skönt att det löste sig, och jag förstår att man kanske inte tänker på det som lekman, men det är väldigt oansvarigt att ha en spolbrunn på det där viset.
Barn och djur kan skada sig med att trampa igenom/falla ner.
Tycker ni borde ordna upp det snarast möjligt med att ringa en mark/va-firma i närheten, eller själva ombesörja att gräva 5-8cm runt röret, kapa det, och sätta en riktig betäckning.
Det är inte ovanligt alls att vilda djur och tamkatter söker sig till såna här öppningar och fastnar. Diverse ”har nån sett vår Lucinda med prick på höger framtass?”-lappar finner sitt svar i stamledningen. Lika lätt hänt är det väl att barnen leker på locket och går igenom. Ska verkligen inte se ut så.
Större yta som kan skapa vacuum, än en knölig sten som sitter fastkilad i ett rör.G g.kraft skrev:Om du har en bra grovdammsugare så kanske du kan lyckas. Försök tejpa fast gummimuff på slangen ellet annat som kan sluta tätt mot stenen. Målet är inte att suga in i dammsugaren utan att suga fast mot slangen och sen lyfta upp.
Blir det hyffsat tätt, kan du lyfta bra mycket vikt. Här är lyfter exempelvis Mathias Wandel stora betongplattor med en suget från en vanlig grovdamsugare: [media]
Bra idé, men knappast ngt som kan funka i detta fall!