24 973 läst · 45 svar
25k läst
45 svar
Kullersten fastnat i avloppsröret
Om du har en bra grovdammsugare så kanske du kan lyckas. Försök tejpa fast gummimuff på slangen ellet annat som kan sluta tätt mot stenen. Målet är inte att suga in i dammsugaren utan att suga fast mot slangen och sen lyfta upp.
Blir det hyffsat tätt, kan du lyfta bra mycket vikt. Här är lyfter exempelvis Mathias Wandel stora betongplattor med en suget från en vanlig grovdamsugare:
Blir det hyffsat tätt, kan du lyfta bra mycket vikt. Här är lyfter exempelvis Mathias Wandel stora betongplattor med en suget från en vanlig grovdamsugare:
Nu är det löst.
En firma var här med sugbil och sög upp både stenarna (visade sig vara 2st kullerstenar) och leksakerna. Det var inga problem alls att suga upp den, så kan tänka mig att de kan suga upp rätt mycket tyngre saker.
Tack för all respons här.
En firma var här med sugbil och sög upp både stenarna (visade sig vara 2st kullerstenar) och leksakerna. Det var inga problem alls att suga upp den, så kan tänka mig att de kan suga upp rätt mycket tyngre saker.
Tack för all respons här.
Medlem
· Stockholm
· 4 259 inlägg
Grejjt, glöm inte att bjucka ungarna på glass och förklara läget och att det gick bra. Barnen älskar lyckliga föräldrar.J JLeo skrev:
Bra, det ska jag lägga på minnet, att man kan göra så. Man lär sig något nytt varje dag.J JLeo skrev:
Snyggt, bra tips till fler som hamnar i samma situation.J JLeo skrev:
Får man bara ett bra grepp på grejerna så är det mest armstyrka som sätter stopp. Med 3" slang mot en platt yta så lyfter man många kilo med vacuum.J JLeo skrev:
Besserwisser
· Helsingborg
· 16 inlägg
Skönt att det löste sig, och jag förstår att man kanske inte tänker på det som lekman, men det är väldigt oansvarigt att ha en spolbrunn på det där viset.J JLeo skrev:Barnen var ute och lekte och gjorde sönder locket till någon form av öppning till avloppet på vår tomt, se bild. Och de tyckte det var kul att slänga ner leksaker och en kullersten (5-10cm i diameter). Nu verkar den blockera eftersom toapapper och annat fastnat där nere när jag kollar ner. Jag kan inte se stenen så jag misstänker att den är några dm in.
Är det bara ringa någon för att spola bort den eller finns det risk att den bara fastnar ännu längre in och då blir nästan omöjlig att få bort utan att gräva? Försöka "lirka" upp den med något verktyg? Jag gissar att djupet är ca 2m, och det är kommunalt kopplat.
Barn och djur kan skada sig med att trampa igenom/falla ner.
Tycker ni borde ordna upp det snarast möjligt med att ringa en mark/va-firma i närheten, eller själva ombesörja att gräva 5-8cm runt röret, kapa det, och sätta en riktig betäckning.
Det är inte ovanligt alls att vilda djur och tamkatter söker sig till såna här öppningar och fastnar. Diverse ”har nån sett vår Lucinda med prick på höger framtass?”-lappar finner sitt svar i stamledningen. Lika lätt hänt är det väl att barnen leker på locket och går igenom. Ska verkligen inte se ut så.
Nu såg jag att det redan var löst, men jag fick en idé. Om man har en spolbrunn inne i huset så borde man kunna hälla i en låda med pingisbollar. Sen vattenfyller man hela avloppet så lyfter pingisbollarna ut stenarna. Spar den till nästa gång det händer 
Ja absolut. Imorgon ska jag köpa ett nytt lock och sätta fast med några skruvar. Sen får jag fundera på en mer robust lösning eftersom det uppenbarligen är väldigt lätt att göra hål i den.betongponta skrev:
Skönt att det löste sig, och jag förstår att man kanske inte tänker på det som lekman, men det är väldigt oansvarigt att ha en spolbrunn på det där viset.
Barn och djur kan skada sig med att trampa igenom/falla ner.
Tycker ni borde ordna upp det snarast möjligt med att ringa en mark/va-firma i närheten, eller själva ombesörja att gräva 5-8cm runt röret, kapa det, och sätta en riktig betäckning.
Det är inte ovanligt alls att vilda djur och tamkatter söker sig till såna här öppningar och fastnar. Diverse ”har nån sett vår Lucinda med prick på höger framtass?”-lappar finner sitt svar i stamledningen. Lika lätt hänt är det väl att barnen leker på locket och går igenom. Ska verkligen inte se ut så.
Nu har jag tejpat fast den söndriga med massvis med silvertejp 😀
Med sugbilen var det 2000kr/h inkl moms och min debitering 2h. Två gubbar var där i ca 30 min så borde la landa på 4000.Anitw skrev:
Lite tråkiga pengar såklart, men hellre det än att behöva ta dit en grävmaskin för att gräva fram röret.
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Köpa hus utan kommunalt vatten och avlopp
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp