harry73
E El-Löken66 skrev:
Ja, allt detta vet vi.
varför skrev du då:
E El-Löken66 skrev:
Han måste ju passera markägarens tomt med sin elkabel på vägen till vägen tänker jag
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
varför skrev du då:
Verkar troligt att TS på något ställe gått utanför vägområdet, utanför sin fastighet. Men det spelar inte så stor roll egentligen, jag tror inte intrånget blir mindre om det är 2 meter utanför vägkanten eller 1. Och kabel och pollare är på markägarens fastighet, om det i hela sin längd är i direkt ankytning till körbana eller ej tror jag inte har så stor betydelse om det är den vägen man behövt gå eller om man varit överens om detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Verkar troligt att TS på något ställe gått utanför vägområdet, utanför sin fastighet.
Det är väl troligt att vägbelysningen står i vägområdet, och det väl också troligt att ledningen följer vägområdet. Varför dra ledningen längre än nödvändigt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
E
M -MH- skrev:
Det är väl troligt att vägbelysningen står i vägområdet, och det väl också troligt att ledningen följer vägområdet. Varför dra ledningen längre än nödvändigt?
Nu är det onödiga spekulationer. Vi har inte sett någon karta över det hela och vet alltså mindre än noll och intet om hur kabeln eller kablarna är förlagda. Fullt möjligt att den går längs vägen hela vägen. Ser inte vad det har för betydelse, så länge man inte gjort intrång i onödan, men det är ju sånt som ska framkomma i markupplåtelse från början helst.
 
E El-Löken66 skrev:
Han måste ju passera markägarens tomt med sin elkabel på vägen till vägen tänker jag.
E El-Löken66 skrev:
Vi har inte sett någon karta över det hela och vet alltså mindre än noll och intet om hur kabeln eller kablarna är förlagda.
Javisst, därför ditt första påstende var lite märkligt.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
E
M -MH- skrev:
Javisst, därför ditt första påstende var lite märkligt.
Vad är det som är så märkligt?
Det är ju därför det är viktigt att man gör upp om dessa saker med markägaren i förväg, för att denne också ska kunna påverka hur saker och ting hamnar på dennes mark.

Vägområdet är något annat och det lever sitt eget liv. Och det skulle ju belysningen också göra sen när det blir en del av vägen.

Men nu vid förläggning tror jag det är bra att komma överens, skriva avtal och komma överens om lämplig ersättning, det finns mallar för detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Han måste ju passera markägarens tomt med sin elkabel på vägen till vägen tänker jag. Plus att underliggande mark till vägen behöver kompenseras för besväret det kan medföra.
Nej, jag behöver inte passera markägarens tomt, min servitutsväg är direkt i anslutning till min tomt och jag har rätt till mark till väg alltså inte bara väg.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Verkar troligt att TS på något ställe gått utanför vägområdet, utanför sin fastighet. Men det spelar inte så stor roll egentligen, jag tror inte intrånget blir mindre om det är 2 meter utanför vägkanten eller 1. Och kabel och pollare är på markägarens fastighet, om det i hela sin längd är i direkt ankytning till körbana eller ej tror jag inte har så stor betydelse om det är den vägen man behövt gå eller om man varit överens om detta.
Om till vägen räknas dike (vilket jag tror eftersom det är jag som ansvarar för diket) så är vi innanför med god marginal.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
En aspekt som jag upplever som avgörande, men som mycket möjligt saknar juridisk relevans, är om TS har grävt och installerat pollarna i det som var den ursprungliga vägen, eller om det skett vid sidan av vägen. Är det i vägen så har markägaren krasst sett inte upplåtit varken mer eller mindre av sin fastighet än tidigare. Som någon redan påpekat är då intrånget i det närmaste obefintligt. Det skulle möjligtvis vara om någon argumenterar för att den omrkingliggande markens värde minskats pågrund av att vägen har belysning, men i övrigt lär det inte spela någon roll. Om det däremot är så att vägen breddats kan jag förstå invändningen, för då har ju mer mark tagit i anspråk. Det blir samma konflikt som någon vill bredda vägen, eller gräva avvattningsdiken. Tyvärr tycker jag att det på bilden ser ut som vägen breddats och att pollarna står på små grusade plättar vid sidan av den ursprungliga vägen.
Spelar inte så stor roll om det är i vägen eller utanför, det här är nyanlänning och då ska markägaren ge sitt godkännande INNAN något händer. Servitutet ger dig rätt att köra på vägen samtidigt som den ger dig skyldighet att underhålla den i befintligt skick, dvs kör på ny grus vid behov, sladda, skotta snö. Markägaren i sin tur kan inte gräva bort vägen eller stoppa dig från att använda den. Vägen ägs av markägaren och ingen annan.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Daniel Siljeving Daniel Siljeving skrev:
Vägen ägs av markägaren och ingen annan.
Snälla sluta, eller läs i alla fall tråden innan du svarar. Själva väganläggningen ägs av TS.
Såna okynnessvar gör bara att folk inte tar dig seriös.
 
  • Gilla
Rem och 14 till
  • Laddar…
Daniel Siljeving Daniel Siljeving skrev:
Vägen ägs av markägaren och ingen annan.
Har du läst servitutet? Det är TS väg.
Edit: tvåa.
 
  • Gilla
Rem och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du läst servitutet? Det är TS väg.
Edit: tvåa.
Uppfattade att det var ett officialservitut? Så: "Servitut är en rätt för en fastighet att använda en annan fastighets väg eller brunn med mera." direkt från Lantmäteriets hemsida.

Tolkar ni det som att själva vägmaterialet ägs av den som lastar? Hur blir det då om det är flera som har servitut på samma väg? Servitut är rätten att använda något från en annan fastighet, det ger dig inte ägarskap av objektet. Vägen kan mycket väl delägas av TS, men eftersom det var servitut med i bilden så ligger vägen inte enbart på TS's fastighet.
 
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Daniel Siljeving Daniel Siljeving skrev:
Uppfattade att det var ett officialservitut?
Servitutet ger rätt att anlägga väg. Det fanns ingen väg där innan. TS äger den.
 
  • Gilla
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Hur är eller hade det varit om TS lagt matning helt centriskt i vägbanken och i form av något som inte är att hänföra till någon form av starkströmsanläggning alltså bortom både koncession och elinstallationsarbete osv. Och pollare inom vad som kanske kan kallas det område TS måste råda över för skötsel, avvattning mm.

Ett enkelt sätt vore plöjning ner till 2-3 dm omärkligt efter några regn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.