T TreeView skrev:
Det var ju först när du svarade som förståsigpåaren dök upp.
Och det har jag ju som sagt gjort ...
 
R Rem skrev:
Nu har jag pratat med fastighetsägaren och det var minst sagt en spännande diskussion. Måste jobba lite nu, men skall försöka återkomma ikväll med en redogörelse #cliffhanger
Vilken tid skall man bänka sig framför skärmen? :cool:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Sockan72 skrev:
Varför kontaktar du inte en jurist på en gång istället för att lägga ut det på ett forum för förståsigpåare?
För att ge forumdeltagare som dig själv en möjlighet att inte läsa tråden men ändå bidra med ovidkommande inlägg. (; TS har redan nämnt att han har kontakt med en advokat i ärendet. Forum finns till för just den anledning TS skapade tråden: för att ta del av andras erfarenheter och kanske få en vägvisning om var man hittar mer information och hur man går vidare för att lösa en pågående situation. En jurist kanske inte är nödvändigt om det finns medlemmar som kan hänvisa till lagtexter som direkt klargör frågan.

Det är många som agerar både jury, domare och greppar efter en bödel direkt och fördömer TS för att ”TS har självklart gjort fel”. Det framkommer tydligt i denna tråd att det inte är ”självklart” att TS har gjort något fel. TS inser att han kanske har varit förhastad, varför han har skapat tråden, vilket jag tycker är helt rätt anledning att använda forumet till.

TS är även väldigt tydlig med vad han vill ha hjälp med:

  • Har TS en skyldighet att betala markägarens krav på ersättning (i form av engångsbelopp och återkommande ersättning)?
  • Har TS begått fel med avseende på befintligt servitut?

Den första frågan tycker jag är klart besvarad med att nej, TS ska inte betala. Däremot föreslås det olika sätt att lösa situationen utan att eskalera den, vilket IMHO är värdefulla bidrag till tråden.

Den andra frågan är, som TS advokat sagt, en gråzon, vilket de flesta inlägg, för och emot TS, belyser. Här har andra forummedlemmar bidragit med råd utifrån egna erfarenheter.

Jag personligen är själv nyfiken på att få veta ett beslut i det här, men jag hoppas så klart på att TS kommer överens med markägaren så det gynnar dem båda.

Och tyvärr, som är väldigt vanligt i trådar på detta forum, så är där en pinsamt stor andel av fullständigt värdelösa inlägg med efterkloka människor som säger ”hade du handlat annorlunda hade detta aldrig hänt”. Det är helt meningslösa inlägg då de inte bidrar något till diskussionen och inte heller svarar på TS frågor. Admins på forumet borde gallra bort den typen av icke konstruktiva inlägg direkt så tråden hålls relevant och blir mer lättläst.
 
  • Gilla
  • Älska
Görancdt och 11 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vilken tid skall man bänka sig framför skärmen? :cool:
som att vänta på kalle på julafton :)
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
P Paja79 skrev:
som att vänta på kalle på julafton :)
Min fru är inte så glad över att jag lägger så mycket tid framför datorn i detta ärende, men jag tänkte brodera ut berättelsen lite. Kommer nog ta mig 30 min att skriva, har jag tur kan jag lösa det under eftermiddagen annars blir det nog efter 21.00:D
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 11 till
  • Laddar…
P
Reyhn Reyhn skrev:
För att ge forumdeltagare som dig själv en möjlighet att inte läsa tråden men ändå bidra med ovidkommande inlägg. (; TS har redan nämnt att han har kontakt med en advokat i ärendet. Forum finns till för just den anledning TS skapade tråden: för att ta del av andras erfarenheter och kanske få en vägvisning om var man hittar mer information och hur man går vidare för att lösa en pågående situation. En jurist kanske inte är nödvändigt om det finns medlemmar som kan hänvisa till lagtexter som direkt klargör frågan.

Det är många som agerar både jury, domare och greppar efter en bödel direkt och fördömer TS för att ”TS har självklart gjort fel”. Det framkommer tydligt i denna tråd att det inte är ”självklart” att TS har gjort något fel. TS inser att han kanske har varit förhastad, varför han har skapat tråden, vilket jag tycker är helt rätt anledning att använda forumet till.

TS är även väldigt tydlig med vad han vill ha hjälp med:

  • Har TS en skyldighet att betala markägarens krav på ersättning (i form av engångsbelopp och återkommande ersättning)?
  • Har TS begått fel med avseende på befintligt servitut?

Den första frågan tycker jag är klart besvarad med att nej, TS ska inte betala. Däremot föreslås det olika sätt att lösa situationen utan att eskalera den, vilket IMHO är värdefulla bidrag till tråden.

Den andra frågan är, som TS advokat sagt, en gråzon, vilket de flesta inlägg, för och emot TS, belyser. Här har andra forummedlemmar bidragit med råd utifrån egna erfarenheter.

Jag personligen är själv nyfiken på att få veta ett beslut i det här, men jag hoppas så klart på att TS kommer överens med markägaren så det gynnar dem båda.

Och tyvärr, som är väldigt vanligt i trådar på detta forum, så är där en pinsamt stor andel av fullständigt värdelösa inlägg med efterkloka människor som säger ”hade du handlat annorlunda hade detta aldrig hänt”. Det är helt meningslösa inlägg då de inte bidrar något till diskussionen och inte heller svarar på TS frågor. Admins på forumet borde gallra bort den typen av icke konstruktiva inlägg direkt så tråden hålls relevant och blir mer lättläst.
Jag håller med om det mesta i ditt inlägg utom på slutet.

Även om det kommer många irrelevanta inlägg som bidrar till irritation skribenter emellan, så är det bättre att vädja till folks återhållsamhet gällande sådana, än att börja införa cencur då det lätt blir godtyckligt vem som ska få yttra sig eller inte.
Så, så länge det inte bryter mot forumreglerna så får man nog tåla en viss mängd ovidkommande inlägg.
 
  • Gilla
Harrison och 6 till
  • Laddar…
P pemu skrev:
Jag håller med om det mesta i ditt inlägg utom på slutet.

Även om det kommer många irrelevanta inlägg som bidrar till irritation skribenter emellan, så är det bättre att vädja till folks återhållsamhet gällande sådana, än att börja införa cencur då det lätt blir godtyckligt vem som ska få yttra sig eller inte.
Enda problemet är att det ibland kommer in tvärsäkra inlägg som får en att tänka "Oj, då, är jag så fel ute", men i detta fallet har man ju fått bra hjälp med uppstyrningen om nån varit ute och cyklat:D (så jag är emot censur, men saklig och trevlig är alltid bra även om man inte tycker/tror samma)
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
P pemu skrev:
Även om det kommer många irrelevanta inlägg som bidrar till irritation skribenter emellan, så är det bättre att vädja till folks återhållsamhet gällande sådana, än att börja införa cencur då det lätt blir godtyckligt vem som ska få yttra sig eller inte.
Så, så länge det inte bryter mot forumreglerna så får man nog tåla en viss mängd ovidkommande inlägg.
Nu är jag, ironiskt nog, väldigt nära ett av de inlägg som borde raderas enligt mina egna regler. :) Men, jag vill förtydliga att det handlar absolut inte om censur - alla har rätt att yttra sin åsikt. Men samtidigt säger forumets regler att inlägg ska vara relevanta för ämnet. Jag förespråkar att moderatorer borde filtrera inlägg som spekulerar i alternativa tidslinjer (dvs "du borde ha gjort"), vilket är långt ifrån att ändra den rådande situationen, på samma sätt som de filtrerar bort ovårdat språk, lagbrott, reklam m.m.

Det hjälper inte att efter lottodragningen upprepat få påtalat för sig att man borde valt de vinnande siffrorna istället.

För att föra diskussionen tillbaka till den här tråden, så är det många som säger att TS skulle ha frågat först, men om man tror sig agera rätt och handlar inom sina befogenheter, så fattar man beslut in situ. Efter att ha läst alla 400 inlägg, hur allvarligt är det här egentligen? I rättsligt sammanhang är 50'000 kr småpotatis och inget man tar upp i rätten, så det mesta torde handla om grannsämjan. Men vad kan bli påföljderna för TS? Har TS begått ett straffbart lagbrott genom att gräva ner kablarna och någon annan än markägaren kommer att anklaga honom?
 
  • Gilla
Mekplatsen och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om TS har lagt upp en bild på beskrivningen av servitutet. Det är ju inte så att de alltid är så mångordiga.
Såhär ser mitt eget officialservitut, i en liknande fråga, ut. (Givetvis finns det en karta till denna också - handritad)
Dokument från Lantmäteriet med text om servitut för rätt att använda en väg och underhålla en brunn, daterat 1993, delvis suddig och med överstruket personlig information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Rätt att för utfart använda vägen a"
 
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Vet inte om TS har lagt upp en bild på beskrivningen av servitutet. Det är ju inte så att de alltid är så mångordiga.
Såhär ser mitt eget officialservitut, i en liknande fråga, ut. (Givetvis finns det en karta till denna också - handritad)
[bild]
"Rätt att för utfart använda vägen a"
Det här är annorlunda, du har rätt att använda befintlig väg, står inget om att anlägga eller underhålla.
 
T Television_Set skrev:
Det här är annorlunda, du har rätt att använda befintlig väg, står inget om att anlägga eller underhålla.
Situationen är exakt densamma.. Vägen går till min fastighet och kan bara användas av mig. Att "min" väg anlades på 1700-talet spelar såklart roll men ändrar inte verkligheten.

Det jag undrade var vad som faktiskt står i TS servitut. Det känns som om många förväxlar ett servitut med en gemensamhetsanläggning i diskussionen i tråden.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Situationen är exakt densamma.. Vägen går till min fastighet och kan bara användas av mig. Att "min" väg anlades på 1700-talet spelar såklart roll men ändrar inte verkligheten.

Det jag undrade var vad som faktiskt står i TS servitut. Det känns som om många förväxlar ett servitut med en gemensamhetsanläggning i diskussionen i tråden.
Det finns tidigare i tråden, du bör hitta det om du letar, hojta till annars.
 
T Television_Set skrev:
Det här är annorlunda, du har rätt att använda befintlig väg, står inget om att anlägga eller underhålla.
Ja, jag ser detta som en STOR skillnad. Har du rätt att använda någon annans väg får du bara köra på den, inget mer.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Det där var ju intressant. Frågan är om detta bara är ett praktiskt resonemang, lite "så här är det man gör .." och inte så mycket bokstavlig tolkning av lagen ...
Det finns några typer av nät som är godkända utan att ha nätkoncession. Bland annat belysningsnät och nät för laddinfrastruktur. OBS detta ger ej lov att anlägga det utan markägarens godkännande.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
R Rem skrev:
Fick en lite obehaglig överraskning och jag tänkte kolla om någon här har koll på vad som gäller.

Lite bakgrund:

Vi äger ett hus på landet. Tomten är avstyckad 1947, vi flyttade hit 2008 som sommarboende. Nu har vi nyss flyttat hit permanent.

Från vägföreningens väg går en liten väg bara till vårt hus, ca 100 m lång. Det är ju "våran" väg så att säga, men vi äger inte marken. Oklart om vi har servitut på den, kan inte hitta något i köpehandlingarna om detta, men det går väl att ta reda på.

Så till saken. Eftersom det är ganska mörk (bäcksvart) så passade vi på att gräva ner en elledning och sätta upp ljuspollare utmed vägen (i diket) i samband med att vi hade en grävskopa här i ett annat ärende.

Nu, några veckor senare, damp det ner ett brev i vår brevlåda med ett krav från markägaren att vi gjort intrång på hans mark. Han vill ha 50 000:- i engångsersättning och 1000:-/år för ett markupplåtelseavtal. Han kallar detta för ett allvarligt intrång på hans egendom.

Så frågan: Har han rätt till detta? Gör det någon skillnad om vi har servitut på vägen eller inte. Vägen har ju varit där sedan 1947

Här är det såklart intressant om ni VET vad som gäller. Jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag ringer och pratar med honom.

Jag kan ju ta bort allt och då får han inte en spänn. Till saken hör (eventuellt) att vi köpte till 1500 m2 tomt av honom när vi flyttade hit 2008 som han fick bra betalt för så jag tror att han gissar att vi har råd att betala.

Det är tveksamt vari skadan skulle bestå med belysningen.
Jag rekommenderar starkt att du för det första bestrider kravet (50 000) skriftligt och erbjuder dig att plocka bort belysningen pronto. Vänd dig till en jurist, kontakta ert försäkringsbolag. Vänd dig till lantmäteriet! Finns det ett servitut? Går det att tvinga fram ett? Finns inget servitut är man rätt rökt juridiskt.
Servitut | Lantmäteriet (lantmateriet.se)

Servitut | Lantmäteriet (lantmateriet.se)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.