C
H hempularen skrev:
Fast det är allt annat än klarlagt att det var olovligen. Om servitutsrätten ger rätt eller ej att ha belysning på servitutsvägen.
Det är ju i och för sig sant att det aldrig blev rättsligt prövat. Tänkte mer allmänt att TS uppenbarligen inte bett om lov eller stämt av med markägaren innan stolparna sattes upp. Vilket uppenbarligen från markägarens sida uppfattades som en provokation. Med viss rätta kan jag tycka, oavsett vad som formellt följer av servitutet. Det hade inte skadat att fråga...

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
R Rem skrev:
En annan granne hade råkat ställa sin båt (vinteupptagen) en bit utanför tomten (i slyskog). Då ville han att han skulle köpa marken för 140 000:-. Han flyttade båten några meter i stället. Sen är han ju inte granne, han bor ju inte ens i närheten .
Med tanke på vad hans grannar verkar utsätta honom för så har jag viss förståelse att han blir förbannad och drar till med fantasiersättningskrav för att få folk att sluta använda hans mark som om det vore deras.

Inte långt härifrån var det en sommarboende som använde grannhagen (där det gick djur) som sophög för trädgårdsavfall och annat. Jag hörde det av markägaren och tyckte att han kunde svara genom att dumpa ett lass gödsel över staketet in på deras sida, men han var tyvärr för snäll för det. Annars hade det varit kul att se reaktionen ;)

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
En annan granne hade råkat ställa sin båt (vinteupptagen) en bit utanför tomten (i slyskog). Då ville han att han skulle köpa marken för 140 000:-. Han flyttade båten några meter i stället. Sen är han ju inte granne, han bor ju inte ens i närheten ...
Även om han inte bor inom synhåll är han rågångsgranne.
I övrigt ger du prov på en vanlig uppfattning hos villasvennar eller sommarstugedito på landet: att äganderätten inte är lika viktig för stora fastigheter. 1000 ägda kvadratmetrar (speciellt om de är mina) är heliga, medan den som äger 100 000 kvadratmetrar (10 hektar) inte alls är lika mycket ägare till sin mark. Det gör inget om någon sommarstugesvenne vinterförvarar sin båt på grannens mark eller annekterar en halvmeter extra gräsmatta - vad tjurar han för, han har ju ändå så mycket?!?

Detta är kärnpunkten i konflikten; att markägaren vill ha samma respekt för sin areal och dess gränser som du vill ha för din lilla tomt.

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
P
Problemet bottnar ju inte heller sällan i vanor och traditioner osv

visst finns det villatomt och sommarstugeägare som är oändligt fräcka och tar sig stora friheter ibland över gränsen.. ibland osäkerhet över vart egentligen exakt tomtgränsen ligger och inte sällan likt i byn jag har sommarstuga.. byns tipp för trädgårdsavfall som använts i årtionden iaf sen 50 talet är jag säker på , men efter ett ägarbyte på fastigheten som äger all mark runt som inte är avstyckade tomter så flyttar det in nån dåre som plötsligt anser att varenda cm rättvisa ska och måste dras till konflikt..
Tomtgränser som är dom som används så länge nån kan minnas ska plötsligt mätas in och en granne fick flytta 40m staket 20 cm.. jaja rätt ska va rätt men vart det egentligen någon skillnad för markägaren som bor i nästa by och sällan ens besöker byn 3km bort.

Det finns såklart flera sidor av allt.. Självklart är han numera byns hatobjekt nummer ett för flertalet då varje sak han på nå vis kan komma på dras till ytterligheternas spets
Den dagen denne dör i hjärtattack för sina utbrott så kommer knappast någon i byn sakna fanskapet..

När hela byn är avstyckad från en fastighet och saknar gemensamma ytor avstyckade för det så blir det lite såhär. det har funkat i flera hundra år men plötsligt flyttat lillhittler in i huvudfastigheten och ska ha millimeter rättvisa som inte stämmer överens med traditioner på platsen..

Vem som har rätt rent jurdiskt är relativt klart men moraliskt så är det långt ifrån solklart vad som är "rätt"

markytorna han återfått kommer ju i pratiken inte göra nån skillnad alls då dom inte är användbara på nåt vettigt vis utan det är bara galenskap egentligen, och folk gör som dom vill iaf så fort idioten åkt hem

• Gilla
  • Wow
Jontha och 2 till
  • Laddar…
Att dumpa trädgårdsavfall är inte okej. Det orsakar en heldel problem.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Problemet bottnar ju inte heller sällan i vanor och traditioner osv

visst finns det villatomt och sommarstugeägare som är oändligt fräcka och tar sig stora friheter ibland över gränsen.. ibland osäkerhet över vart egentligen exakt tomtgränsen ligger och inte sällan likt i byn jag har sommarstuga.. byns tipp för trädgårdsavfall som använts i årtionden iaf sen 50 talet är jag säker på , men efter ett ägarbyte på fastigheten som äger all mark runt som inte är avstyckade tomter så flyttar det in nån dåre som plötsligt anser att varenda cm rättvisa ska och måste dras till konflikt..
Tomtgränser som är dom som används så länge nån kan minnas ska plötsligt mätas in och en granne fick flytta 40m staket 20 cm.. jaja rätt ska va rätt men vart det egentligen någon skillnad för markägaren som bor i nästa by och sällan ens besöker byn 3km bort.

Det finns såklart flera sidor av allt.. Självklart är han numera byns hatobjekt nummer ett för flertalet då varje sak han på nå vis kan komma på dras till ytterligheternas spets
Den dagen denne dör i hjärtattack för sina utbrott så kommer knappast någon i byn sakna fanskapet..

När hela byn är avstyckad från en fastighet och saknar gemensamma ytor avstyckade för det så blir det lite såhär. det har funkat i flera hundra år men plötsligt flyttat lillhittler in i huvudfastigheten och ska ha millimeter rättvisa som inte stämmer överens med traditioner på platsen..

Vem som har rätt rent jurdiskt är relativt klart men moraliskt så är det långt ifrån solklart vad som är "rätt"

markytorna han återfått kommer ju i pratiken inte göra nån skillnad alls då dom inte är användbara på nåt vettigt vis utan det är bara galenskap egentligen, och folk gör som dom vill iaf så fort idioten åkt hem
Att det har gjorts fel i årtionden, är det verkligen ett bra argument för varför man ska göra fel framåt?
Vad är det rimliga i att alla andra ska få nyttja den här personens mark utan ersättning?
Skulle du vara nöjd om din granne vill inrätta en kompost på din tomt som denne behagar?

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Detta är kärnpunkten i konflikten; att markägaren vill ha samma respekt för sin areal och dess gränser som du vill ha för din lilla tomt.
Jag tror de flesta skogsägare har en mer avslappnad inställning till sin skogsmark än till sin eller andras hemfridszon. Med det menar jag inte att man därför kan göra som man vill med andras mark, bara att oresonliga motkrav också är fel.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Behövs tillgång till stamfastighetens mark för fastighetssamverkan, d v s saker folk inte kan lösa på sin egen mark men behöver lösas gemensamt, så finns alltid möjlighet att inrätta gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Mark kan t o m tas i bruk tvångsvis via sådan förrättning.

Fattigmansvarianten är att man skriver ett gemensamt servitut mellan fastigheterna och markägaren i form av ett avtalservitut. Här måste man vara överens med markägaren. Sådana förvaltas enligt lagen om förvaltning av samfälligheter. Man kan t o m ha en samfällighetsförening med ett gemensamt servitut som grund. Kostar några tusenlappar att bilda.

Så är det nog, @Nötegårdsgubben , men det blir konflikt när en person exempelvis vinterförvarar sin båt på grannens skogsfastighet utan att be om lov. Personen skulle aldrig få för sig att ställa upp båten på tomten till en annan grannes sommarstuga.

Som skogsägare har jag lagt ner betydligt mycket mer tid per ytenhet på tomten än vad jag gjort på skogen, och då ser tomtmarken mer hävdad och "ägd" ut, än vad skogen gör. Då är det lätt för en utomstående med lite lägre landsbygdskompetens att anta att skogen inte är egendom på samma vis, och därför är lite mer allmän än privat. Men jag har på redigt träffat vuxet folk som inte förstår att all mark har ägare, eller säger att det inte gör något om de utökar sin lilla tomt över gränsen en bit in i skogen "för dom gör ju inget med det ändå".

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Jupp, finns alla sorter. I Sverige är dock mark i någon mån allmän genom allemansrätten, även om den är privat. Så frågan är inte helt binär, utan man måste lära sig den glidande skalan och vilka rättigheter man får ta sig och vilka som innebär att gå för långt.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
P
ja problemet i sånt fall som jag beskrev är ju just att det finns gamla överenskommelser med den familj som i flera generationer styckat av tomter i flera hundra år om både det ena och andra.
Jag har avloppsanläggningen helt utanför egen mark men finns inget modernt servitut på det.. men det har legat där iaf sen 50 talet nån gång.. muntlig överenskommelse
Hela byn är byggt på handslag och gemenskap och båtplatser längs sjön likväl som bryggor har funnits och underhållits genom åren och ja det förvaras även båtar och grejer längs strandlinjen över vintern..
Vad som är rätt och riktigt ur ett moraliskt perspektiv är inte helt enkelt och många av överenskommelserna kan nog absolut vara ett muntligt servitut men rätt svårt att bevisa.
Enstaka grejer finns på papper men väldigt lite totalt sett då familjen alltid varit hyggliga och ett handslag har varit mycket värt på landet..

Farfar min ville köpa till en markbit men bonden tyckte det blir ju bara dyrt för dig att få den fliken avstyckad. använd du den bara så struntar vi i det. kohandel och bytesaffärer , men idag hade det ju varit fint att haft det på papper

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Hela byn är byggt på handslag och gemenskap och båtplatser längs sjön likväl som bryggor har funnits och underhållits genom åren och ja det förvaras även båtar och grejer längs strandlinjen över vintern..
Precis, handslag och gemenskap! Det finns alltså kontakter mellan människor och informella överenskommelser, och sånt fungerar som regel rätt bra. Så länge de som ingått överenskommelserna lever och har kvar sina fastigheter. Det blir jobbigt den dag det blir nya ägare som inte ingår i gemenskapen, eller den dag någon gör något självsvåldigt utan att först ta kontakt. Då blir det bråk.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.