timmelstad timmelstad skrev:
Ooohhh, spännande!
Onödigt, spännande ...

• Gilla
Piggek
  • Laddar…
R Rem skrev:
Onödigt, spännande ...
Jag förstår det från ditt perspektiv såklart, men för oss enkla forumanvändare och tyckare är ju det här otroligt intressant...

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
För er som trodde att denna tråden var död så är den inte. Markägaren har hört av sig via advokat, nr 2 i ordningen.

Jag är ganska envis nu och går hellre till rätten än betalar, nu kräver han 10 000:-.

Så har ni någon hjälp att ge är jag tacksam. Jag är just nu bara intresserad av fakta som HJÄLPER mig, inga åsikter eller annat.

Frågorna är, vad får man göra och ledningsrätt i min egen väg.

Tack!

• Gilla
  • Wow
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rem skrev:
Frågorna är, vad får man göra och ledningsrätt i min egen väg.
Vad man får göra är ju en gränsdragningsfråga så den passar jag på. Jag har fört fram min bedömning tidigare i tråden, d v s att du troligen har gått över gränsen för de härskande rättigheter som du har via servitutet med ledningarna.

Ledningsrätt är en rätt som ges efter ett myndighetsbeslut. För att att få ledningsrätt så måste du ansöka om detta hos Lantmäteriet som fattar beslut i en förrättning.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Jag är ganska envis nu och går hellre till rätten än betalar, nu kräver han 10 000:-.
Småmål nu, så det är väl bara att ta det till rätten?:thinking:

M -MH- skrev:
Småmål nu, så det är väl bara att ta det till rätten?:thinking:
Ja, det har jag svarat advokaten. Jag är själv väldigt intresserad och jag har rättsskydd hemförsäkringen.

• Gilla
39x
  • Laddar…
Kan det vara ett skrämselskott ? Käranden tror att du ska kissa i småbyxorna och ge honom en slant så han kan dränka sorgerna? Helt rätt att rusta för kamp, visa var du står direkt.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Du var beredd att ge honom 5 kkr tidigare, å andra sidan.

Börjar det bli en principsak detta? ;)

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Det har funnits i tråden jämförelser med fall där det gällt att dra ledningar i vägen i största allmänhet, ex. fiber. Det täcks (troligen) inte av ett vägservitut. Men en ledning för belysning av vägen känns väl inte orimligt att det skulle kunna ingå i ett vägservitut. Man måste skilja på olika syften med ledningsdragning.

Men även för belysning är det troligen ett gränsfall.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Du var beredd att ge honom 5 kkr tidigare, å andra sidan.

Börjar det bli en principsak detta? ;)
Ja, så är det. Han tror att han kan bestämma över allt och alla, men det kommer inte att gå denna gången.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jamen vafan, här dyker TS upp efter två år och ber om ny/mer input. Efter 650 inlägg! Får man OB för att läsa ikapp igen? Vad blir i så fall 2*0:00 och gånger jag vet inte hur många timmar?

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jamen vafan, här dyker TS upp efter två år och ber om ny/mer input. Efter 650 inlägg! Får man OB för att läsa ikapp igen? Vad blir i så fall 2*0:00 och gånger jag vet inte hur många timmar?
Vill minnas att det var många som var sugna på att får reda på hur detta skulle sluta i rätten, nu kanske ni har chansen. Se det som en ny säsong av Game of Thrones. :D Jodå, jag fick själv läsa igenom allt igen;)

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 24 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Vill minnas att det var många som var sugna på att får reda på hur detta skulle sluta i rätten, nu kanske ni har chansen.
Absolut, har följt sedan start!

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
R Rem skrev:
Vill minnas att det var många som var sugna på att får reda på hur detta skulle sluta
Skämt åsido så är det faktiskt väldigt trevligt om vi får det. Dels är det trevligt med återkoppling, dels går så få såna här saker faktiskt till domslut, så gissningarna väldigt ofta bara är teoretiserande. Så blir det kanske här också, men återkopplingen uppskattas oavsett. (y)

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.