D
Höghus Höghus skrev:
Det är mycket enklare att tillverka en sådan här
[bild]
för 400V än en sådan här
[bild]

/Höghus
Ja, exakt, det var det jag hade kommit fram till. Men det skulle alltså gå. Tack.

Vad ska du med 400 V modul till? Är ju bra för alla marknader med 230 V bara de inte är begränsade i effekt.

• Gilla
Cerb
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Vad ska du med 400 V modul till? Är ju bra för alla marknader med 230 V bara de inte är begränsade i effekt.
Jag behöver inte den modulen. Men när glaskeramikhällen kom bytte man bara ut toppen på gamla spisar mot en med elementen nedsänkta och glasskiva men med identisk 400V-koppling. När induktion senare kom så upprepade man inte samma enkla byte av toppen till nya induktionselement med identisk 400V-koppling.

D datja skrev:
Jag behöver inte den modulen. Men när glaskeramikhällen kom bytte man bara ut toppen på gamla spisar mot en med elementen nedsänkta och glasskiva men med identisk 400V-koppling. När induktion senare kom så upprepade man inte samma enkla byte av toppen till nya induktionselement med identisk 400V-koppling.
Nu var det ju även sen långt tillbaka vanligt med 230 V sk elementspänning. Men jag förstår din tanke och vad du menar.

Fick detta svaret från Power efter att jag svarat dem enligt ovan:

Tack för återkopplingen!

Vi har nu kikat närmare på ert ärende med produktchefen hos oss på POWER. Enligt BOSCH (som äger Siemens) ska denna produkt vara installerad på det sätt som det är, då 3-fas inte behövs. Produkten i fråga är byggd på så sätt att den klarar sig fint på 2-faser, produkten enligt BOSCH kan även klarar sig fint på enbart 1-fas. Vi har dessvärre uppmärksammat att ni tog emot produkten 2024-08-09, detta tyder på att öppet köp på 60 dagar har dessvärre löpt ut och en retur kommer tyvärr inte vara möjligt i detta fall. Däremot kan ni fortfarande reklamera produkten, då alla konsumenter har 3 års reklamationsrätt i Sverige. Vänligen återkoppla gällande hur ni vill gå vidare med detta så att vi kan fortsätta att handlägga ert ärende hos oss på POWER.

Jag har svarat att jag anser att det är bluff och lögn med tanke på att enda sättet för den att fungera utan att dra säkringar är att ställa ner effekten, vilket gör att jag inte ens får den produkt jag köpt. Jag har sagt att jag vill reklamera produkten tack vare vilseledande marknadsföring där den är specad som 3x16A (jag har .pdf från produktsidan när jag köpte den). Får se hur det går med det här, men det blev lite krångligare för att jag slappade med att gnälla på dem om detta.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Senaste svaret, verkar som att detta blir en process mot ARN, får se vad det blir av det.

Vi har fått informationen om att produkten i fråga ska supportera 3-fas användning, dock har BOSCH (företaget som äger Siemens) valt att tillverka produkten på så sätt att den klarar sig på 1-fas eller 2-faser, produkten i fråga är byggd på så sätt av BOSCH. Dessvärre kan vi inte häva ert köp då öppet köps perioden på 60 dagar har löpt ut, ni kan mer än gärna reklamera produkten genom att ringa in till BOSCH som i deras tur skickar ner en tekniker för att påbörja ett reklamationsärende. Om teknikern inte hittar ett fel med produkten eller om felet/skadan inte faller under garantin, tillkommer det en kostnad. Vi beklagar så mycket för detta och tackar er för ert tålamod under ärendet hos oss på POWER.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Det är mycket enklare att tillverka en sådan här
[bild]
för 400V än en sådan här
[bild]

/Höghus
Framförallt enklare och billigare att hålla två produktionslinjer igång, en för 400V och en för 230.

Mikael_L
miragefive56 miragefive56 skrev:
Senaste svaret, verkar som att detta blir en process mot ARN, får se vad det blir av det.

Vi har fått informationen om att produkten i fråga ska supportera 3-fas användning, dock har BOSCH (företaget som äger Siemens) valt att tillverka produkten på så sätt att den klarar sig på 1-fas eller 2-faser, produkten i fråga är byggd på så sätt av BOSCH. Dessvärre kan vi inte häva ert köp då öppet köps perioden på 60 dagar har löpt ut, ni kan mer än gärna reklamera produkten genom att ringa in till BOSCH som i deras tur skickar ner en tekniker för att påbörja ett reklamationsärende. Om teknikern inte hittar ett fel med produkten eller om felet/skadan inte faller under garantin, tillkommer det en kostnad. Vi beklagar så mycket för detta och tackar er för ert tålamod under ärendet hos oss på POWER.
Nu är den stora och viktiga frågan, hur ser man till att "hela Sverige" får veta att man ska undvika att köpa en Bosch eller Siemens spis, för då får man bara 2/3 av effekten att använda.

De skulle vara värda att tappa hela Svenska (och Finska) marknaden, när de tillverkar en spis med dessa begränsningar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt enklare och billigare att hålla två produktionslinjer igång, en för 400V och en för 230.
?
Fattas det ett "än" i den meningen?
Annars förstår jag inte.

/Höghus

Mikael_L
Jag menade att det är enklare och billigare att ha två olika element för glaskeramikhäll (ett för 230 och ett för 400) i produktion än två olika kraftelektronikpaket (ett för 230 och ett för 400).

Helt enkelt för utvecklings och produktionskostnader blir högre, och att antalet lagerförda/inköpta elektronikkomponenter blir fler.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Ok, jag behöver lite hjälp här om jag ska gå vidare med detta till Siemens och sen i förlängningen ARN.

Power hävdar följande:

* Enligt BOSCH har maskinen i fråga blivit uppbyggd på så sätt att den klarar sig fint på 1-fas eller 2-faser vid användning, då produkten i fråga kan även genomgå en 3-fas installation samt användning. Vi har varit i kontakt med vår produkt chef som därmed bekräftar att produkten i sig inte är defekt på något sätt och att BOSCH medvetet skapade produkten på så sätt, då den är anpassad till Sveriges marknad.

* Produkten i fråga är byggd på så sätt att den klarar sig fint på 2-faser, produkten enligt BOSCH kan även klarar sig fint på enbart 1-fas.

Spis/ugnen i fråga är på 7850 W, ingen aning om hur det är fördelat mellan faserna (spis/ugn). Är det ens fysiskt/elektriskt möjligt att köra ugnen/spisen på full effekt som det är tänkt (alltså inte att behöva ställa ner effekten och tappa funktioner) på 16A?

Jag argumenterar mot Power att så inte är möjligt, eftersom då går säkringarna. Och i manualen så står det ju dessutom följande:
Effektbegränsningstabell för häll med rekommenderad maxeffekt vid olika ampere: 13A - 3000W, 16A - 3500W, 20A - 4500W.

Det står ju alltså svart på vitt att om du kör 16A så är det rekomenderat att sänka effekten till 3500W.
I manualen står det även att detta är förbrukningen:
Diagram över spishäll med fyra kokzoner, märkta med A, B och C, visar hur zonerna är fördelade på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell över kokzonstorlekar och maxeffekter för spisar med effektnivå 9 och powerBoost-läge, inkluderar specifikationer för zoner A och B.
Tabell över spisplatta med diameter 21 cm, effektnivå 9 vid 2200 W, och powerBoost vid 3700 W.

I min värld står det ju svart på vitt att man inte får ut max effekt i powerboost med 16A.

För er som är mer kunniga inom elektronik och dessa frågor, hur ska jag argumentera mot Power och Siemens? Summa summarum är ju att jag drar säkringen om jag använder två plattor, och en på powerboost samtidigt. Med ovan matte kan jag ju inte ens använda powerboost på "stora plattan" om jag följer instruktionerna och effektsänker. Då har ju jag som konsumt köpt grisen i säcken känner jag?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Hej!

Köpte för ett tag sen en ny spis till lägenheten, den gamla var enligt spec 400v, och jag köpte en 230v spis/ugns-kombo från Siemens.

Jag tog hit en elektriker som installerade perilex-kontakt på spisen (den kom med kabel utan kontakt bara).

Det har funkat hittils (och gör det fortfarande) med passusen att den dragit huvudsäkringen utanför lägenheten ett par gånger. Första gången då jag använde ugnen och boost funktionen samtidigt, samt nu senast när jag vill köra den pyrolytiska funktionen. När jag drog igång pyrolytiska funktionen så körde jag både tvättmaskin och diskmaskin samtidigt (vilka är lagda på olika grupper, men på samma fas?)

Gruppen som spisen är dragen till är 16a (C16) så underdimensionerad eventuellt, eftersom schemat på spisen vill ha 20A (dock hävdar Power att 3x16a) funkar.

Bifogar bilder på äldre spisens koppling och schema, samt nya spisens koppling och föreslagen schema. Äldre spisen är vad jag kan tolka kopplad enligt 400V 3N och nya spisen på alternativ 3N 220-240v fast med 20A spec.

Min fråga är helt enkelt, har elektrikern kopplat vajsing och den löser ut pga det, eller är det helt enkelt bara en effekt av för låg säkring?

Mvh
A
Har du 16A huvudsäkring hemma?

J J-banan skrev:
Har du 16A huvudsäkring hemma?
3x16A på gruppen som spisen går till.

3x16A på gruppen som spisen går till.
Japp det förstod jag men huvudsäkring? För det var väl den som löste ut?

J J-banan skrev:
Japp det förstod jag men huvudsäkring? För det var väl den som löste ut?
Ja. Det har jag ingen aning om dock, det är hyresrätt så har inte tillgång till huvudsäkringen. Dock nybyggt lägenhetshus från 2020, om det hjälper, byggstandard etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.