4 215 läst · 114 svar
4k läst
114 svar
Kontrollfråga koppling 230v spis/ugn vs gammal 400v spis.
En fråga: jag har bara förutsatt att elektroniken i induktion kräver neutralpunkt och att det är därför dessa hällar alltid är 230V (men med två faser i vettiga varianter).Bo.Siltberg skrev:
Men kan man inducera med enbart faser?
Redigerat:
Rätt. Tror jag har ammunition nog att lösa det här. Såvida de inte kan skapa nån magi så blir det att lämna tillbaka denna och köra på Electroluxen du länkade 😇D datja skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
För en förbrukare är det ingen skillnad på 230V mellan fas och noll eller mellan fas och fas. Det skulle absolut gå att tillverka en induktionsmodul för 400V, men som redan sagts i många trådar, marknaden för den produkten är för liten.D datja skrev:
Det som möjligen skulle kunna komma är induktionsenheter likt kraftenheter till datorer som kan köras på 100-230V 50/60Hz för att kunna säljas överallt. Men där är vi inte ännu.
/Höghus
Är du säker? Minsta modern dimmer eller rörelsevakt kräver nolla. Men ok.Höghus skrev:
Det är en helt annan sak.D datja skrev:
Det finns dimmers som inte kräver nolla, utan endast fas till den.
Men en spis skulle inte alls fungera då, för det blir ingen strömkrets, det kan inte gå någon ström.
Men det är ingen annan skillnad än spänningen på att få 230V växelström mellan fas och noll eller att få 400V växelström mellan två faser.
En spis, varmvattenberedare eller lampa, t.ex. kan inte upptäcka om den ena anslutningen är en fas eller en nolla.
Och ärligt talat, i Norge har de i huvudsak ett elnät där man kopplar dessa saker mellan två faser, och har inte ens någon nolla i huset, men deras transformatorer är lite annorlunda lindade så de får 220-230V mellan två faser, där vi i Sverige har 400V istället.
Så är det, det är absolut möjligt att tillverka en induktionsmoduler som går på 400V, jag har dock inte koll på ifall det är någon liten fördel med 230, dvs om kraftelektroniken helst vill jobba med 325V likspänning eller 565VDC.Höghus skrev:
Jag misstänker att den lägre spänningen är lite mer attraktiv.
Det gör det i vilket fall inte omöjligt på något vis, men kanske lite dyrare komponenter, kondensatorer och halvledare specade för högre spänningar.
Men det starkaste skälet är nog att man vill göra en enda produkt som kan användas i alla Europas länder, inte att det ska vara skillnad på om spisen ska säljas i Norge eller Belgien (eller till vissa lägenheter i Sverige) eller om den ska säljas i Sverige, Finland eller andra länder som drar in trefas till bostäderna.
Problemet är väl inte så mycket spänningen för modulerna utan spartypen med bara en som inte är utlagd för så hög effekt en del önskar. Varianterna med två moduler för hällen finns väl också kvar och går som nämnts spåra genom vad för märkeffekt som anges.
Kanske någon typ går att lägga om internt också har aldrig kollat på hur de är gjorda.
Kanske någon typ går att lägga om internt också har aldrig kollat på hur de är gjorda.
Men hela tiden har det sålts glaskeramikhällsspisar på 400V, i så fall specialtillverkade för Sverige.Mikael_L skrev:Så är det, det är absolut möjligt att tillverka en induktionsmoduler som går på 400V, jag har dock inte koll på ifall det är någon liten fördel med 230, dvs om kraftelektroniken helst vill jobba med 325V likspänning eller 565VDC.
Jag misstänker att den lägre spänningen är lite mer attraktiv.
Det gör det i vilket fall inte omöjligt på något vis, men kanske lite dyrare komponenter, kondensatorer och halvledare specade för högre spänningar.
Men det starkaste skälet är nog att man vill göra en enda produkt som kan användas i alla Europas länder, inte att det ska vara skillnad på om spisen ska säljas i Norge eller Belgien (eller till vissa lägenheter i Sverige) eller om den ska säljas i Sverige, Finland eller andra länder som drar in trefas till bostäderna.