3 420 läst · 113 svar
3k läst
113 svar
Kontrollfråga koppling 230v spis/ugn vs gammal 400v spis.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Jag vet inte varför det inte tillerkas 400 V-spisar med induktion. Det skulle knappast vara ett problem om det fann efterfrågan. Det är där konsumenter (tyvärr) behöver vara bättre pålästa idag.miragefive56 skrev:
En separat häll drivs oftast av två faser, så även hos Siemens. Men det finns fuskhällar också som brukar ha en märkefffekt på tun 5 kW. Man behöver kolla att märkeffekten ligger på run 7 kW för att vara någorlunda säker på att den går på två faser. Facit finns på inkopplingsanvisningen under hällen.miragefive56 skrev:
Du är inte den förste som blir blåst Vi har ett rejält antal trådar i ämnet.miragefive56 skrev:
Man lär sig så länge man lever, får väl se det positiva i det, hade kunnat vara värre 😅Bo.Siltberg skrev:Jag vet inte varför det inte tillerkas 400 V-spisar med induktion. Det skulle knappast vara ett problem om det fann efterfrågan. Det är där konsumenter (tyvärr) behöver vara bättre pålästa idag.
En separat häll drivs oftast av två faser, så även hos Siemens. Men det finns fuskhällar också som brukar ha en märkefffekt på tun 5 kW. Man behöver kolla att märkeffekten ligger på run 7 kW för att vara någorlunda säker på att den går på två faser. Facit finns på inkopplingsanvisningen under hällen.
Du är inte den förste som blir blåst Vi har ett rejält antal trådar i ämnet.
Men har mailat Power och begärt häva köpet pga falsk marknadsföring. Har en pdf från sidan när jag köpte den, där det står 3x16A, vilket alltså är falskt. Så borde finnas fog för att häva, även om jag köpte den i mitten på augusti
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Jag ska uppdatera spisbibeln, det har pågått i nåt år och blir väl klart vilket år som helst... Nytt blir just att se upp för produkter som öht inte borde tas in i Sverige, möjligen om de är tydligt målinriktade på gamla enfaslägenheter.
Ja käre värld.. inte nog med att de låtit bli L2, utan även lagt en liten tunn 1 kvadrats kabel på L3 känns ju bara horribelt.
Jag skulle vilja hävda att de spisar som produceras i Wroclaw är riktiga iallafall.
10.8kw effekt på 3x16A.
(Elx koncernen)
Där finns både Power-funktion på 2 plattor samtidigt, ( en fas per sida av häll ), och pyrolys. LKI66890SW är en variant t ex.
Den spisen du köpt är mer byggd för 1-fas hushåll men det räcker inte med 20A för att den ska få göra sig rättvis ändå den spisen.
Jag skulle vilja hävda att de spisar som produceras i Wroclaw är riktiga iallafall.
10.8kw effekt på 3x16A.
(Elx koncernen)
Där finns både Power-funktion på 2 plattor samtidigt, ( en fas per sida av häll ), och pyrolys. LKI66890SW är en variant t ex.
Den spisen du köpt är mer byggd för 1-fas hushåll men det räcker inte med 20A för att den ska få göra sig rättvis ändå den spisen.
Jo, som icke-elexpert gick jag på design och det faktum att det stod trefas, men men. Får se vad det blir av det här.RasmusR skrev:Ja käre värld.. inte nog med att de låtit bli L2, utan även lagt en liten tunn 1 kvadrats kabel på L3 känns ju bara horribelt.
10.8kw effekt på 3x16A.
(Elx koncernen)
Den du länkade är den jag har syn på, så blir det hävt köp blir det denna dära 👌🏻
Notera att det gäller deras spisar med induktion. Spisar från Bosch och Simens med keramisk häll finns med 3 faser där 2 faser driver hällen.Bo.Siltberg skrev:
Säljer förmodligen för dåligt.D Dilato skrev:
Folk vill inte betala över 10K för en spis utan då köper man separat häll och inbyggnadsugn, då det står på modet.
Och ska man pressa priset på spisen så att de som inte vill bygga om köket kan byta sin gamla spis till det pris de vill betala, ja då får man snåla någonstans.
Tråkigt, men nog tyvärr sant.
Det behöver inte alls vara så krångligt.Bo.Siltberg skrev:
De kan bygga spisarna så att två faser används till hällarna och den tredje till ugnen, svårare än så är det inte.
Fast för dessa tillverkare känns det svårt, då de vill sälja exakt samma spis till en massa andra europeiska länder med typiskt andra sätt att anordna elystemet (sveriges rätt vanliga att ha 3-fas in i bostaden är faktiskt relativt ovanligt).
Så det är väl därför det har ramlat ner i denna dumma lösning från nämnda fabrikat.
Jag har också kopplat in en sådan här, fast det var märket Bosch.
Och jag fann också det hela märkligt, samt extremt dåligt beskrivet, så jag fick lov att googla ett tag innan jag hittade något på nätet som hjälpte mig vidare, och svaren hittades alltså inte hos Bosch.
utan
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/page-2#post-5412017
Fick detta som svar av Powers kundtjänst idag:
"Tack för ert mejl!
Vi har nu kikat närmare på ert ärende hos oss på POWER. Vi har dubbelkollat om modellen kan supportera 3-fas eller ej, enligt Siemens hemsida är detta något produkten i fråga ska ha möjlighet för. Vi kan ändå mer än gärna ordna så att Bring tar tillbaka produkten i retur, då detta är givetvis förbetald. Ni kan därmed ta kontakt med Siemens, för att kika närmare på 3-fas installationsprocessen för er specifika produkt (Siemens har även möjlighet att skicka ner en tekniker för en kostnad om det skulle behövas). Vänligen återkoppla gällande om ni vill att vi ordnar så att Bring tar tillbaka produkten i fråga i retur eller ej, så att vi kan fortsätta att handlägga ert ärende hos oss på POWER.
Ni kan dubbelkolla produktens specifikationer på Siemens hemsida där det förekommer att er specifika modellen ska kunna installeras i 3-fas: HL9S7Y341U Spis med induktionshäll | SIEMENS SE.
Vi tackar er så mycket för ert tålamod samt förståelse under ärendet hos oss på POWER. Om ni har ytterligare frågor eller funderingar, återkoppla gärna på detta mejl!"
Jag har svarat att det är meningslöst att "det går att koppla" in på tre-fas om den inte ens använder 3 faser, och jag då måste ställa ner effekten på hällen vilket gör att jag inte ens får de funktioner som hällen har. Jag har sagt att om Siemens på nåt magiskt vis kan göra så att jag kan använda ugnen/hällen till full effekt så mottager jag gärna den hjälpen, men att jag har svårt att se varför jag ska betala för det.
"Tack för ert mejl!
Vi har nu kikat närmare på ert ärende hos oss på POWER. Vi har dubbelkollat om modellen kan supportera 3-fas eller ej, enligt Siemens hemsida är detta något produkten i fråga ska ha möjlighet för. Vi kan ändå mer än gärna ordna så att Bring tar tillbaka produkten i retur, då detta är givetvis förbetald. Ni kan därmed ta kontakt med Siemens, för att kika närmare på 3-fas installationsprocessen för er specifika produkt (Siemens har även möjlighet att skicka ner en tekniker för en kostnad om det skulle behövas). Vänligen återkoppla gällande om ni vill att vi ordnar så att Bring tar tillbaka produkten i fråga i retur eller ej, så att vi kan fortsätta att handlägga ert ärende hos oss på POWER.
Ni kan dubbelkolla produktens specifikationer på Siemens hemsida där det förekommer att er specifika modellen ska kunna installeras i 3-fas: HL9S7Y341U Spis med induktionshäll | SIEMENS SE.
Vi tackar er så mycket för ert tålamod samt förståelse under ärendet hos oss på POWER. Om ni har ytterligare frågor eller funderingar, återkoppla gärna på detta mejl!"
Jag har svarat att det är meningslöst att "det går att koppla" in på tre-fas om den inte ens använder 3 faser, och jag då måste ställa ner effekten på hällen vilket gör att jag inte ens får de funktioner som hällen har. Jag har sagt att om Siemens på nåt magiskt vis kan göra så att jag kan använda ugnen/hällen till full effekt så mottager jag gärna den hjälpen, men att jag har svårt att se varför jag ska betala för det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Jösses, har dom en AI som bajsat ut den där texten?
Sannolikt, tänkte likadant faktiskt 🤣
Till deras försvar så säger ju kundtjänst att de kan komma och hämta produkten, utan att jag ens behöver tjata, så det får man ju ge dem faktiskt.A avh67f skrev: