4 226 läst · 114 svar
4k läst
114 svar
Kontrollfråga koppling 230v spis/ugn vs gammal 400v spis.
Jag har nu skickat in en anmälan till ARN angående detta.
Jag har som främsta argument påtalat bristande information på produktsidan, förvirrande kopplingsschema samt det faktum att jag egentligen måste ställa ner effekten på hällen eftersom jag nyttjar 16A säkringar och inte 20A. Eftersom det stod 3x16A på produktsidan på Power hävdar jag falsk marknadsföring och jag inte får den produkt jag betalat för.
Jag har väl ingen förhoppning om att få rätt, jag måste väl sannolikt vara elektriker själv och har nån slags undersökningsplikt som konsument innan. Vilket jag egentligen tycker ska sträcka sig till vad de hävdar på sin egen hemsida, men men. Får se vad det blir av detta
Jag har som främsta argument påtalat bristande information på produktsidan, förvirrande kopplingsschema samt det faktum att jag egentligen måste ställa ner effekten på hällen eftersom jag nyttjar 16A säkringar och inte 20A. Eftersom det stod 3x16A på produktsidan på Power hävdar jag falsk marknadsföring och jag inte får den produkt jag betalat för.
Jag har väl ingen förhoppning om att få rätt, jag måste väl sannolikt vara elektriker själv och har nån slags undersökningsplikt som konsument innan. Vilket jag egentligen tycker ska sträcka sig till vad de hävdar på sin egen hemsida, men men. Får se vad det blir av detta
Jag tror du har stor chans att få rätt.miragefive56 skrev:Jag har nu skickat in en anmälan till ARN angående detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 792 inlägg
Du behöver få rätt så att vi får bort dessa avarter från den Svenska marknaden.
Troligen vill de nog veta hur hur lider av detta, och då är det den begränsade möjligheten att laga mat på alla kokzoner. Har du spisen inkopplad och i drift så att du själv kan redogöra det det? Jag tror inte ARN fäller enbart på teoretisk grund, utan det måste finnas en faktisk brist.
Troligen vill de nog veta hur hur lider av detta, och då är det den begränsade möjligheten att laga mat på alla kokzoner. Har du spisen inkopplad och i drift så att du själv kan redogöra det det? Jag tror inte ARN fäller enbart på teoretisk grund, utan det måste finnas en faktisk brist.
Japp, har påpekat det. Jag kan inte nyttja spisen som tänkt, och jag är begränsad i min matlagning, tillika vardag. Den är inkopplad i nulägetBo.Siltberg skrev:Du behöver få rätt så att vi får bort dessa avarter från den Svenska marknaden.
Här finns det nog ett case då det väl stod att den kunde anslutas trefasigt på några ställen och de även hävdar det. Ska bli intressant att se de visa hur det går till.
Det övriga blir nog svårare att få rätt på.
Dvs effektutvecklingen, då den går att begränsa så den passar olika elanläggningar.
Det övriga blir nog svårare att få rätt på.
Dvs effektutvecklingen, då den går att begränsa så den passar olika elanläggningar.
Jo, men då får man ju inte heller den effekt som marknadsförs. Bara där är det ju grovt felA avh67f skrev:
Det finns massor av lägenheter från 50 och 60-talet som har enfas och elspis.Fairlane skrev:
Det finns två extremt vanliga lägenhetsabonnemang
3x16A
1X25A
3x20A eller 3x25A är ovanliga, jag har grejat i en lägenhet med 2x20A, det är ännu ovanligare, innan jag var där skulle jag påstått att det öht inte finns.
Går vi på enfas så finns det 1x6A, 1x10A och 1X16A men dessa har försvunnit i snabb takt, och det har alltid varit till lägenheter med gas, så el har endast använts för lite olika bruksföremål, belysning, radio TV, strykjärn osv.
Jag har också sett en lägenhet i Stockholm med 2 x 2A (som inte längre var i bruk, det var ny matning indragen, men den gamla centralen fanns kvar och jag nyfiken som vanligt ... (det kan ha varit 1x6A i källaren också, och detta var en gruppcentral med endast 2 säkringar)
Lägenhet byggt på 30-40 talet typ, med gasspis då, ved/koks/kol eldning i källaren och centralvärme, så elen var strikt sett bara till belysning och en radio.
Redigerat:
Ja, jag tycker att du har sprungit rakt in i ett delikat problem.miragefive56 skrev:För er som är mer kunniga inom elektronik och dessa frågor, hur ska jag argumentera mot Power och Siemens? Summa summarum är ju att jag drar säkringen om jag använder två plattor, och en på powerboost samtidigt. Med ovan matte kan jag ju inte ens använda powerboost på "stora plattan" om jag följer instruktionerna och effektsänker. Då har ju jag som konsumt köpt grisen i säcken känner jag?
Först och främst anser jag att specifikationer och marknadsföring är helt felaktig och vilseledande.
Om jag säger så, skulle morsan min ringa mig och säja att hon tänker skaffa en ny spis och frågar mig vad hon ska tänka på, så skulle jag svara att hon ska se till att den ska vara för trefasinkoppling, "Se till att en är för trefas, köp absolut inte en spis för enfas 230V", skulle jag väl sagt, och sagt att sen kan hon välja fritt utifrån utseende, pris och sånt.
Jag tycker inte att man ska behöva kunna mer än så som vanlig konsument och spisspekulant.
Så sen kommer man förstås hem med denna Bosch/Siemens, som alltså inte ens klarar av den från början rätt klena effekten, för att den bara använder 2 faser, dvs man får max 2/3 av säkringsgruppens maxeffekt.
Och säljaren har garanterat min mamma att den går att koppla in till trefas - och i en synvinkel har han ju rätt.
Och även om man kikar på lite data om spisen så verkar det ju också som att det ska funka bra. För en mer insatt person kan ju den låga specade maxeffekten ringa en larmklocka, att något är skunk här.
Men den kunskapen tycker jag inte att man kan kräva av en vanlig privatperson.
Men nu sitter vi med denna skiten här.
Hur går man vidare, att bara meddela hävning av köpet för att den inte kan kopplas trefas, eller avsedd för trefas kommer snabbt motbevisas genom att de visar upp inkopplingsinstruktionen.
Så plötsligt måste man gå in i en mer tekniskt nivå, och vi ska ju inte tro att ARN's eller rättens ledamöter har större teknisk kompetens än en vanlig spisköpare.
Så det är nu lätt att inse vilken soppa det blir att bevisa saker och ting.
Och det är lätt att se att ni bägge kommer ha rätt, på ert sätt att se på det.
Så jag vågar inte riktigt ha någon åsikt om hur starkt case du har, det kommer handla väldigt mycket om presentationen, samt vad motparten kommer med.
Lider med dig.
Kämpa på och ge fasiken inte upp för det är rent lurendrejeri de håller på med!
Hoppas att du finner stöd här på forumet och orkar bråka med de till de ger upp.
Kämpa på och ge fasiken inte upp för det är rent lurendrejeri de håller på med!
Hoppas att du finner stöd här på forumet och orkar bråka med de till de ger upp.
Uppdatering. Efter att jag lämnat in ärendet till ARN där jag beskrev problematiken, främst till det faktum att jag inte får ut den effekt jag blivit lovad vid köp så har det nu tagit ett litet tag.
Jag har fortfarande inte hört något från ARN själva förutom att de önskade en komplettering, men Power har ju blivit kontaktade av ARN sannolikt, eftersom jag idag fick ett mail om att de går vidare med ARN ärendet och nu erbjuder sig att genomföra retur och betala tillbaka pengarna.
En liten vinst för oss okunniga konsumenter som inte förstår att man behöver vara elektriker för att skärskåda lögnerna. Men, ännu har inga pengar kommit tillbaka och spisen har ännu inte heller lämnat hemmet, men det är på god väg åt rätt håll iaf.
Alla, tack för hjälpen med stödet här, det har varit ovärderligt. Det är inga enorma summor det handlar, men det är mer principen. Ingen vill bli lurad. Återkommer när allt är klart så alla vet iaf.
🙏🏻
Jag har fortfarande inte hört något från ARN själva förutom att de önskade en komplettering, men Power har ju blivit kontaktade av ARN sannolikt, eftersom jag idag fick ett mail om att de går vidare med ARN ärendet och nu erbjuder sig att genomföra retur och betala tillbaka pengarna.
En liten vinst för oss okunniga konsumenter som inte förstår att man behöver vara elektriker för att skärskåda lögnerna. Men, ännu har inga pengar kommit tillbaka och spisen har ännu inte heller lämnat hemmet, men det är på god väg åt rätt håll iaf.
Alla, tack för hjälpen med stödet här, det har varit ovärderligt. Det är inga enorma summor det handlar, men det är mer principen. Ingen vill bli lurad. Återkommer när allt är klart så alla vet iaf.
🙏🏻