miragefive56 miragefive56 skrev:
Ok, jag behöver lite hjälp här om jag ska gå vidare med detta till Siemens och sen i förlängningen ARN.

Power hävdar följande:

* Enligt BOSCH har maskinen i fråga blivit uppbyggd på så sätt att den klarar sig fint på 1-fas eller 2-faser vid användning, då produkten i fråga kan även genomgå en 3-fas installation samt användning. Vi har varit i kontakt med vår produkt chef som därmed bekräftar att produkten i sig inte är defekt på något sätt och att BOSCH medvetet skapade produkten på så sätt, då den är anpassad till Sveriges marknad.

* Produkten i fråga är byggd på så sätt att den klarar sig fint på 2-faser, produkten enligt BOSCH kan även klarar sig fint på enbart 1-fas.

Spis/ugnen i fråga är på 7850 W, ingen aning om hur det är fördelat mellan faserna (spis/ugn). Är det ens fysiskt/elektriskt möjligt att köra ugnen/spisen på full effekt som det är tänkt (alltså inte att behöva ställa ner effekten och tappa funktioner) på 16A?

Jag argumenterar mot Power att så inte är möjligt, eftersom då går säkringarna. Och i manualen så står det ju dessutom följande:
[bild]

Det står ju alltså svart på vitt att om du kör 16A så är det rekomenderat att sänka effekten till 3500W.
I manualen står det även att detta är förbrukningen:
[bild]
[bild]
[bild]

I min värld står det ju svart på vitt att man inte får ut max effekt i powerboost med 16A.

För er som är mer kunniga inom elektronik och dessa frågor, hur ska jag argumentera mot Power och Siemens? Summa summarum är ju att jag drar säkringen om jag använder två plattor, och en på powerboost samtidigt. Med ovan matte kan jag ju inte ens använda powerboost på "stora plattan" om jag följer instruktionerna och effektsänker. Då har ju jag som konsumt köpt grisen i säcken känner jag?
Eftersom du har 3x16A tillgängligt, spisen kan använda 2x16A borde den kunna köras på maxeffekt. Siffrorna du läser där skall du nog läsa som om den matades från bara en fas.

/Höghus

Detta har jag i skåpet:

• Märkskylt på en elektrisk komponent från POK, modell ITS800U/34-19J1V med tekniska specifikationer och tillverkningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du eget el-abonnemang med en egen elmätare i källaren eller går allt via hyresvärden så elen kommer på den fakturan?

J Josth skrev:
Har du eget el-abonnemang med en egen elmätare i källaren eller går allt via hyresvärden så elen kommer på den fakturan?
Ah, bra idé. Jag har eget abonemang, ska kika vad det står på specen där.

J Josth skrev:
På avtalet står det 16A, så antar att det är det jag har. Känns klent på en ny lägenhet.

3-fas 16 A är vanligt i lägenheter men många nybyggda lägenheter har annars 3-fas 20 A. Inga problem att säkra upp huvudsäkringarna normalt för en elektriker, men att byta matning till spisen och ledningarna dit kan vara ganska mycket jobb.

J Josth skrev:
3-fas 16 A är vanligt i lägenheter men många nybyggda lägenheter har annars 3-fas 20 A. Inga problem att säkra upp normalt för en elektriker, men att byta matning till spisen och ledningarna dit kan vara ganska mycket jobb.
Ja nej det är inte aktuellt då det är en hyreslägenhet dessvärre.

Ja. Det har jag ingen aning om dock, det är hyresrätt så har inte tillgång till huvudsäkringen. Dock nybyggt lägenhetshus från 2020, om det hjälper, byggstandard etc.
Tippar på du har 16A, den är grå på ändan. Lägenhet har inte behovet av att ha grövre huvudsäkring. Det går såklart säkra upp, trist att behöva göra det för en spis

J Josth skrev:
3-fas 16 A är vanligt i lägenheter men många nybyggda lägenheter har annars 3-fas 20 A. Inga problem att säkra upp huvudsäkringarna normalt för en elektriker, men att byta matning till spisen och ledningarna dit kan vara ganska mycket jobb.
Det är väl sällan lägenhet har 3-fas annars är det vanligaste 1-fas tycker jag

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Flyttade från hyffsat nybyggd bostadsrätt nyligen och rätt säker på att det var 20A där om jag minns rätt. Aldrig problem med elen iaf, kunde köra allt samtidigt, nån gång gick väl nån grupp när man körde kaffebryggare och vattenkokare samtidigt, men det var ju för dem låg på en 10A 😅

Fairlane
J J-banan skrev:
Det är väl sällan lägenhet har 3-fas annars är det vanligaste 1-fas tycker jag
Äldre lägenheter med gasspis brukar kunna vara 1-fas, men jag tycker nog 3-fas är det överlägset vanligaste.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Flyttade från hyffsat nybyggd bostadsrätt nyligen och rätt säker på att det var 20A där om jag minns rätt. Aldrig problem med elen iaf, kunde köra allt samtidigt, nån gång gick väl nån grupp när man körde kaffebryggare och vattenkokare samtidigt, men det var ju för dem låg på en 10A 😅
Jag tror inte det är en standard på vad man har som huvudsäkring, du betalar för den storlek du har och får välja vilken storlek du vill ha

På avtalet står det 16A, så antar att det är det jag har. Känns klent på en ny lägenhet.
Jag har 3x16A för hela kåken med luft-vatten-värmepump och induktionsspis 10900 watt så det borde räcka till en lägenhet.

Men till ditt problem:
Inkopplingsanvisningar för tre olika kopplingsalternativ av en spis med markering för anslutningspunkter och spänning, inklusive ett alternativ för Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkopplingsanvisningen påstår att man ska använda anslutning (2) i båda de översta anvisningarna men (2) går ju bevisligen ingenstans internt så spisen drivs inte med 3N~ i 1:a bilden, bygeln mellan (2) och (3) är också helt meningslös men påskiner att (2) används.

Jag vill hävda att det är gravt vilseledande.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
För att ge lite perspektiv så har jag haft 3x20A i i en villa omkring 200 kvm, med eluppvärmning och pool som går på 3x16A. Det som drar mest är ju värme och uppvärmning av vatten, så nog borde man klara sig på mindre än 3x20A på en lägenhet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Äldre lägenheter med gasspis brukar kunna vara 1-fas, men jag tycker nog 3-fas är det överlägset vanligaste.
Ja det borde vara rätt moderna lägenheter isf som har 3 fas, finns inga såna i den håla jag jobbar i😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.