Fairlane
J J-banan skrev:
Ja det borde vara rätt moderna lägenheter isf som har 3 fas, finns inga såna i den håla jag jobbar i😂
Moderna vet jag inte. Bodde i en lägenhet från mitten på 60-talet tidigare och där var det trefas.

D Dilato skrev:
Men till ditt problem:
[bild]
Inkopplingsanvisningen påstår att man ska använda anslutning (2) i båda de översta anvisningarna men (2) går ju bevisligen ingenstans internt så spisen drivs inte med 3N~ i 1:a bilden, bygeln mellan (2) och (3) är också helt meningslös men påskiner att (2) används.

Jag vill hävda att det är gravt vilseledande.
Det är inkoppling med nolla, den är kopplad efter andra kopplingsschema märkt 400V3~

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Moderna vet jag inte. Bodde i en lägenhet från mitten på 60-talet tidigare och där var det trefas.
Jaså vart då?

Fairlane
J J-banan skrev:
Jaså vart då?
Stockholm

J J-banan skrev:
Det är inkoppling med nolla, den är kopplad efter andra kopplingsschema märkt 400V3~
Jaså, det var nytt, jag trodde vi diskuterade induktionsspisen?

Fairlane Fairlane skrev:
Stockholm
Var å jobba i lägenhet i Solna, den var inte så jätte gammal, typ 90 tal, den är 1 fas, annars i Enköping så har jag bara stött på en fas lägenheter

D Dilato skrev:
Jaså, det var nytt, jag trodde vi diskuterade induktionsspisen?
Ja kolla hur den är kopplad och byglad, störande att man inte kopplat rätt fas färger😬

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Det är endast i gamla enfaslägenheter som man har 20 A till spisen, I samtliga(?) bostäder med trefas så har man 3 x 16 A till spisen. Den frågan om avsäkring är annars irrelevant för tråden. Det som är relevant är att Bosch spisar endast stöder enfas, inte trefas eftersom de bara går att koppla in på två faser.

1. En normal spis har märkeffekten 10-11 kW. Bosch/Siemens fuskspisar har 7-8 kW. 11 kW är alltså vad vi i Sverige är vana vid. Man kan inte laga lika mycket mat samtidigt med 7-8 kW. Enkel matematik.

2. Dessutom behöver man 2 x 20 A för att kunna nyttja fuskspisarna fulla effekt. Det har vi inte i Sverige. Bosch/Siemens stöder inte Sverige. Det är falsk marknadsföring att säga att detta är en riktig spis. Det är inget egentligt fel på deras spisar, felet är att de inte är avsedda för Sverige och folk blir lurade att tro det.

3. På olika ställen kan man läsa att deras spisar kan kopplas in på 3 x 16 A. Det är falsk, och ger en falsk bild av spisens prestanda.

4. Hälldelen på spisen använder en enda fas. Den andra fasen går till ugnen. Detta står i anvisningen då det anger 4.5 kW som totaleffekt för hällen. En riktig häll har en effekt på ca 7 kW. För dem som är vana vid att kunna laga mycket mat så räcker inte effekten i Bosch spisar. Européer är vana vid det, inte vi i Sverige.

5. Folk klagar också mycket riktigt på att effekten inte räcker till. Här är ett exempel, https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-ej-mer-aen-tva-plattor-at-gangen.451881/ Sök på forumet för fler exempel.

miragefive56 miragefive56 skrev:
* Enligt BOSCH har maskinen i fråga blivit uppbyggd på så sätt att den klarar sig fint på 1-fas eller 2-faser vid användning, då produkten i fråga kan även genomgå en 3-fas installation samt användning.
Det är fel. Den kan inte använda tre faser.
Vi har varit i kontakt med vår produkt chef som därmed bekräftar att produkten i sig inte är defekt på något sätt och att BOSCH medvetet skapade produkten på så sätt, då den är anpassad till Sveriges marknad.
Det är fel, den inte är defekt men passar inte i Sverige.
* Produkten i fråga är byggd på så sätt att den klarar sig fint på 2-faser, produkten enligt BOSCH kan även klarar sig fint på enbart 1-fas.
Det är fel, den klarar sig inte fint på två faser eftersom folk klagar.
Spis/ugnen i fråga är på 7850 W, ingen aning om hur det är fördelat mellan faserna (spis/ugn). Är det ens fysiskt/elektriskt möjligt att köra ugnen/spisen på full effekt som det är tänkt (alltså inte att behöva ställa ner effekten och tappa funktioner) på 16A?
Nej, det är inte möjligt i Sverige, om du inte byter ledningen till spisen till 4 mm² och säkrar upp till 20 A, men inte ens då kommer du upp i den effekt på 9-11 kW som vi är vana vid i Sverige.

Bilden nedan i ditt inlägg visar att hällen endast använder en av faserna.
[bild]

I min värld står det ju svart på vitt att man inte får ut max effekt i powerboost med 16A.
Ja, det är svart på vitt.
Då har ju jag som konsumt köpt grisen i säcken känner jag?
Ja det har du. Det borde inte kunna ske. Vitvarusäljarna tar inte tillvara kundens intressen när de lurar på folk dylika avarter.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ja kolla hur den är kopplad och byglad, störande att man inte kopplat rätt fas färger😬
Jag fattar inte vad du irrar om.
Vilka färger är rätt för faser i trådens spis?
Ledningar i olika färger anslutna till en spisplint med numrerade skruvkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fattar inte vad du irrar om.
Vilka färger är rätt för faser i trådens spis?
[bild]
Kolla där gummikabel kommer in och ansluter till spisen

J J-banan skrev:
Det är ju den gamla spisen som ska kastas, vad har det med trådens fråga att göra?

• Haha
J-banan
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Vilket är precis vad vi ser på bilden.
Varför är det tre sidor med brus i tråden? Detta är inte facebook.

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
3-fas 16 A är vanligt i lägenheter
Även många villor har "bara" detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju den gamla spisen som ska kastas, vad har det med trådens fråga att göra?
Vilseledande när inkoppling på gamla spis är med oxå😂 De missa jag

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Vilseledande när inkoppling på gamla spis är med oxå😂 De missa jag
Jovisst 🙄
Bifogar bilder på äldre spisens koppling och schema, samt nya spisens koppling och föreslagen schema. Äldre spisen är vad jag kan tolka kopplad enligt 400V 3N och nya spisen på alternativ 3N 220-240v fast med 20A spec.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.