miragefive56 miragefive56 skrev:
Siemens iq500, HL9S7Y341U.
Det stod 3x16A vid köp, men nu verkar de ha ändrat på hemsidan, sannolikt efter de kommentarer som finns angående just detta. Borde rimligtvis kunna bryta köp även efter 3 månader med tanke på att det är bluff 😅

[länk]
I produktbladet från Siemens (på Elons hemsida) står det 3 * 16A vilket är falsk marknadsföring.
Produktblad för Siemens spis med tekniska data, inklusive säkring specificerad som 3 * 16 A. Marknadsföring avser felaktig uppgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
miragefive56 och 1 till
  • Laddar…
A
Men så konstig spis.

Det verkar ju vara tomt på utgående plint för L2. Fast det visas ändå en bygel där vid det två-fasiga alternativet. Vad gör den bygeln tro?

Det verkar ju inte finnas någon funktion för tre faser om jag inte tittar helt galet.

Edit: Det hade visst kommit en hel massa inlägg på samma sak medan jag funderade på vad jag skulle skriva.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I produktbladet från Siemens (på Elons hemsida) står det 3 * 16A vilket är falsk marknadsföring.
[bild]
Ja, det var ju det jag gick på vid köp, så borde gå att hävda om man orkar gå den vägen. Vet inte om det finns något annat alternativ på marknaden nu förtiden dock

Siemens iq500, HL9S7Y341U.
Det stod 3x16A vid köp, men nu verkar de ha ändrat på hemsidan, sannolikt efter de kommentarer som finns angående just detta. Borde rimligtvis kunna bryta köp även efter 3 månader med tanke på att det är bluff 😅

[länk]
Om vi ska få bort dessa avarter så behöver vi alla hjälpa till, i ditt fall skicka tillbaka skiten och skäll på dem.

Du ska i första hand leta efter en 400 V spis som levereras med perilexstickpropp. Då behövs ingen elektriker för att koppla in den. T.ex denna men då får du ingen induktion. Det är bara 230 V-spisar som verkar ha induktion. Skäll på dem att de även levererar induktionsspisar med perilexstickpropp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror det gäller dagens alla spisar från Bosch, Siemens och Electrolux, eller de flesta.
Det som brukar framgå på hyllkanten och i informationen på nätet är märkeffekten.
En riktig spis har en märkeffekt på 10-11 kW. Dessa fuskspisar ligger på runt 7 kW.
Det är än värre med Bosch spisar är att hällen verkar ligga på en enda fas. Man kan alltså inte använda alla kokzoner samtidigt, inte ens om man kopplar den till 20 A.
Nu har vi inte en spis men väl en häll från Bosch och jag kan använda alla fyra zonerna från 1-9 dock inte boost på mer än en. Har inte haft något problem med hällen heller utan är väldigt nöjd med den 🙂 Sen kan jag inte minnas att jag haft behov av att köra full effekt på alla zonerna någon gång. Möjligen 2 zoner en kortare stund.
https://www.bosch-home.se/sv/product/PXX675DC1E

Bosch hällar inte detsamma som deras hälldel på spisar. Hällar brukar drivas med två faser. Hällen på deras spis drivs av en fas. Den andra fasen går till ugnen.

Edit: Och visst kan man använda alla zoner med bara en fas, men folk rapporterar att det slutar koka för effekten räcker inte till...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Nu har vi inte en spis men väl en häll från Bosch och jag kan använda alla fyra zonerna från 1-9 dock inte boost på mer än en.
Den hällen använder två faser, 2 zoner på ena fasen och två zoner på andra så det är ok.
Hade TS spis haft en sådan häll-del hade det varit ok, två faser till hällen och en till ugnen.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vi ska få bort dessa avarter så behöver vi alla hjälpa till, i ditt fall skicka tillbaka skiten och skäll på dem.

Du ska i första hand leta efter en 400 V spis som levereras med perilexstickpropp. Då behövs ingen elektriker för att koppla in den. T.ex denna men då får du ingen induktion. Det är bara 230 V-spisar som verkar ha induktion. Skäll på dem att de även levererar induktionsspisar med perilexstickpropp.
Förstår det. För mig som lekman verkar det bisarrt faktiskt. Nackdelen är ju dock att jag vill ha en modern spis med just induktion, och då verkar ju utbudet vara sparsamt minst sagt.

I min förra bostadsrätt hade jag separat häll och ugn från Bosch och hade aldrig problem med den lösningen. Kommer dock inte ihåg om det var 20A på den gruppen. Ledsamt

Förstår det. För mig som lekman verkar det bisarrt faktiskt. Nackdelen är ju dock att jag vill ha en modern spis med just induktion, och då verkar ju utbudet vara sparsamt minst sagt.
Nejdå, det finns många, men alla har inte rengöring med Hydrolys utan oftast Pyrolys.

Här är en: https://www.tretti.se/vitvaror/spis/induktions-spis/product/electrolux-lki6489sox/

Jag har en sådan här, en liknande fast 70cm bred med riktiga vred och högre effekt och den har aldrig löst en säkring hos mig trots att jag har 16A huvudsäkringar.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nejdå, det finns många, men alla har inte rengöring med Hydrolys utan oftast Pyrolys.

Här är en: [länk]

Jag har en sådan här, en liknande fast 70cm bred med riktiga vred och högre effekt och den har aldrig löst en säkring hos mig trots att jag har 16A huvudsäkringar.
Och då är det för att den faktiskt använder 3 faser och inte två som den jag har?

Lite frustrerande med tanke på priset på Siemens produkter. Är ju ingen budgetvariant man köpt direkt 😑

A
Glöm inte att ställa ner strömmen i inställningarna.

Strömmen måste vara lägre än vad ledningarna klarar oavsett hur man vänder och vrider på det, oavsett om säkringar löser eller ej.

Och då är det för att den faktiskt använder 3 faser och inte två som den jag har?

Lite frustrerande med tanke på priset på Siemens produkter. Är ju ingen budgetvariant man köpt direkt 😑
Alla Elektrolux induktionsspisar jag tittat på använder tre faser (3*16A), det är därför effekten är 10900 W.
På min går det inte att ställa/minska maxeffekten.

A avh67f skrev:
Glöm inte att ställa ner strömmen i inställningarna.

Strömmen måste vara lägre än vad ledningarna klarar oavsett hur man vänder och vrider på det, oavsett om säkringar löser eller ej.
Åtgärdat 👌🏻

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla Elektrolux induktionsspisar jag tittat på använder tre faser (3*16A), det är därför effekten är 10900 W.
På min går det inte att ställa/minska maxeffekten.
Börjar luta mer och mer åt att försöka häva köpet mot Power pga falsk marknadsföring faktiskt. Ska se om jag hittar Print Screen eller något cachat från deras hemsida som bevis

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.