38 323 läst · 228 svar
38k läst
228 svar
Konsumenträtt butik hävdar felleverans
Håller på att gå över till annat jag med men har fortfarande Telldus grejor på 3 ställen och anser att det är bättre att betala 25 Euro om året så länge grejorna fungerar när alternativet är att köpa nya grejor för tusentals kronor och stå med skägget i brevlådan när leverantören av dom nya grejorna vill ha betalt för nått abonnemang.[SKPG]Zamora skrev:
Du får väl be butiken att skicka en ny barnvagn av gammal fjolårsmodell och så fortsätter du att använda barnvagnen som du nu fått levererad tills rätt barnvagn är levererad. Meddela även butiken att du kommer att returnera den felaktigt levererade barnvagnen när den nya gamla vagnen kommer och då med emballaget som den nya gamla vagnen kommer i.K Kanelbullen123 skrev:
Fråga även hur garantierna fungerar gentemot generalagenten. Du har ju redan registrerat en vagn och det innebär väl att det är din garanti på den vagnen som gäller när nästa kund köper den.
En sund inställning, men jag har även inställningen att jag inte betalar förrän jag fått min vara. Därför använder jag alltid Klarna eller motsvarande och riskerar inte att bli blåst på min produkt om ett företag skulle börja strula eller gå i konkurs. Men kredit och avbetalning försöker jag undvika.wildeside skrev:Jag kanske är gammal o senil men lever efter mottot att det som är betalt är betalt så handlar aldrig på kredit eller faktura.
Har ett eget kort för betalningar på nätet och till det kontot för jag över den summan jag beställer för när jag beställer något.
Då blir det iaf svårt att lura mej på mer än dom kronorna som finns på kontot för betalningar via nätet.
Jag tänker likadant men funderar på hur juridiken ser ut.D Dortmunder DAB skrev:
Jag ingår ett avtal med butiken om köp av en vara och de bekräftar avtalet med en orderbekräftelse. I samma stund (?) överlåter de fordran till Klarna mot en ersättning. Å ena sidan är butiken motpart vid tvister om leverans eller varans skick, å andra sidan är Klarna motpart vid frågor om betalningen.
Jag vet inte om Klarna betalar butiken direkt eller en gång i veckan/månaden/fullmåne men så snart fordran överlåts bör man väl anser att butiken får betalt?
Är det någon som faktiskt har koll på juridiken? Det är ju både KKL, köplagen och säkert någon annan lag som gäller här...
Ursäkta att jag stör i er strid om huruvida Klarna är bra eller dåliga.
Till TS
Du har köpt en vara genom avtal.
Avtalet uppstår när den ena parten (företaget) erbjuder varan och du accepterar förslaget (klickar beställ i sista steget i shoppen).
I välartade avtal är båda parter överens om vad som har avtalats. I detta fall att du köper en barnvagn och att du för detta betalar omkring 12000 kr.
I detta fall är ni dock inte överens, företaget hävdar att avtalet gäller den tidigare årsmodellen av barnvagnen och du hävdar att det gäller någon årsmodell av barnvagnen.
Ni är oense om vad som avtalats.
Nedteckningen av avtalet hittar du sannolikt i ett meddelande med titel "orderbekräftelse" eller liknande, men egentligen är det produktsidan som den såg ut när du tryckte 'köp' som gäller. Spara en skärmavbild av denna.
Du har tolkningsföreträde vid oklarhet (Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, 10 §)
Vem äger barnvagnen nu?
Både enligt traditionsprincipen (vid överlämnande) och avtalsprincipen (vid avtal, konsumentköplagens 8:7) så äger du barnvagnen. Du har (om jag förstod det rätt) en obetald skuld till företaget som du ska betala enligt vad som avtalats. (antaget att det inte finns ett äganderättsförbehåll i avtalet men det tror jag inte, vet inte om det skulle hålla)
Du äger alltså barnvagnen även om du inte betalat för den då den överlämnats enligt avtal. Avtalet ska vidare tolkas till din fördel.
Betala din (eventuella) skuld i tid.
Till TS
Du har köpt en vara genom avtal.
Avtalet uppstår när den ena parten (företaget) erbjuder varan och du accepterar förslaget (klickar beställ i sista steget i shoppen).
I välartade avtal är båda parter överens om vad som har avtalats. I detta fall att du köper en barnvagn och att du för detta betalar omkring 12000 kr.
I detta fall är ni dock inte överens, företaget hävdar att avtalet gäller den tidigare årsmodellen av barnvagnen och du hävdar att det gäller någon årsmodell av barnvagnen.
Ni är oense om vad som avtalats.
Nedteckningen av avtalet hittar du sannolikt i ett meddelande med titel "orderbekräftelse" eller liknande, men egentligen är det produktsidan som den såg ut när du tryckte 'köp' som gäller. Spara en skärmavbild av denna.
Du har tolkningsföreträde vid oklarhet (Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, 10 §)
Vem äger barnvagnen nu?
Både enligt traditionsprincipen (vid överlämnande) och avtalsprincipen (vid avtal, konsumentköplagens 8:7) så äger du barnvagnen. Du har (om jag förstod det rätt) en obetald skuld till företaget som du ska betala enligt vad som avtalats. (antaget att det inte finns ett äganderättsförbehåll i avtalet men det tror jag inte, vet inte om det skulle hålla)
Du äger alltså barnvagnen även om du inte betalat för den då den överlämnats enligt avtal. Avtalet ska vidare tolkas till din fördel.
Betala din (eventuella) skuld i tid.
Säljaren av barnvagnen har säkert sålt fakturan till Klarna och fått betalt av Klarna, det kallas Factoring.K Kanelbullen123 skrev:
Normalt praktiskt för säljaren, skickar varan och får betalt utan strul med kunder som inte betalar i tid.
Nu försöker säljaren backa affären, inte lika enkelt, de har ju inte skickat en tvillingvagn i stället för en sulky, så att köparen tagit vagnen i bruk går alldeles säkert under 'God tro', säljaren har ingen chans att backa affären.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tänkte bara flika in att om säljaren får hämta tillbaka vagnen så beror det enbart på om man inte betalat. Inte för att att säljaren helt plötsligt vill ha tillbaka vagnen.redarn skrev:Ursäkta att jag stör i er strid om huruvida Klarna är bra eller dåliga.
Till TS
Du har köpt en vara genom avtal.
Avtalet uppstår när den ena parten (företaget) erbjuder varan och du accepterar förslaget (klickar beställ i sista steget i shoppen).
I välartade avtal är båda parter överens om vad som har avtalats. I detta fall att du köper en barnvagn och att du för detta betalar omkring 12000 kr.
I detta fall är ni dock inte överens, företaget hävdar att avtalet gäller den tidigare årsmodellen av barnvagnen och du hävdar att det gäller någon årsmodell av barnvagnen.
Ni är oense om vad som avtalats.
Nedteckningen av avtalet hittar du sannolikt i ett meddelande med titel "orderbekräftelse" eller liknande, men egentligen är det produktsidan som den såg ut när du tryckte 'köp' som gäller. Spara en skärmavbild av denna.
Du har tolkningsföreträde vid oklarhet (Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, 10 §)
Vem äger barnvagnen nu?
Både enligt traditionsprincipen (vid överlämnande) och avtalsprincipen (vid avtal, konsumentköplagens 8:7) så äger du barnvagnen. Du har (om jag förstod det rätt) en obetald skuld till företaget som du ska betala enligt vad som avtalats. (antaget att det inte finns ett äganderättsförbehåll i avtalet men det tror jag inte, vet inte om det skulle hålla)
Du äger alltså barnvagnen även om du inte betalat för den då den överlämnats enligt avtal. Avtalet ska vidare tolkas till din fördel.
Betala din (eventuella) skuld i tid.
Förutsatt att det finns avtal om kredit med säljaren. Nu finns det inget kreditköp mot företaget. TS har ingen skuld mot företaget. säljaren får pengarna av klarna.
Alltså även om har ett kreditavtal mes säljaren så kan denna enbart ta tillbaka varan om man inte betalar. Vilket är vettigt.
inte för att man är missnöjd med köparen.
Allt detta beror på avtal med säljaren.
För säljaren och köparen avslutades köpet helt när betalningen gjordes härefter är det .
bortsett från garantier.
Factoring är ingen nyhet. fakturor har sålts så länge det funnits fakturor. Däremot har man nu kunnat sedan ett gäng år tillbaka kunnat sälja privatpersoners fakturor. Enligt mig något vinner på
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Vad är det för skillnad i summor vi pratar här?
Hade jag varit säljare hade jag nog inte ens hört av mig.
Hade jag varit säljare hade jag nog inte ens hört av mig.
Säljaren kan inte ta tillbaka den vara för vilken försäljningen avtalats, så länge köparen betalar.
Har säljaren dock bevisligen skickat fel vara så är det olovligt förfogande att vägra lämna tillbaka varan vid uppmaning. Som sagts ovan ligger bevisbördan på säljaren, och om exv orderbekräftelse eller artikelsidan inte gör att den exakta varan går att identifiera så blir det svårt med sådan bevisning. Kanske går det att hänvisa till att bilden på varan på hemsidan visar att den vara som köparen nu fått inte är densamma?
Kollade samma barnvagn hos annan försäljare, och där skrev de produktnamn samt årsmodell redan i titeln.
Har säljaren dock bevisligen skickat fel vara så är det olovligt förfogande att vägra lämna tillbaka varan vid uppmaning. Som sagts ovan ligger bevisbördan på säljaren, och om exv orderbekräftelse eller artikelsidan inte gör att den exakta varan går att identifiera så blir det svårt med sådan bevisning. Kanske går det att hänvisa till att bilden på varan på hemsidan visar att den vara som köparen nu fått inte är densamma?
Kollade samma barnvagn hos annan försäljare, och där skrev de produktnamn samt årsmodell redan i titeln.
Så resonerar jag också, betalningsmottagare är klarna.D Dortmunder DAB skrev:
Tackar!redarn skrev:Ursäkta att jag stör i er strid om huruvida Klarna är bra eller dåliga.
Till TS
Du har köpt en vara genom avtal.
Avtalet uppstår när den ena parten (företaget) erbjuder varan och du accepterar förslaget (klickar beställ i sista steget i shoppen).
I välartade avtal är båda parter överens om vad som har avtalats. I detta fall att du köper en barnvagn och att du för detta betalar omkring 12000 kr.
I detta fall är ni dock inte överens, företaget hävdar att avtalet gäller den tidigare årsmodellen av barnvagnen och du hävdar att det gäller någon årsmodell av barnvagnen.
Ni är oense om vad som avtalats.
Nedteckningen av avtalet hittar du sannolikt i ett meddelande med titel "orderbekräftelse" eller liknande, men egentligen är det produktsidan som den såg ut när du tryckte 'köp' som gäller. Spara en skärmavbild av denna.
Du har tolkningsföreträde vid oklarhet (Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, 10 §)
Vem äger barnvagnen nu?
Både enligt traditionsprincipen (vid överlämnande) och avtalsprincipen (vid avtal, konsumentköplagens 8:7) så äger du barnvagnen. Du har (om jag förstod det rätt) en obetald skuld till företaget som du ska betala enligt vad som avtalats. (antaget att det inte finns ett äganderättsförbehåll i avtalet men det tror jag inte, vet inte om det skulle hålla)
Du äger alltså barnvagnen även om du inte betalat för den då den överlämnats enligt avtal. Avtalet ska vidare tolkas till din fördel.
Betala din (eventuella) skuld i tid.
Detta bringar mycket mer klarhet i hela situationen, och jag uppskattar även hänvisningarna.
Butiken har kvar vagnar till samma pris men i andra färger, ingenstans står det att det skulle vara äldre modeller. Dessa är även länkade på tex prisjakt.
Jag har sparat undan skärmdumpar för allt detta.
11 990 - 14 990 så 3000 totalt.Johannes Carlsson skrev:
Orderbekräftelse har ju även använts till leverantören för att aktivera garantin,A Alexander HB skrev:Säljaren kan inte ta tillbaka den vara för vilken försäljningen avtalats, så länge köparen betalar.
Har säljaren dock bevisligen skickat fel vara så är det olovligt förfogande att vägra lämna tillbaka varan vid uppmaning. Som sagts ovan ligger bevisbördan på säljaren, och om exv orderbekräftelse eller artikelsidan inte gör att den exakta varan går att identifiera så blir det svårt med sådan bevisning. Kanske går det att hänvisa till att bilden på varan på hemsidan visar att den vara som köparen nu fått inte är densamma?
Kollade samma barnvagn hos annan försäljare, och där skrev de produktnamn samt årsmodell redan i titeln.
På bekräftelsen står namnet på produkten vilket är precis vad jag fått
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 607 inlägg
Säljaren kan ju inte vara helt begåvad…
…För ett fel de själva gjort och där de rättsligt inte har en fot att stå på.
- Lägger tid på att bråka med en kund som annars varit nöjd.
- Får i bästa fall betala två extra frakter.
- Får sannolikt i bästa fall tillbaka en vara som kommer ha varit uppackad och måste säljas till reducerat pris.
…För ett fel de själva gjort och där de rättsligt inte har en fot att stå på.
Allvetare
· västkusten
· 91 inlägg
Sov du gott, du har beställt en vara av senaste årsmodell och fått den levererad.
Om de kontaktar dig igen, gör klart för dem det. Och utifall de hade levererat förra årets modell, då skulle du reklamerat den som felaktig vara och returnerat den. 😀
Om de kontaktar dig igen, gör klart för dem det. Och utifall de hade levererat förra årets modell, då skulle du reklamerat den som felaktig vara och returnerat den. 😀
Som du säger så hade jag varit väldigt besviken om det inte var årets modell, eftersom det inte framgår någon information om det på deras sida.lyckograbben skrev:
Vill verkligen tacka allihopa i tråden som bidragit med intressanta inblickar, åsikter, diskussioner och fakta!
Mvh
Där står ju ett artikelnummer! Frågan är då om säljaren kan påvisa att vagnar av olika årsmodell har olika artikelnummer. Kan säljaren det ligger du sämre till. Avtalat är att du ska betala knappt 12 kSEK för varan med artikelnumret som visas på ordrbekräftelsen. Har du sedan fått en annan vara med annat artikelnummer (om det är så) så tror åtminstone inte jag att du har rätt att behålla den "felaktiga" vagnen om säljaren upplyst dig om misstaget som skett.K Kanelbullen123 skrev:Så resonerar jag också, betalningsmottagare är klarna.
Tackar!
Detta bringar mycket mer klarhet i hela situationen, och jag uppskattar även hänvisningarna.
Butiken har kvar vagnar till samma pris men i andra färger, ingenstans står det att det skulle vara äldre modeller. Dessa är även länkade på tex prisjakt.
Jag har sparat undan skärmdumpar för allt detta.
11 990 - 14 990 så 3000 totalt.
Orderbekräftelse har ju även använts till leverantören för att aktivera garantin,
På bekräftelsen står namnet på produkten vilket är precis vad jag fått
[bild]