38 470 läst · 228 svar
38k läst
228 svar
Konsumenträtt butik hävdar felleverans
Klarnas hela affärside är att man ska glömma betala fakturan i tid och *smack* så sitter en fet dröjsmålsavgift (som ibland överstiger fakturabeloppet)!pacman42 skrev:
Finns ingen finess med Klarna Faktura alls.
Telenor gör likadant. Banken hade misslyckats med att betala min räkning i tid (det var något som strulade med att den skulle vara betald på en söndag och den betalades på måndagen). Påminnelseavgifterna motsvarade halva månadskostnaden på bredbandet...D Dilato skrev:
För att balansera vågskålen så kan jag ju kortfattat nämna att jag i princip alltid använder klarna eller liknande tjänst.pacman42 skrev:Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.
Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.
Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.
Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.
Så, för allt i världen undvik Klarna!
De få gånger köpet av anledning blivit fel så har pengarna omgående betalats tillbaka av klarna.
Jag har åkt på en kanske 2 påminnelse avgifter under kanske 10 år. Dessa var mitt fel, ena gången strök dom den då jag kunde visa att jag lagt in betalningen fast fel månad, andra gången hade jag bara glömt så jag betalade och var lite arg på mig själv.
Enda anledningen att jag använder dessa tjänster är att jag ogillar att betala med kort online.
Jag gör nog ca ett köp i veckan och har egentligen aldrig varit med om att klarna gjort fel 🙂
Mig veterligen görs inga banktransaktioner på helger. Är förfallodagen en söndag måste du lägga fredag som betaldag. Så var det även innan vi blev digitala.pacman42 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Håller med om resonemanget, men du hänvisar till fel lag. Här är det konsumentköplagen, närmare bestämt 7 kap. 6 § tredje stycket som gäller, men bestämmelsen är mer eller mindre identisk.D Dilato skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 131 inlägg
Använder uteslutande Klarna, funkar perfekt vid returer eller när varan inte kommer i tid.pacman42 skrev:Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.
Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.
Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.
Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.
Så, för allt i världen undvik Klarna!
Så det som är sant för dig behöver inte vara sant för alla.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 131 inlägg
Just det, så måste det vara, det är väl därför det kommer påminnelser om att fakturan inte är betald, eller att förfallodagen närmar sig 🤷🏼♂️D Dilato skrev:
Jag har varken blivit skimmad eller fått kortuppgifter kapade online, vet nog inte direkt nån som fått det heller.D Dilato skrev:
Men lik förbannat är det mitt enda argument mot att använda kort online...
Jag är dock gammal nog att inte ursäkta mig för att jag är lite knäpp...
Nu kanske, men det var ett stort problem tidigare.[SKPG]Zamora skrev:
Jag är en av dom som vägrar Klarna eftersom dom betett sig som skurkar tidigare, och kommer aldrig att förlåta dom.
Men många konsumenter har genom åren också upplevt baksidan med att betala med faktura, nämligen att det påförs en påminnelseavgift på 60 kronor om den glöms bort och inte betalas i tid.
Ca 5 procent av Klarnas avgiftsfria fakturor betalas inte i tid och får en påminnelseavgift.
https://www.klarna.com/internationa...er-for-att-fa-fler-att-betala-fakturor-i-tid/
Mängder av klagomål mot Klarnas fakturor
Det hajpade it-bolaget Klarna kritiseras av en mängd kunder. Många uppger att de får fakturor med påminnelseavgifter och inkassokrav direkt, utan att ha nåtts av någon originalfaktura. Konsumentverket är kritiskt till Klarnas faktureringsmetoder av flera skäl och granskar just nu om bolaget uppträder lagenligt.https://www.svd.se/a/f75dc5f4-016f-3fbe-9793-fbcbb79ae8c1/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 131 inlägg
Så funkar det ju när man inte betalar en faktura i tid, då läggs det på en påminnelseavgiftD Dilato skrev:Nu kanske, men det var ett stort problem tidigare.
Jag är en av dom som vägrar Klarna eftersom dom betett sig som skurkar tidigare, och kommer aldrig att förlåta dom.
Men många konsumenter har genom åren också upplevt baksidan med att betala med faktura, nämligen att det påförs en påminnelseavgift på 60 kronor om den glöms bort och inte betalas i tid.
Ca 5 procent av Klarnas avgiftsfria fakturor betalas inte i tid och får en påminnelseavgift.
[länk]
Mängder av klagomål mot Klarnas fakturor
Det hajpade it-bolaget Klarna kritiseras av en mängd kunder. Många uppger att de får fakturor med påminnelseavgifter och inkassokrav direkt, utan att ha nåtts av någon originalfaktura. Konsumentverket är kritiskt till Klarnas faktureringsmetoder av flera skäl och granskar just nu om bolaget uppträder lagenligt.
[länk]
Sen är det rätt spännande att du länkar till en artikel från 2014......
Jag kanske är gammal o senil men lever efter mottot att det som är betalt är betalt så handlar aldrig på kredit eller faktura.
Har ett eget kort för betalningar på nätet och till det kontot för jag över den summan jag beställer för när jag beställer något.
Då blir det iaf svårt att lura mej på mer än dom kronorna som finns på kontot för betalningar via nätet.
Har ett eget kort för betalningar på nätet och till det kontot för jag över den summan jag beställer för när jag beställer något.
Då blir det iaf svårt att lura mej på mer än dom kronorna som finns på kontot för betalningar via nätet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu var den artikeln 10år gammal. Så saker kan ändras. Klarna är en av de största aktörerna i Sverige. Då är det inte konstigt om man får många klagomål, eller ärenden hos inkasso. Det är dessutom ett företag som lever på att folk handlar på kredit.D Dilato skrev:Nu kanske, men det var ett stort problem tidigare.
Jag är en av dom som vägrar Klarna eftersom dom betett sig som skurkar tidigare, och kommer aldrig att förlåta dom.
Men många konsumenter har genom åren också upplevt baksidan med att betala med faktura, nämligen att det påförs en påminnelseavgift på 60 kronor om den glöms bort och inte betalas i tid.
Ca 5 procent av Klarnas avgiftsfria fakturor betalas inte i tid och får en påminnelseavgift.
[länk]
Mängder av klagomål mot Klarnas fakturor
Det hajpade it-bolaget Klarna kritiseras av en mängd kunder. Många uppger att de får fakturor med påminnelseavgifter och inkassokrav direkt, utan att ha nåtts av någon originalfaktura. Konsumentverket är kritiskt till Klarnas faktureringsmetoder av flera skäl och granskar just nu om bolaget uppträder lagenligt.
[länk]
I Sverige är det fult att erbjuda kredit. Därför måste media förklara för alla hur hemska klarna är och att det är fult att handla på kredit. Där har vi problemet.
Om man betalar i tid som man ska göra har jag aldrig haft problem. Två dagar sen, får man ingen påminnelse avgift.
Titta istället på csn. Över 400:- i försenings avgift. Eller missat biltullarna där är det också massa pengar. Där är det dessutom staten som sagt att det är olej
Men en väldigt bra anledning att handla via Klarna är att du kan bocka i om man man inte fått varan. så skjuts fakturan
Jag har använt klarna i många år... Och har aldrig haft problem
Men det är.upp till var och en att avgöra..