Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trots @RoTes roliga uppmaningar om att sluta prata med dem skulle jag nästan säga motsatsen, att här kan du nog trolla säljaren nästan hur mycket du vill utan att riskera något.
Tips på sakar man skulle kunna trolla dom med:

* Vagnen är redan såld på Blocket då den var så billig.
* Det skedde en olycka och "knyttet" råkade kissa ner hela vagnen.
* Vagnen har blivit stulen.
* Vagnen är nu i USA då familjen ska flytta dit.

Eller så kanske man har bättre saker för sig och bara inte svarar när de ringer eller skickar meddelanden.

Men jag tror de ger upp bara de fattar att vagnen nu är i ett begagnat skick.
 
  • Gilla
preben89 och 11 till
  • Laddar…
RoTe
Mycket bra tips från tidigare talare! Men för detta krävs det att du slutar vara en ängslig liten svenne. Förstå att DU sitter på makten här, du har varan och du har inte gjort något fel. Betala och gå vidare med ditt liv, du har redan gjort för stor sak av detta.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Har du inte tvättat inredningen redan för att få bort eventuella kemikalier. Det brukar man göra dirket man köper nya textilier 🙃
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 6 till
  • Laddar…
Sedan jag började agera som @RoTe beskriver har jag sparat så enormt mycket pengar. Ta reda på vad som gäller och vem som har rätt. Har du rätt, stå på dig. Den andra parten vet oftast om att den har fel och ger upp till slut.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.

Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.

Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.

Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.

Så, för allt i världen undvik Klarna!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 18 till
  • Laddar…
P
E EB2 skrev:
Sedan jag började agera som @RoTe beskriver har jag sparat så enormt mycket pengar. Ta reda på vad som gäller och vem som har rätt. Har du rätt, stå på dig. Den andra parten vet oftast om att den har fel och ger upp till slut.
Dessutom kan det vara rätt underhållande att hålla på med leverantörer som inte kan konsumentköp/konsumenttjänst-lagen.
De kan lägga mycket av deras energi och även pengar på villospår.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Som nämnts, så är nog det bästa att snabbt dra tillbaks betalningen, och betala den omedelbart istället. Sålänge den är obetald kan de hävda att produkten är deras. Är den däremot betald är det, i det närmaste, omöjligt för dem att hävda någonting.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det är bara att låtsas som att det regnar. Har du aldrig gått mot röd gubbe heller? Vad tror du ska hända? Varför är du rädd för andra människor?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Mycket bra tips från tidigare talare! Men för detta krävs det att du slutar vara en ängslig liten svenne. Förstå att DU sitter på makten här, du har varan och du har inte gjort något fel. Betala och gå vidare med ditt liv, du har redan gjort för stor sak av detta.
Jag tycker inte TS har gjort en för stor sak av detta, utan han/hon vill ha mer handfasta råd och synpunkter om hur förhålla sig till säljaren.
Tråden var/är dessutom intressant att läsa.
 
  • Gilla
olyckligaolle och 10 till
  • Laddar…
Rätta mej om jag har fel, men inte behöver fakturan vara betald för att man ska äga grejen?
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Vad är priset du betalade och vad är "rätt" pris på den vara du fick?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Rätta mej om jag har fel, men inte behöver fakturan vara betald för att man ska äga grejen?
Nej det tror jag inte. Jag har inte tänkt igenom det så noga men det verkar kunna bli konstigt då. Man kan ju inte både vara skyldig pengarna och inte äga varan...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.

Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.

Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.

Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.

Så, för allt i världen undvik Klarna!
Låter jävligt märkligt, jag har nog ett hundratal betalningar och tiotal returer med klarna och det har alltid funkat bra!
 
  • Gilla
  • Haha
Drönaren och 29 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Rätta mej om jag har fel, men inte behöver fakturan vara betald för att man ska äga grejen?
Det beror på.

Har köparen fått godset i sin besittning har säljaren inte längre någon rätt att häva köpet om han inte förbehållit sig rätten till detta, jfr 54 § 4 st köplagen.
Ett sådant förbehåll kan göras i form av ett s k återtagandeförbehåll (säljaren förbehåller sig en rätt att ta tillbaka godset till dess hela köpeskillingen är betald) eller ett s k äganderättsförbehåll (säljaren förbehåller sig äganderätten tills det sålda godset till dess det är fullt betald).
Skulle säljaren inte ha ett giltigt förbehåll kan han enbart kräva dröjsmålsränta vid köparens dröjsmål med betalningen.

Så man måste läsa på fakturan om något sådant förbehåll finns.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Låter jävligt märkligt, jag har nog ett hundratal betalningar och tiotal returer med klarna och det har alltid funkat bra!
Då har vi kanske haft extremt otur i min familj, men detta är fakta. Bekymren min mor hade var så sent som häromveckan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.