38 320 läst · 228 svar
38k läst
228 svar
Konsumenträtt butik hävdar felleverans
Tips på sakar man skulle kunna trolla dom med:Nötegårdsgubben skrev:
* Vagnen är redan såld på Blocket då den var så billig.
* Det skedde en olycka och "knyttet" råkade kissa ner hela vagnen.
* Vagnen har blivit stulen.
* Vagnen är nu i USA då familjen ska flytta dit.
Eller så kanske man har bättre saker för sig och bara inte svarar när de ringer eller skickar meddelanden.
Men jag tror de ger upp bara de fattar att vagnen nu är i ett begagnat skick.
Mycket bra tips från tidigare talare! Men för detta krävs det att du slutar vara en ängslig liten svenne. Förstå att DU sitter på makten här, du har varan och du har inte gjort något fel. Betala och gå vidare med ditt liv, du har redan gjort för stor sak av detta.
Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.
Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.
Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.
Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.
Så, för allt i världen undvik Klarna!
Min mor fick kämpa i flera veckor för att få en återbetalning från Klarna, pengarna returnerades från flygbolaget till Klarna som sedan vägrade att betala ut. Inte förrän konsumentvägledare tog hand om ärendet så betalade Klarna ut pengarna.
Min fru blev fakturerad flera gånger för produkter som min syster hade beställt. Klarna hade på något outgrundligt sätt lyckats blanda ihop dem. Efternamnet var det enda som var samma. Det var ett rent h-vete att reda ut detta. De erkände aldrig att det var deras fel, även om de till slut löste problemet.
Jag har använt faktura från Klarna en gång, jag betalade i god tid men fick ändå pålagd ockerränta, aviseringsavgifter mm. Även då så vägrade de att erkänna att de gjort fel, även om de tog bort avgifterna efter flera dagars korrespondens och telefonsamtal.
Dessutom kan det vara rätt underhållande att hålla på med leverantörer som inte kan konsumentköp/konsumenttjänst-lagen.E EB2 skrev:
De kan lägga mycket av deras energi och även pengar på villospår.
Som nämnts, så är nog det bästa att snabbt dra tillbaks betalningen, och betala den omedelbart istället. Sålänge den är obetald kan de hävda att produkten är deras. Är den däremot betald är det, i det närmaste, omöjligt för dem att hävda någonting.
Jag tycker inte TS har gjort en för stor sak av detta, utan han/hon vill ha mer handfasta råd och synpunkter om hur förhålla sig till säljaren.RoTe skrev:
Tråden var/är dessutom intressant att läsa.
Vad är priset du betalade och vad är "rätt" pris på den vara du fick?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 301 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 301 inlägg
Låter jävligt märkligt, jag har nog ett hundratal betalningar och tiotal returer med klarna och det har alltid funkat bra!pacman42 skrev:Ett stickspår, men ta ALDRIG faktura med Klarna. Många webbutiker och köpare ångrar att de haft med Klarna att göra. Betala alltid direkt eller med kreditkortet.
Det beror på.Cruzze skrev:
Har köparen fått godset i sin besittning har säljaren inte längre någon rätt att häva köpet om han inte förbehållit sig rätten till detta, jfr 54 § 4 st köplagen.
Ett sådant förbehåll kan göras i form av ett s k återtagandeförbehåll (säljaren förbehåller sig en rätt att ta tillbaka godset till dess hela köpeskillingen är betald) eller ett s k äganderättsförbehåll (säljaren förbehåller sig äganderätten tills det sålda godset till dess det är fullt betald).
Skulle säljaren inte ha ett giltigt förbehåll kan han enbart kräva dröjsmålsränta vid köparens dröjsmål med betalningen.
Så man måste läsa på fakturan om något sådant förbehåll finns.