pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten göra ett tillägg till detta inlägg ur det säljande företagets perspektiv:

Min dotter har häromåret jobbat på kundtjänst på ett postorderföretag/webbutik, hon trivdes dock inte där och jobbar numera i en helt annan bransch. Klagomålslistan hade på första plats PostNord (vi har en helt tråd om att de inte levererar vid dörren trots att man är hemma mm, så det behöver vi inte gå djupare in på). På andra plats så var det strul med Klarna när man reklamerade, påminnelseavgifter, ej returnerade pengar osv.

Det gick faktiskt så långt att detta postorderföretag valde att säga upp avtalet med Klarna för att strulet med Klarna skadade deras varumärke. PostNord hade de gärna gjort sig av med också, men det var lite svårare att leverera paket hem till folk i hela Norden utan detta företag...

Nu kan det ju vara så att mycket av problemen med Klarna beror på att folk är dåliga på att läsa och följa Klarnas villkor, det har jag ingen uppfattning om, men att ett stort postorderföretag säger upp avtalet med Klarna pga mycket klagomål mot Klarnas hantering av betalningarna tycker jag är rätt intressant faktiskt.

De var dessutom inte ensamma, fler webbutiker i samma koncern sade också upp sina avtal med Klarna. Det var just detta som jag hänvisade till i mitt citerade inlägg ovan när jag skrev "många webbutiker"...
Det finns en del företag som lämnar klarna. Men som jag förstått så har handlat om avgifter för företaget.
Men det är intressant att man byter för att de skulle vara problem med returer. Du kan själv enkelt markera att du inte fått varan.
Jag vet inte hur länge dock. Men om ett företag har sådana problem med returer hos Klarna att folk börjar klaga. Då kanske man ska se över sin egna hantering av beställningar. Just fördelen med att kunna frysa en betalning är en stor fördel.
Jag tror som sagt att man skyller gärna ifrån sig.


PostNord verkar inte riktigt veta hur man levererar post. Det är inget nytt. Att de lokala buden som får stressa runt om i Stockholm gör ett mycket bättre jobb är ganska intressant. Men det är intressant att det tog sådan tid för posten att upptäcka Schenker och dhl från tobaksaffären bredvid var en konkurrent. Att lägre pris till samma ställe var konkurrens.
Man ska inte ha så höga krav från posten. De klarar inte ens av att dela ut
breven varannan dag (troligtvis för att man har lyckats bli av med några anställda)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns en del företag som lämnar klarna. Men som jag förstått så har handlat om avgifter för företaget.
Men det är intressant att man byter för att de skulle vara problem med returer. Du kan själv enkelt markera att du inte fått varan.
Jag vet inte hur länge dock. Men om ett företag har sådana problem med returer hos Klarna att folk börjar klaga. Då kanske man ska se över sin egna hantering av beställningar. Just fördelen med att kunna frysa en betalning är en stor fördel.
Jag tror som sagt att man skyller gärna ifrån sig.
Jag tror nog att (utifrån demografin hos de som oftast hörde av sig och klagade till min dotter) att problemet för webbutikerna snarare är bristande förståelse för extra avgifter mm som man lätt kan få med Klarna. Att sedan Klarna kanske kostar mycket att koppla till webbsidan gör då att det är ännu lättare att säga upp avtalen. Men detta är ren spekulation från min sida...
 
C
För min del gick Klarna-faktura bort när de började kräva konto och inloggning för fakturaköp.
Har inte haft några egentliga problem med Klarna, men jag vill inte tvingas in i en kund-/avtalsrelation med säljarens leverantör av betalningstjänster.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För min del gick Klarna-faktura bort när de började kräva konto och inloggning för fakturaköp.
Har inte haft några egentliga problem med Klarna, men jag vill inte tvingas in i en kund-/avtalsrelation med säljarens leverantör av betalningstjänster.
Men om du väljer faktura så tvingas du in i ett förhållande.
Eller menar du om man vill betala med kort?

Men det är svårt att hitta en butik som inte har klarna
 
Jag köpte en duschkabin via bauhaus.
Med frakt hem till tomtgräns då den ej fanns i ngt av varuhusen i närområdet och hade rätt mått.
Bokade leveransen samtisigt som beställningen gjordes. En torsdag då två veckor frammåt i tiden.
Tog en semester dag då den skulle komma mellan 7-18 på dagen. De hade även skickat ett sms dagen innan som bekräftade att den skulle komma på torsdagen. Den kom inte...
De körde ut den dagen efter istället utan att informera om detta när jag var på jobbet.... Jag ringde och gnällde och sen försökte DHL skicka den i retur istället...
Jag fick boka om leveransen två gånger. Å ta en till semesterdag för att få den levererad.
Jag fick inte ens frakten i kompensation. Ca 600:-
Trotts att jag då bokade både datum och tid för leverans vid betalnings och beställnings tillfället, har för mig jag betalde ngn liten slant extra för det också 🤔 men kan komma ihåg fel..

Men vill man ha grejerna så får man ta den smällen. Jag fick "du kan alltid returnera och köpa någon annanstans"
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
samovar
Jag råkade ut för liknande förra året med exakt samma butik.
Då var priset ca 50% av vad det brukar vara, men jag trodde det var utförsäljning av äldre modell. de ringde dock flertal gånger och hotade med att skicka faktura på mellanskillnaden om jag inte returnerade.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Jag råkade ut för liknande förra året med exakt samma butik.
Då var priset ca 50% av vad det brukar vara, men jag trodde det var utförsäljning av äldre modell. de ringde dock flertal gånger och hotade med att skicka faktura på mellanskillnaden om jag inte returnerade.
Kanske bra för TS om du skriver hur det slutade.
 
samovar
K Kane skrev:
Kanske bra för TS om du skriver hur det slutade.
Tänkte inte att det inte framgick men jag vågade inte bråka eftersom det i mitt fall kunde hävdas vara uppenbart felaktigt pris så jag returnerade.
 
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
Tänkte inte att det inte framgick men jag vågade inte bråka eftersom det i mitt fall kunde hävdas vara uppenbart felaktigt pris så jag returnerade.
Du blev lurad!
1/10 av priset är någon siffra jag läst. 50% är långt ifrån. Sen har de bara rätt av häva köpet så långe de inte skickat prylen.
Så när du prylen i din besittning kan de inte tvinga dig. Stod du själv för returfrakten?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
När vi nu vet att de gjort samma sak tidigare, så inser man att det här är en butik du ska fly ifrån. En butik som inte drar sig för att hota och kräva tillbaka en vara det är lågt, riktig lågt. Någon tanke har de nog.
De utnyttjar att folk vill göra rätt för. sen utnyttjar de att folk inte kan lagen. Inte för att själva behöver kunna lagen.

Ett tips! En advokat har inte större rättigheter än vad någon annan har!
Om någon hotar med advokat sitt ner gör ingenting. Utan räkna bara 1000, 2000, 3000.
Det är advokatens tideräkning.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
samovar
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du blev lurad!
1/10 av priset är någon siffra jag läst. 50% är långt ifrån. Sen har de bara rätt av häva köpet så långe de inte skickat prylen.
Så när du prylen i din besittning kan de inte tvinga dig. Stod du själv för returfrakten?
Nej jag stod inte för någon returfrakt, de skötte allt.

Jag har inte sett något om 10% och jag letade länge, det beror helt på varan. Vissa saker är 20% mycket rabatt och för vissa är 50% mycket. Jag orkade inte bråka eftersom det var en vara jag enbart köpte för det var bra pris inte för att jag var tvungen att ha den då.
 
samovar samovar skrev:
Nej jag stod inte för någon returfrakt, de skötte allt.

Jag har inte sett något om 10% och jag letade länge, det beror helt på varan. Vissa saker är 20% mycket rabatt och för vissa är 50% mycket. Jag orkade inte bråka eftersom det var en vara jag enbart köpte för det var bra pris inte för att jag var tvungen att ha den då.
Bra att de stod för returfrakten.
Det handlar inte så mycket om varan det är mer priset. 50% skulle garanterat aldrig passera förbi som godkänt. Å andra sidan spelar det faktiskt ingen roll De har inte rätt att göra som de gjorde. När man skickade varan och fick betalt då uppstod det ett bindande avtal.

Jag tror att jag lät för hård mot dig tidigare. Du har inte gjort fel.


Du har blivit lurad. Det är sanningen, men det är inte fel men va är det man säger fool me ones shame on you. Fool me twice shame on me.
Jag hoppas att du lärt dig något om dina rättigheter. Så du inte blir skrämd igen.

Eftersom jag är en väldigt nyfiken människa så vore det kul om du kunde lägga upp brevet här i tråden. Där du naturligtvis tar bort allt personligt. För det är ointressant. Du kan ta bort företagets namn om du vill.
Jag är bara nyfiken och se hur de formulerar sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
samovar
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bra att de stod för returfrakten.
Det handlar inte så mycket om varan det är mer priset. 50% skulle garanterat aldrig passera förbi som godkänt. Å andra sidan spelar det faktiskt ingen roll De har inte rätt att göra som de gjorde. De handlar om att avbryta en affär innan varan är skickad.

Du har blivit lurad. Det är sanningen, men va är det man säger fool me ones shame on you. Fool me twice shame on mem
Fast jag förstår inte hur du kan se det som att bli lurad om butiken gjorde ett misstag och sedan fick stå för frakt plus returfrakt av en vara. Jag fick inte köpa en vara till ett enligt butiken felaktigt pris, jag blev inte lurad till något.
 
samovar samovar skrev:
Fast jag förstår inte hur du kan se det som att bli lurad om butiken gjorde ett misstag och sedan fick stå för frakt plus returfrakt av en vara. Jag fick inte köpa en vara till ett enligt butiken felaktigt pris, jag blev inte lurad till något.
Du blev lurad att skicka tillbaka prylen fast de inte har laglig rätt kräva någonting av dig.
De gjorde fel. De hade inte haft rätt att bryta avtalet även om de upptäckte det innan de hade skickat det. För 50% är garanterat inget det kan klaga på.
Om jag då är lite tuff. Skulle du beställa därifrån igen?

Du har inget ansvar för att de inte har ordning på sin hemsida. Det är deras egna ansvar. Jag kan köpa att man faktiskt kan ta på sig lite ansvar om det är ett ställe man beställt mycket ifrån och de har alltid skött sig. Men att skicka ett brev och kräva tillbaka en vara är inte någon butik du behöver vara vänlig emot.
Jag hade själv aldrig gjort så om jag hade en näthandel.Hade jag upptäckt felet i efterhand hand så hade jag svurit men jag hade aldrig göra en sådan sak. Som dessutom inte är okej.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Halloj!

Kul att se att diskussionerna fortsätter,
Jag har tyvärr varit lite inaktiv, då vi upptäkt en påhälsning. Har fortsatt inte hört något mer, och med tanke på vårt nya sällskap tror jag inte dom är intresserade heller…
Anticimex kommer på fredag, så får vi se om det blir en ny tråd om vägglöss istället :)
Insekt på en tandpetare mot bakgrund av en glasburk, eventuell vägglus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.