Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag antar att jag fortfarande har fel och vägrar erkänna att jag har fel.
Du har i alla fall fel om du skriver köplagen men syftar på konsumentköplagen. 😉
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Som en parentes i sammanhanget har jag vid många många tillfällen köpt varor med upp till 90 procent (eller mer) rabatt, senast var det 10 meter 1 tum pex för bevattning som kostade 15 kronor styck på Hornbach ( jag köpte allihop 12 stycken).

Att bolag lagerrensar och säljer ut utgående produkter eller förra årets modell till mycket låga priser är extremt vanligt så det argumentet har knappast något egentligt värde.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har i alla fall fel om du skriver köplagen men syftar på konsumentköplagen. 😉
Haha! Du har rätt det är konsumentköplagen jag menar när jag säger köplagen. Det är pinsamt att återigen göra simpla fel.
Det är två olika laga. Men misstaget är inte lika stort som när jag citerade fel.
konsumentköplagen gäller när det är en privatperson som är köpare.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som en parentes i sammanhanget har jag vid många många tillfällen köpt varor med upp till 90 procent (eller mer) rabatt, senast var det 10 meter 1 tum pex för bevattning som kostade 15 kronor styck på Hornbach ( jag köpte allihop 12 stycken).

Att bolag lagerrensar och säljer ut utgående produkter eller förra årets modell till mycket låga priser är extremt vanligt så det argumentet har knappast något egentligt värde.
Ibland kan man göra riktiga kap. När det är utförsäljningar.
En kompis sålde ut julgranar för 50:- st nånstans i maj. Han är bc på en willys.
Men ser man de rabatterna som det kan vara då ligger man nära tillhands när man borde. Men oftast är det tydligt att det är utförsäljning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du berättar om alla mina fel. Jag kan absolut ha fel. Men någon helt ny här klampar in och säger jag har fel. Då är det inte så konstigt att man vill ha lite källor.
Men av någon outgrundlig anledning så blir du bara mer irriterad när jag vill veta. Det är ett väldigt annorlunda sätt att reagera. Kanske för att du visste att du inte hade några källor?

Sen blir du ännu mer förbannad när jag inte uppskattar din lagtext.
Ja de va jättebra att du lyckades hitta något.
Vill du nu att jag förklarar varför det är svårt med avtalslagen? Eller blir du ännu argare? När jag inte tycker som du vill?

Det kanske finns andra som vill veta

Köplagen tar över när något blir fel i ett köp.
Och här har det blivit ett börjar köplagen.
Köplagen är inriktad på den svagare, kunden. Här har vi ett problem med priset. köplagen säger att affären är avslutad när varorna har kommit i kundens besittning.
Samt att att köpet är betalt. Däremot, så länge varan är kvar hos säljaren då kan häva köpet vid om man lyckats köpa en vara för ett väldigt lågt pris. (här borde vi vara överens till en viss del)

Skulle vi då se till avtalslagen som du vill. Så skulle ett köp aldrig bli klart. Det är inte vettigt.

Men jag antar att jag fortfarande har fel och vägrar erkänna att jag har fel.
Nämnda paragraf i avtalslagen existerar specifikt för detta fall och blir på intet sätt åsidosatt av konsumentköplagen – det vore rätt meningslöst att skapa en specifik paragraf som inte gäller i det specifika fall den beskriver.

Säljaren kan på eget bevåg makulera en beställning innan orderbekräftelsen har gjorts till kunden med hänvisning till att priset är fel, utan att behöva stärka att priset är oskäligt lågt. När orderbekräftelse och produkter har skickats (innan dess finns inget avtal) så får dock säljaren bevisbördan, och det är då paragrafen i avtalslagen blir relevant, eftersom säljaren måste bevisa att köparen handlat i ond tro.

Det är alltså betydligt svårare för säljaren att häva köpet då, men det råder ingen tvekan om att det är fullt möjligt genom att åberopa avtalslagen och bevisa att köparen agerat i ond tro.
 
N Namnethär skrev:
innan dess finns inget avtal
Jasså?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså?
Inte innan orderbekräftelse, nej. Orderbekräftelsen är säljarens acceptans av anbudet, och det är vid orderbekräftelsen som ett avtal ingås.
 
N Namnethär skrev:
Inte innan orderbekräftelse, nej.
Du skrev "och produkter har skickats" och jag hävdar att det är helt irrelevant om produkterna har skickats eller inte när man bedömer om ett avtal slutits eller ej.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev "och produkter har skickats" och jag hävdar att det är helt irrelevant om produkterna har skickats eller inte när man bedömer om ett avtal slutits eller ej.
Det nämndes eftersom personen jag svarar pratar specifikt om att produktens ankomst till köparen spelar roll.
 
N Namnethär skrev:
Nämnda paragraf i avtalslagen existerar specifikt för detta fall och blir på intet sätt åsidosatt av konsumentköplagen – det vore rätt meningslöst att skapa en specifik paragraf som inte gäller i det specifika fall den beskriver.

Säljaren kan på eget bevåg makulera en beställning innan orderbekräftelsen har gjorts till kunden med hänvisning till att priset är fel, utan att behöva stärka att priset är oskäligt lågt. När orderbekräftelse och produkter har skickats (innan dess finns inget avtal) så får dock säljaren bevisbördan, och det är då paragrafen i avtalslagen blir relevant, eftersom säljaren måste bevisa att köparen handlat i ond tro.

Det är alltså betydligt svårare för säljaren att häva köpet då, men det råder ingen tvekan om att det är fullt möjligt genom att åberopa avtalslagen och bevisa att köparen agerat i ond tro.
Du har inte så stor koll. Men ett avtal uppstår så fort mam bekräftar säljarens avtal. Oftast när betalningen sker. Därefter finns det ett bindande avtal. Säljaren är bunden till detta avtal. Men innan produkten eller produkterna är skickade så kan alltså säljaren bryta avtalet.
Du menar alltså att du inte har koll på dessa grundläggande saker?

Jag tror att du bör lägga ner helt.
32§ handlar inte om avtal utan om viljeförklaring. Det är inte den du använder.
Så du gör bara bort dig.
Jag skulle läst lite tidigare
Fortsätt du att diskutera gud. det gör du säkert bättre men juridik där är du urkass
Det som gör dig urkass är för att du inte erkänner att du inte kann
 
N Namnethär skrev:
Det nämndes eftersom personen jag svarar pratar specifikt om att produktens ankomst till köparen spelar roll.
Skyll inte ifrån dig.
 
  • Haha
Namnethär
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev "och produkter har skickats" och jag hävdar att det är helt irrelevant om produkterna har skickats eller inte när man bedömer om ett avtal slutits eller ej.
Du har helt rätt! avtalet sluts vid betalning.
 
  • Haha
Zodde
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har helt rätt! avtalet sluts vid betalning.
Det har jag aldrig påstått och dessutom är det felaktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag aldrig påstått och dessutom är det felaktigt.
Hallå konsument säger:
Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa varan. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas. En bekräftelse innebär att företaget meddelat dig vad du beställt, till vilket pris och att de kommer skicka beställningen eller liknande.

Ett meddelande från företaget som enbart säger att de tagit emot beställningen innebär inte att det finns ett avtal. Att du betalat betyder inte heller automatiskt att det finns ett avtal.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har inte så stor koll. Men ett avtal uppstår så fort mam bekräftar säljarens avtal. Oftast när betalningen sker. Därefter finns det ett bindande avtal. Säljaren är bunden till detta avtal. Men innan produkten eller produkterna är skickade så kan alltså säljaren bryta avtalet.
Du menar alltså att du inte har koll på dessa grundläggande saker?

Jag tror att du bör lägga ner helt.
32§ handlar inte om avtal utan om viljeförklaring. Det är inte den du använder.
Så du gör bara bort dig.
Jag skulle läst lite tidigare
Fortsätt du att diskutera gud. det gör du säkert bättre men juridik där är du urkass
Det som gör dig urkass är för att du inte erkänner att du inte kann
"Men ett avtal uppstår så fort mam bekräftar säljarens avtal. Oftast när betalningen sker."
"Men innan produkten eller produkterna är skickade så kan alltså säljaren bryta avtalet."

Ingenting av det här stämmer. Och jo, paragrafen ifråga är i allra högsta grad relevant i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.