7 461 läst · 113 svar
7k läst
113 svar
Kondens och is på fönster efter installation av bergvärme
FVLP var trasig. En ny och modern FVLP kostade bara litet mindre än en BVP. Denna BVP har dragit 10 000 kWh mindre än den gamla FVLP (NIBE fighter) på ett år.MultiMan skrev:Även om den totala driftkostnaden sjunkit så verkar man ha glömt bort den förbättrade inomhusmiljö ett ordentligt ventilationssystem innebär. Det är också värt en hel del, som vi ser nu med de problem som uppstått. Ju mer luft som ska blåsas rakt ut med nuvarande system, desto mindre blir vinsten med bytet av värmesystem.
Hade det inte gått att behålla FLVP samtidigt med bergvärme? Bara nyfiken fråga.
Såatt behålla den gamla var inget alternativ. Alternativen var en modern FVLP (vilken också krävt isolering mot kondens på vinden) eller en modern BVP. Vi valde BVP för att vi tror att det blir billigare i längden. Hittils är klimatet perfekt, alltid varmt och gott i huset, gott om varmvatten och den är helt otroligt sparsam jämfört med den gamla FVLP.
Nu ska vi bara lösa kondensen på fönstren
- Börja med att stänga spaltventilen i ett fönster och se vad som händer.
- Och hur är det nu då, har du blomhyllor vid fönstren?
- Tror på det jag skrev ovan:
(För nu stiger värme ifrån golvet och drar med sig kalluften förbi glasen uppåt, innan de blandar sig.)
"Kalluften" från springventilerna.
Därför blir det imma och frost på rutans nederkant.
Om det inte fanns varmluftsström från golvet upp efter vägg och fönster, så som tidigare, hade kalluften rasat fritt ned mot golvet.
- Och hur är det nu då, har du blomhyllor vid fönstren?
- Tror på det jag skrev ovan:
(För nu stiger värme ifrån golvet och drar med sig kalluften förbi glasen uppåt, innan de blandar sig.)
"Kalluften" från springventilerna.
Därför blir det imma och frost på rutans nederkant.
Om det inte fanns varmluftsström från golvet upp efter vägg och fönster, så som tidigare, hade kalluften rasat fritt ned mot golvet.
Redigerat:
Jag tror att en lösning är att sätta in ett FTX, med avstängt värmeelement. Stänga alla fönsterventiler.
Och inte minst en ordentlig justering av luftflöden.
Lägga in tillufttuber med ljuddämpare och isolering.
Tilluftsventiler i sovrum och allrum.
Jobbet kan man göra själv. Materialkostnad i dag vet jag inte.
Och inte minst en ordentlig justering av luftflöden.
Lägga in tillufttuber med ljuddämpare och isolering.
Tilluftsventiler i sovrum och allrum.
Jobbet kan man göra själv. Materialkostnad i dag vet jag inte.
Redigerat:
Fanns fukten på fönstrena med frånluftsvärmepumpen?N Ny_husägare skrev:Nu är det vinter igen och samma problem.
Jag har höjt värmen, den står konstant över 21 grader. Alla fönsterspjäll är öppna. Kanalfläkten fungerar (det sugs upp ett toalettpapper vid frånluftsdonen).
Men, äverallt där fönstren är det minsta täckta, av en brödrost, en tavla eller av en helt fördragen persienn eller gardin blir det mycket kondens i nederkant på fönsterrutan.
Det krävs ju knappast någon gubbe för att mäta att detta är ett problem, utan snarare ännu bättre ventilation eller högre temperatur eller många fler frånluftsdon? Men hur mycket mer krävs?
Finns det kraftigare kanalfläktar att köpa? Det här var den som installerades när vi köpte pumpen.
Att en människa ska komma och mäta ventilationsflödet är för att det ska bli rätt. Även rätt ventilation i förhållande till rumsstorlek och nyttjandegrad. Men sånt är du säkert införstådd i. Men tydligen är det inte rätt eftersom du har problem med fukt, fukten ska vädras ut.
Och TS har stängt alla ventiler för det drar kallt....H Hybro skrev:
Nej, det är ju tvärtomreturen skrev:
TS har ÖPPNAT alla ventiler och det är inte alls kallt. BVP värmer lätt upp den lilla luftmängd som sugs in utifrån via luftspalterna. Men det är alltså kondens, inte is ännu, längst ned på många fönster och den ska så klart bort med er hjälp.
Så nu ska jag prova att stänga dem och nästa gång det är - 8 och rapporterar jag hur det ser ut då. När det är + 8 har jag ingen kondens oavsett hur ventilerna står.
Ja, det hade vi men inte i denna utsträckning vid dessa temperatuerer vad jag kan minnas. De få dagar det var -15 tidigare hade vi inte bara kondens utan is. Men sådana dagar är det väldigt få hos oss.R Runnis skrev:Fanns fukten på fönstrena med frånluftsvärmepumpen?
Att en människa ska komma och mäta ventilationsflödet är för att det ska bli rätt. Även rätt ventilation i förhållande till rumsstorlek och nyttjandegrad. Men sånt är du säkert införstådd i. Men tydligen är det inte rätt eftersom du har problem med fukt, fukten ska vädras ut.
Under förutsättning att temperaturen inne och ventilationsflödet är detsamma som tidigare så har värmepumpen eller frågan om eventuell eneegiåtervinning ur frånluften ingenting alls med problemet att göra.
Börja som sagt var att se över ventilationen och ställ in det flöde det ska vara (både på frånluften och respektive tilluftventil).
Börja som sagt var att se över ventilationen och ställ in det flöde det ska vara (både på frånluften och respektive tilluftventil).
Något enkelt och billigt att göra redan idag är ju att mäta luftfuktigheten i det värst drabbade rummet. Då blir det enkelt att se skillnaden när det är fixat utan att behöva vänta på kallt väder.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Förstår jag dig rätt att du även med tidigare system fick is på rutorna vid -15C? I så fall är det usla fönster med mycket dåligt isolationsvärde och det kommer bli svårt att komma tillrätta med det.N Ny_husägare skrev:
Jag bor i ett hus från 1926. De flesta fönster är bytta till öppningsbara 3-glas från Elit i samma utseende (sidohängda enlig gammal modell), men jag har behållit de friskaste riktigt gamla 2-glas med fast innerfönster som man tar bort på sommaren. Glaset i dem är valsat och max 1,5 mm tjockt. Tillverkade i samma by av en fönstermästare som skrev sina uppgifter på utsidan av karmarna, därför vet jag.
Jag har en LLVP och elelement som backup, på 114m2 i 2 plan. Självcirkulation. Trots detta krävs det -20C innan jag får is på de urgamla 2-glasfönsterna och under -30 innan det händer på de nya 3-glas och då är det 18C inne, går inte att få upp mycket mer när det är så kallt och bara elvärmen funkar i princip. Hade en vecka för några år sedan som höll -38C, då var det is på alla fönster i nederkant, men betydligt högre upp på de gamla, och alla element gick i princip max hela tiden. Om du med så mycket nyare fönster får is, trots bra bra ventilation redan vid -15C så är det något fel på fönsterna. Jobbigt som fasen, men man kan ändå inte blunda för att fönsterna verkar vara riktigt dåliga isolationsmässigt.
Vet ju inte om du syftar på det jag skrev.useless skrev:Under förutsättning att temperaturen inne och ventilationsflödet är detsamma som tidigare så har värmepumpen eller frågan om eventuell eneegiåtervinning ur frånluften ingenting alls med problemet att göra.
Börja som sagt var att se över ventilationen och ställ in det flöde det ska vara (både på frånluften och respektive tilluftventil).
Men vi tar det en gång till.
Om det att ett FTX, utan inkopplat elelement för att få in luft i kåken, i stället för via ventilerna i underkant på alla fönster.
Samtidigt får man lite återvinning av den varma luft TS nu drar rakt ut med en fläkt. Det kan väl ändå inte vara fel, även om detta nu inte var huvudsyftet denna gång. Bara nåt på köpet
Och jag kan väl tro att du förstod varför ventilerna i fönstrena bör stängas. Och min fråga om det fanns fönsterbräder, som ytterligare styr kalluften uppåt!
(Normalt går ju kalluft nedåt, men se, det kommer mer varmluft nerifrån golvvärmen som drar med sig kalluften uppåt över rutan i fönstret.)
Att varmluften från golvvärmen intill väggen under fönstrena styr, drar med sig kall friskluft upp över nederkanten på fönstren och gör att det blir både imma och is.
Att det blir bättre med FTX är det nog ingen som säger emot. Min poäng var att bytet från frånluftvärmepump till bergvärmepump inte har någon som helst betydelse för TS problem.H Hybro skrev:Vet ju inte om du syftar på det jag skrev.
Men vi tar det en gång till.
Om det att ett FTX, utan inkopplat elelement för att få in luft i kåken, i stället för via ventilerna i underkant på alla fönster.
Samtidigt får man lite återvinning av den varma luft TS nu drar rakt ut med en fläkt. Det kan väl ändå inte vara fel, även om detta nu inte var huvudsyftet denna gång. Bara nåt på köpet
Och jag kan väl tro att du förstod varför ventilerna i fönstrena bör stängas. Och min fråga om det fanns fönsterbräder, som ytterligare styr kalluften uppåt!
(Normalt går ju kalluft nedåt, men se, det kommer mer varmluft nerifrån golvvärmen som drar med sig kalluften uppåt över rutan i fönstret.)
Att varmluften från golvvärmen intill väggen under fönstrena styr, drar med sig kall friskluft upp över nederkanten på fönstren och gör att det blir både imma och is.
Kan ha, som du ser i mina senaste inlägg. Jag förstår att luftströmmarna utefter bl a fönster har ändrats.
Vad har Du själv för ide, vad det kan bero på?
Du nämner att luftflödet är detsamma.
Detta är bara ett antagande. Men det vet vi inte utan att mäta.
T ex vilket undertryck råder i huset gentemot omgivningen?
Och absolut inte vart luftströmmarna flödar.
Tidigare ned från fönstrena mot golvet, nu från golvet och upp bl a förbi fönstrena.
Alltid bra med fler ideer.
Vad har Du själv för ide, vad det kan bero på?
Du nämner att luftflödet är detsamma.
Detta är bara ett antagande. Men det vet vi inte utan att mäta.
T ex vilket undertryck råder i huset gentemot omgivningen?
Och absolut inte vart luftströmmarna flödar.
Tidigare ned från fönstrena mot golvet, nu från golvet och upp bl a förbi fönstrena.
Alltid bra med fler ideer.
Redigerat:
Varför skulle några luftströmmar ändras för att det är en annat sorts värmepump? Vattnet i golvvärmen är lika varmt.H Hybro skrev:
Kondens bildas inte av kall luft som träffar en kall yta och vanligtvis sitter ventilerna i överkant av fönstret. Din teori verkar väldigt osannolik.
Mest sannolikt är att den nya fläkten är för klen.