H Hybro skrev:
Kan ha, som du ser i mina senaste inlägg. Jag förstår att luftströmmarna utefter bl a fönster har ändrats.
Varför skulle luftströmmarna ändras för att en annan pryl i pannrummet värmer vattnet?

H Hybro skrev:
Vad har Du själv för ide, vad det kan bero på?
Alltid bra med fler ideer.
Dålig ventilation (både flöde och konstruktion) i kombination med dåliga fönster. Golvvärme är ju inte på långa vägar lika bra på att möta kallras som element under fönstren. Så tyvärr är tilluft via spaltventiler i fönstren ganska dåligt med golvvärme.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Svar på inlägg 74, Sprucetwig.

Sannolikt o vanligt.... Jo, jo.
Men nu får du kolla i tråden, vad som gäller här. Ventilerna sitter i nederkant!

Vänd ett fönster upp och ned...
Då tror jag problemet minskar betydligt.

Useless.

Vilken pryl som värmer vatten spelar ju ingen roll, däremot vad som värms upp i detta fall, när fönstrena har ventiler i nederkant!
Läs mina inlägg ovan!

Tomture61
H Hybro skrev:
Useless.

Vilken pryl som värmer vatten spelar ju ingen roll, däremot vad som värms upp i detta fall, när fönstrena har ventiler i nederkant!
Läs mina inlägg ovan!
Undrar vad som blir enklast , bygga om hela värmesystemet till vattenradiatorer eller justera / byta ventilationsfläkten .

Stäng ventiler i samtliga fönster.

1. In med tilluftsfläkt. Och kanaler.
Men då kommer det att blåsa lika kallt som ute.

2.
Med FTX utan värmeelement i gång, så återvinner man mer än 80 % av värmen som nu blåses ut till kråkorna. Tillkommer isolerade kanaler från FTX till de rum man vill ha tilluft.

I mitt fall är det nu - 5 grader ute och tilluften håller 14 grader (utan påslaget värmeelement i FTX.

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Svar på inlägg 74, Sprucetwig.

Sannolikt o vanligt.... Jo, jo.
Men nu får du kolla i tråden, vad som gäller här. Ventilerna sitter i nederkant!
I vilket inlägg har ts skrivit det?

Varför tjatar du om ftx när det fungerade bra innan bytet till bergvärme? Att byta till ftx är ett stort och dyrt projekt med tveksam nytta.

Du har rätt. Jag tjatar.

Tack för påpekandet.

Drar mig tillbaks och lämnar tråden.🫥

- TS. Hoppas det löser sig.

.

• Haha
returen
  • Laddar…
N Ny_husägare skrev:
Hur vet jag om den går för fullt? Den är väldigt tyst, men den vibrerar vilket innebär att den går.

Enligt fakturan har jag köpt en kanalfläkt inkl. montering för 6.000 kr. Inga övriga detaljer, inga angivelser på fläkten.

Diameter 25 cm
Tjocklek 12-15 cm
Ser en del problematik kring fläkt montaget. Speciellt det ed flexibel kanal. Vid ett sådant montage skall kanalen dras ut till hela sin längd. Ser inte så ut på bild. Detta ger ett högre luftmotstånd.

Dessutom är kanalen kraftigt böjd vilket bidrar med ännu mer luftmotstånd. Kanalen är av låg kvalite och då menar jag att den saknar anslutningsmuffar. Se här

https://www.lindab.se/produkter/ven...er/dratmfu/?sort=popularity&display=16&page=2

Vilket gör att själva kanalen är större än anslutningen. Även i fläkten bromsas flödet upp i den änden som luft går in i fläkt pga av kanterna på fläkten anslutning.

Borde göras om med fasta kanaler och är det en östberg fläkt typ ck125 eller nått från Xi Jinping

• Bild av en flexibel, oisolerad metallkanal med muffanslutning från Lindabs sortiment. Kanalen är komprimerad och klarar täthetsklass C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.