7 461 läst · 113 svar
7k läst
113 svar
Kondens och is på fönster efter installation av bergvärme
Köper mig en sån. Rea 285 kr.
Behöver sen en lämplig tratt så det går att ansluta över luftstoser.
Visst, jag förstår att det inte blir ett exakt värde, men i vart fall en indikation om jag befinner mig i rätt härad.
Återkommer om detta.
Behöver sen en lämplig tratt så det går att ansluta över luftstoser.
Visst, jag förstår att det inte blir ett exakt värde, men i vart fall en indikation om jag befinner mig i rätt härad.
Återkommer om detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir kul att mäta på ett nytt sätt. I o f s är jag rätt säker på jag redan ligger i rätt härad.
Totala flöden in och ut ur kåken.
Och så vid varje luftstos.
Undertrycket i huset är stabilt ca
2 Pa. Så ingen risk för att fukt vandrar ut i väggarna.
Tar förbränningsluft till kaminen utifrån.
Totala flöden in och ut ur kåken.
Och så vid varje luftstos.
Undertrycket i huset är stabilt ca
2 Pa. Så ingen risk för att fukt vandrar ut i väggarna.
Tar förbränningsluft till kaminen utifrån.
Redigerat:
Huvudet på spiken!O ogget skrev:
Den stod på halv effekt.
Sätter jag den på full effekt så kan den lätt hantera ett A4 (har inga billighetsblad hemma).
Problemet är att då börjar den även föra oljud (motorn hörs tydligt när den går på högsta fart, frånluftsdonen hörs något.
Hmm. man skulle nästan vilja ha den på en timer...
Jag provar 75 % tills vidare och ser hur det eventuellt påverkar kondensen.
Tack igen!
Nu har det varit minusgrader några dagar.H Hybro skrev:
Resultatet, med er hjälp, är klart bättre - men inte perfekt. Nu är det få saker i världen som är perfekta, så det ska man kanske inte heller förvänta sig.
Det är tydligt att fläkten inte rår på fördragna gardiner, inte heller klarar den de "fallskydd" som är monterade framför de franska balkongerna. Och om det står krukor direkt framför fönstret klarar fläkten bara delvis uppdraget.
Jag har satt den strax under 75 % för att slippa lyssna på oljudet i donen. Säkert hade det gått bättre på 100 %. Men knappast hade det hjälpt bakom gardiner eller stora glasskivor. Jag torkar hellre litet fukt i fem minuter än lyssnar på oljud i timmar.
Kan det förresten stämma att fläkten har 99 Watt som maxeffekt? Dvs att den bara drar 2,4 kWh per dygn vid fullt utnyttjande? Hur mycket värme den drar ut är ju svårare att beräkna, men att flytta varmluft brukar ju vara ganska svårt ens när man vill flytta den.
Produkter som diskuteras i tråden