7 475 läst · 113 svar
7k läst
113 svar
Kondens och is på fönster efter installation av bergvärme
HejH Håbbe01 skrev:Ser en del problematik kring fläkt montaget. Speciellt det ed flexibel kanal. Vid ett sådant montage skall kanalen dras ut till hela sin längd. Ser inte så ut på bild. Detta ger ett högre luftmotstånd.
Dessutom är kanalen kraftigt böjd vilket bidrar med ännu mer luftmotstånd. Kanalen är av låg kvalite och då menar jag att den saknar anslutningsmuffar. Se här
[länk]
Vilket gör att själva kanalen är större än anslutningen. Även i fläkten bromsas flödet upp i den änden som luft går in i fläkt pga av kanterna på fläkten anslutning.
Borde göras om med fasta kanaler och är det en östberg fläkt typ ck125 eller nått från Xi Jinping
Tack för svar!
Jag instämmer i att monteringen ser ut som om jag hade gjort den själv, vilket jag alltså inte har gjort. Men till montörens försvar ska sägas att det inte fanns särskilt många alternativ; in- och utgång sitter där de sitter, i undertaket och mycket nära varandra.
Jag har hittat typskylten, se bild, och det är en fläkt från Östberg.
Jag funderade på att tejpa, men när jag testade med toalettpapper runt märkte jag inget sug alls.
Möjligen sitter den en millimeter eller två snett, enär jag kan minska motorljudet genom att pressa den svagt åt ena sidan.
Jag har också mätt "suget" vid själva frånluftsdonen. De orkar hålla ett toalettpapper och ett halvt A4, men inte ett helt A4. Vad nu det säger om "suget".
Var tvungen kolla i mitt badrum nu när vi gått över till A4 metoden 😀
I mitt fall suger den fast ordentligt o sitter kvar hur länge som helst. Provade A3 satt kvar en kort stund innan den ramlade ner.
Så fläkt ok, suget sådär, montering suspektoch det som ändrats, kanske inte prestanda men utförandet
I mitt fall suger den fast ordentligt o sitter kvar hur länge som helst. Provade A3 satt kvar en kort stund innan den ramlade ner.
Så fläkt ok, suget sådär, montering suspektoch det som ändrats, kanske inte prestanda men utförandet
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Klarar den inte att suga fast ett vanligt 80gr/m2 A4 så är det riktigt dåligt sug och är det enda fläkten till hela huset lär det vara alldeles för lite, men det får någon annan med erfarenhet räkna på.
Min vanliga 100 mm kanalbadrumsfläkt suger fast A4-papperet med en smäll så det blir en tryckstöt i kanalen. Papperet bunkar inåt och börjar skrynklas. Budgetfläkt från Jula för 700kr. Lägsta läget av två.
Min vanliga 100 mm kanalbadrumsfläkt suger fast A4-papperet med en smäll så det blir en tryckstöt i kanalen. Papperet bunkar inåt och börjar skrynklas. Budgetfläkt från Jula för 700kr. Lägsta läget av två.
Så kan det ju vara - jag vill ogärna öppna boxen och har utgått från att den står på högst effekt konstant. Jag ska höra av mig till den som monterade in den.H Håbbe01 skrev:
Det är den enda fläkten sedan FVLP gick sönder.MultiMan skrev:Klarar den inte att suga fast ett vanligt 80gr/m2 A4 så är det riktigt dåligt sug och är det enda fläkten till hela huset lär det vara alldeles för lite, men det får någon annan med erfarenhet räkna på.
Jag får fundera på din jula-fläkt!
Gör följande test. Kostar inget mer än nu.
Stäng alla fönsterventiler.
Ställ några ytterdörrar ytterst lite på glänt.
Kontrollera om du får imma och eller is på fönsterglasen, så som Du tydligen får nu.
Återkom om några dagar.
.
Stäng alla fönsterventiler.
Ställ några ytterdörrar ytterst lite på glänt.
Kontrollera om du får imma och eller is på fönsterglasen, så som Du tydligen får nu.
Återkom om några dagar.
.
Har man en FLVP är det enbart 1 fläkt i den , troligtvis kraftfullare . Lagar man mat har iaf jag en köksfläkt åvan spisen . TS har kvar ventkanaler från FLVP installationen .H Hybro skrev:
Ja precis, 1 styck fläkt och sedan kanalisation till 5-6 rum ungefär på två olika våningar. Det suger ungefär lika svagt överallt.Tomture61 skrev:
På måfå?
Hänga ett skithuspapper? Kan det vara en seriös indikator på rätt flöde?
- Finns luftflödesmätare att köpa.
- Jag går omvägen och använder ett Prandtl-rör och en micromanometer.
Råkade få ta över de senare av en vän som gick bort. Han jobbade mot industrier mm.
Vännen lärde mig även att använda prylarna.
Med micromanomtern mäter jag även lätt undertrycket i huset.
Råkade få ta över de senare av en vän som gick bort. Han jobbade mot industrier mm.
Tack för ditt bidrag!H Hybro skrev:På måfå?
Helt rätt. Det finns anturligtvis allsköns mätare att köpa och fackkunniga personer att ringa in.
Nu jag äger jag tyvärr ingen dylik mätare, och de verkar inte alldeles billiga. Vi vet inte heller om jag skulle kunna använda den korrekt och mina vänner är lyckligtvis ännu i livet i den mån de skulle äga någon.
Men som indikator tycker jag att toapapper har fungerat bra.
Som exakt mätmetod tillstår jag att den har sina svagheter; vi har inte diskuterat hur många lager toalettpappret hade eller vad det var för märke eller urspung. Samma brister finns med A4-metoden, tjocklek på pappret, etc. Dessa osäkerheter slipper man ju med mer etablerade metoder.
Men visst kan du väl hålla med om att den fungerar som "indikator"