7 468 läst · 113 svar
7k läst
113 svar
Kondens och is på fönster efter installation av bergvärme
Tack!H Håbbe01 skrev:
Ingen synlig regulator. Allt jag ser syns på bilden, dvs i huvudsak röret. kan inte se att den kan monteras annorlunda och ändå åstadkomma ett drag i donen. Men jag tycker att draget är svagt. men allt ser tätt ut, så storleken/effekten på fläkten kan ju vara ett problem.
ja har du tagit bort FLVP och inte ersatt den med FTX motsv så har du ingen ventilation längreN Ny_husägare skrev:
Tack för svar!returen skrev:ja har du tagit bort FLVP och inte ersatt den med FTX motsv så har du ingen ventilation längre
H Håbbe01 skrev:returen skrev:
Det är väl det som är tanken med kanalfläkten på bilden, att ersätta FVLP. Eller vad menar du att jag behöver ersätta den med?
Du får räkna med att din gamla FLVP justerades in lägst mot BBR-kraven på ventilation dvs 0.35 l/s per m2. För ett hus på 150 m2 blir det 52 liter per sekund, 200 m2 kräver 70 liter per sekund.N Ny_husägare skrev:
Kolla in databladet på din fläkt så får du svart på vitt vad den levererar obelastad och vid olika tryckfall. Det kan mycket väl vara så att fläkten är för klen. Kanske kan du hitta en märkskylt på fläkten eller bara syna fakturan?
inte för att vara sån men fläkten kostar 1500.- så motsvarar inte det suspekta montaget 4500.-N Ny_husägare skrev:
Huset byggt 81 med direkt värmande elpaneler under fönstren.
Ibland hände det att det blev is i nederkant på fönstren, speciellt i t ex sovrummen, där vi hade sänkt temperatur.
Varm luft gick upp mot taken via fönstren och väggar, mot mitten av huset, ned över golven, ut mot radiatorerna o s v.
2002 stängde vi av alla elradiatorer och eldade i stället i en enda större täljstensugn.
Nu stiger varmluften rakt upp mot taket, ut mot väggarna, ned förbi bl a fönster, in över golven och in mot ugnen, i en ständig luftrörelse.
Har även ett Here 100 SEC FTX med bortkopplat värmeelement som
byter luft i huset. Alltså sakta roterande fläktar och värmeväxlare
Numer aldrig haft imma eller annat på fönstren.
- Så problemet med TS fönster verkar vara för klen ventilation, eller felriktad tilluftsventiler.
Ibland hände det att det blev is i nederkant på fönstren, speciellt i t ex sovrummen, där vi hade sänkt temperatur.
Varm luft gick upp mot taken via fönstren och väggar, mot mitten av huset, ned över golven, ut mot radiatorerna o s v.
2002 stängde vi av alla elradiatorer och eldade i stället i en enda större täljstensugn.
Nu stiger varmluften rakt upp mot taket, ut mot väggarna, ned förbi bl a fönster, in över golven och in mot ugnen, i en ständig luftrörelse.
Har även ett Here 100 SEC FTX med bortkopplat värmeelement som
byter luft i huset. Alltså sakta roterande fläktar och värmeväxlare
Numer aldrig haft imma eller annat på fönstren.
- Så problemet med TS fönster verkar vara för klen ventilation, eller felriktad tilluftsventiler.
Hur var det nu med ventilationen, hur är den ordnad förutom kanalfläkten på bilden ovan.
Du har väl ett litet undertryck i huset, så att inte fukt letar sig ut i väggar o tak?
Detta kollade väl i o f s de som installerade fläkten?
Du har väl ett litet undertryck i huset, så att inte fukt letar sig ut i väggar o tak?
Detta kollade väl i o f s de som installerade fläkten?
Redigerat:
Med en FLVP så tas luft från alla våtutrymmen och i TS fall är avluften nu en kanalfläkt .H Hybro skrev:
Den fläkten suger s a s ut luft från toaletter och våtrum rakt ut, utan återvinning av värme.
Då undrar jag hur det var tidigare med FLVP.
I vilken form återvann de värmen?
Alltså som värme till vad?
Varmvatten eller tilluft in i huset?
Då undrar jag hur det var tidigare med FLVP.
I vilken form återvann de värmen?
Alltså som värme till vad?
Varmvatten eller tilluft in i huset?
En FLVP jobbar med 2 olika värmekällor , elpatroner när kompressor ej räcker till + kompressor/förångare som återvinner den gamla luften i huset .H Hybro skrev:
Så nu körs 21-gradig frånluft via visad fläkt rakt ut utan återvinning?
Ständigt kall uteluft suga in via luftspaler i alla fönster.
För att få det drägligt inomhus matar en BVVP all golvvärme?
I mina ögon verkar upplägget vara kostnadsineffektivt.
Varför behölls inte FLVP?
Ständigt kall uteluft suga in via luftspaler i alla fönster.
För att få det drägligt inomhus matar en BVVP all golvvärme?
I mina ögon verkar upplägget vara kostnadsineffektivt.
Varför behölls inte FLVP?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Även om den totala driftkostnaden sjunkit så verkar man ha glömt bort den förbättrade inomhusmiljö ett ordentligt ventilationssystem innebär. Det är också värt en hel del, som vi ser nu med de problem som uppstått. Ju mer luft som ska blåsas rakt ut med nuvarande system, desto mindre blir vinsten med bytet av värmesystem.
Hade det inte gått att behålla FLVP samtidigt med bergvärme? Bara nyfiken fråga.
Hade det inte gått att behålla FLVP samtidigt med bergvärme? Bara nyfiken fråga.