7 441 läst · 113 svar
7k läst
113 svar
Kondens och is på fönster efter installation av bergvärme
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 177 inlägg
Nej, det är svårt med golvvärme. Men eftersom du beskriver att du får is på fönstren redan vid 2-3 minusgrader ute, lär det vara ett fönsterproblem. Är det fasta fönster går det inte att sätta dit nya tätningslister, som annars är det första tipset vid kalldrag från fönster.N Ny_husägare skrev:
Det är inte så kul att behöva byta fönster som "bara" är 15 år gamla, men det är ju något lurt med dem. Antagligen en dålig konstruktion där delar av metall blir köldbryggor.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Hur vet jag om den går för fullt? Den är väldigt tyst, men den vibrerar vilket innebär att den går.H Håbbe01 skrev:
Enligt fakturan har jag köpt en kanalfläkt inkl. montering för 6.000 kr. Inga övriga detaljer, inga angivelser på fläkten.
Diameter 25 cm
Tjocklek 12-15 cm
Fönstren är av märke Velfac.SågspånPappspikEternit skrev:Nej, det är svårt med golvvärme. Men eftersom du beskriver att du får is på fönstren redan vid 2-3 minusgrader ute, lär det vara ett fönsterproblem. Är det fasta fönster går det inte att sätta dit nya tätningslister, som annars är det första tipset vid kalldrag från fönster.
Det är inte så kul att behöva byta fönster som "bara" är 15 år gamla, men det är ju något lurt med dem. Antagligen en dålig konstruktion där delar av metall blir köldbryggor.
Men som sagt, med vår tidigare FVLP var det sällan ett problem. Med ny BV-pump är det problem så fort det blir kallt.
Det tyder väl på att ventilationen är boven i dramat?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 177 inlägg
Förmodligen har ni lite sämre frånluft nu, men det ska fortfarande inte vara is på insidan av fönstren när det bara är ett fåtal minusgrader ute. Då är det inga bra fönster.N Ny_husägare skrev:
I huset jag är nu har vi kopplade 2-glasfönster från 70-talet, och med nya tätningslister är det inte frost på insidan av glasen när det är 3 minusgrader ute. Självdragsventilation i huset, för övrigt.
Sittter tydligen en 125mm fläkt där. Monteringen ser lite suspekt ut. Svårt att se på bild hur resten ser ut. Du vet inte vad frånluft pumpen vad för modell? Men att den gjorde jobbet bättre att föra bort den naturliga fukten i bostaden råder det inga tvivel om
Tack igen!H Håbbe01 skrev:
Det var en NIBE 360P. Den gick sönder två gånger och var inte särskilt ekonomisk när det gällde att skapa värme. Med ny BVP minskade förbrukningen med 10.000 kWh på ett år jämfört med FLVP.
Men fläkten var uppenbarligen bättre.
Monteringen verkar vara gjord på så sätt att man anslutit kanalfläkten där FLVP var ansluten; mellan frånluften från hela huset och ”skorstenen”.
Hur borde den monteras?
Bakom tjocka gardiner lör den väl aldrig kunna sörja för kondensfria fönster.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Håller med. Måste vara ett grundproblem med kalla rutor.SågspånPappspikEternit skrev:Förmodligen har ni lite sämre frånluft nu, men det ska fortfarande inte vara is på insidan av fönstren när det bara är ett fåtal minusgrader ute. Då är det inga bra fönster.
I huset jag är nu har vi kopplade 2-glasfönster från 70-talet, och med nya tätningslister är det inte frost på insidan av glasen när det är 3 minusgrader ute. Självdragsventilation i huset, för övrigt.
Jag har 1+1 fönster som är hundra år gamla (välgjorda och i princip dragfria). Så jag betraktar det som normalt att ha is på rutorna vid kallare temperaturer (och vet att det i mitt fall inte är något tecken på brister i inomhusklimatet)
Men det är vid 15-20 minus. Vid de temperaturer TS nämner har jag inte ens kondens på rutorna. (och då är det med bara självdrag och en självvalt låg rumstemperatur)
Har det gjorts en ny justering av ventilationen? Eller går den bara på måfå? Ifall det inte skett så gör det först
Om du har spaltventiler i överkant fönster så fungerar dessa bäst med radiatorer. Tanken är att den kalla inkommande luften faller ned utmed fönstrets insida mot radiatorn och detta skapar då luftrörelsen. Med en sådan lösning bör ingen kondens uppstå. Men eftersom du inte har radiatorer så får du förmodligen ingen sådan cirkulation på luften, den kalla luften samlas längst ner mot fönstren
Har du provat att stänga en spaltventil vid nått av fönstren och sett om det blir någon skillnad? Kanske måste ta in ny luft på annat sätt än via spaltventiler?
Om du har spaltventiler i överkant fönster så fungerar dessa bäst med radiatorer. Tanken är att den kalla inkommande luften faller ned utmed fönstrets insida mot radiatorn och detta skapar då luftrörelsen. Med en sådan lösning bör ingen kondens uppstå. Men eftersom du inte har radiatorer så får du förmodligen ingen sådan cirkulation på luften, den kalla luften samlas längst ner mot fönstren
Har du provat att stänga en spaltventil vid nått av fönstren och sett om det blir någon skillnad? Kanske måste ta in ny luft på annat sätt än via spaltventiler?
Renoverare
· västra götaland
· 753 inlägg
prova ställa en fläkt vid fönstret , alt. skaffa en fläkt till taket och dra igång denna och se om det hjälper.
Har en äldre (16 år) FLVP , hus byggt 2008 .
Fönster har 1,3 i U-värde + golvvärme i betongplatta .
Tror jag sett en strimma med fukt på insidan när det varit mycket kallt utanför .
Normalt på vintern är 20-25 % RH hos mig .
Önskar en mycket högre RH .
Som övriga informerar , du har troligtvis en lägre luftomsättning i huset nu .
Fönster har 1,3 i U-värde + golvvärme i betongplatta .
Tror jag sett en strimma med fukt på insidan när det varit mycket kallt utanför .
Normalt på vintern är 20-25 % RH hos mig .
Önskar en mycket högre RH .
Som övriga informerar , du har troligtvis en lägre luftomsättning i huset nu .
Varmare i mitten av rummet än vid yttervägg. Vid inkoppling av GV så ska det varmaste gå ut utmed yttervägg och fortsätta in mot mitten av rummet. Nu otroligt svårt att kolla upp det, efter att allt är färdigt. Kan gå om en slinga stängs av och får kallna, sen sätta på max och värmefota golvet. Är det ingjutet i plattan kan det bli ytterligare svårt att undersöka.N Ny_husägare skrev:
Jag gissar på att det är för dålig "luftströmning" i rummen. Alltså att den kalla luften stannar vid fönstret och där blir det kondens. Som MagicFingers skriver, testa att sätt en vanlig fläkt i ett av rummen för att se till att luften strömmar runt. Det är ju därför element sitter vid fönster, den kalla luften värms upp och skapar ett naturligt "luftflöde" runt i rummet och förhindrar kallras. Det gör inte golvvärmen på samma sätt.
Enbart frånluft är svårt att få till något bra med då luften gärna tar genvägar. Du skrev att du öppnat alla spjäll, testa att dra igen några i rum ni inte är i så mycket och öppna mer i tex sovrum där mycket fukt uppkommer nattetid.
Enbart frånluft är svårt att få till något bra med då luften gärna tar genvägar. Du skrev att du öppnat alla spjäll, testa att dra igen några i rum ni inte är i så mycket och öppna mer i tex sovrum där mycket fukt uppkommer nattetid.
Kollade upp flödet på nibe fläkten så den nya borde kunna matcha det flödet. Dessutom går väl den nya på max dvs inge regulator emellan. Så är det monteringen som felar? Fler bilder?N Ny_husägare skrev:Tack igen!
Det var en NIBE 360P. Den gick sönder två gånger och var inte särskilt ekonomisk när det gällde att skapa värme. Med ny BVP minskade förbrukningen med 10.000 kWh på ett år jämfört med FLVP.
Men fläkten var uppenbarligen bättre.
Monteringen verkar vara gjord på så sätt att man anslutit kanalfläkten där FLVP var ansluten; mellan frånluften från hela huset och ”skorstenen”.
Hur borde den monteras?
Bakom tjocka gardiner lör den väl aldrig kunna sörja för kondensfria fönster.