15 502 läst · 41 svar
16k läst
41 svar
Kommer plötsligt vatten ur okända rör i väggen under garagetrappan
Väldigt intressant det du skriver här… Flera saker som jag inte tänkt på!ricebridge skrev:
Först och främst, UFO-rören har helt säkert gått till nuvarande värmesystem. Det är enda förklaringen till den eljest fullständigt idiotiska dragningen av rören på bild 1. Någon gång i husets historia har man valt att koppla bort detta-vad-det-nu-är och istället låta varmvattnet till värmesystemet gå vidare någon annanstans. Alltså har rören varit del av uppvärmningen, antingen i form av golvvärme eller någon radiator.
Flinggolv på betong är vanligen helt vattentätt, på gott och ont. Gott, för att det hindrar vatten ovanifrån att sippra ned i betongen; ont, för att det hindrar fukt i betongen från att ta sig ur.
Hur kontraintuitivt det än kan verka så är nämligen betong porös nog att släppa igenom en del fukt. Om flinggolvet varit skadat länge så kan fukten ha gått ner i själva betongen; det behöver alltså inte vara någon skarv eller spricka i den.
Om ”outgrävt” innebär att garagegolvet vilar direkt på någon slags mark, däremot, så har fukten förmodligen gått åt andra hållet. Då rör det sig om markfukt som sugits upp av betongen och så småningom underminerat flinggolvet så det börjar flagna. Jag har själv samma problem i min källare. Det kan för övrigt även vara ett tidigt tecken på att dräneringen börjar bli kass.
Vattenfläckarna på bilderna är rostfärgade. Det styrker tesen om att fukten ätit sig igenom rören. Men om det är så illa, hur ser då armeringen i betongen ut?
Jag tror att här behövs lite mer omfattande undersökningar.
Att jag fastnat för att det är en skarv i plattan var för att besiktningsmannen sa att det kunde bero på det och jag tyckte det lät rimligt.
Jag visste inte att det heter flinggolv men jag har funderat på just golvet och vad det kan vara.
Förstår precis problemet med det om markfukten tränger upp genom plattan. Låter väldigt rimligt att det är vad som hänt här.
Kanske ska göra en helt egen tråd för garagegolvet… Har nämligen funderat på hur man går till väga för att åtgärda sprickan. Om det går att få bort nuvarande beläggning och vad som skulle kunna användas istället.
Men är det inte lite märkligt att skadan blivit just i ett helt rakt sträck sådär om det tränger upp fukt? Borde det inte snarade blivit mer utbrett över hela golvet?
Spekulerar bara… Eller så är det något annat i plattan just där som gör att det svällt, ser ut att vara ett armeringsjärn blottat i själva sprickan.
Jag gjorde inga ytterligare inspektioner av garaget och de här tecknen innan köpet.
Har du några bra tips på vilka typer av undersökningar jag skulle kunna göra nu och vilken typ av fackman som kan utföra?
Mest för att undvika framtida problem eller överraskningar.
Jag pratade med förra ägaren lite igårkväll för att höra om de hade upplevt att det kommit ut vatten tidigare.
Inget de märkt.
Själva sprickan i garagegolvet uppstod dock under deras ägande och var inte där.
Lite intressant tycker jag då huset är byggt -65 och de tog över -19.
De började dock köra in och ut bilen så det kanske påfrestade en del.
Nämnde också att garaget kan vara byggt något år efter själva huset.
Det är bara dessa två ägare sedan tidigare och de första var de som uppförde huset.
Jag har fått en del ritningar och andra dokument och tror att grundkonstruktionen finns beskriven där.
Osäker på om den även inkluderar garaget!
Tänker t.ex. på hur dräneringen av garaget är utförd och om det outgrävda utrymmet beskrivs mer där.
Jag frågade lite vad det brukar betyda men fick inget riktigt bra svar. T.ex. om det är gjort en form av grund som garageplattan vilar på och sen är utrymmet bara igenfyllt, varför man nu skulle göra så.
Inget de märkt.
Själva sprickan i garagegolvet uppstod dock under deras ägande och var inte där.
Lite intressant tycker jag då huset är byggt -65 och de tog över -19.
De började dock köra in och ut bilen så det kanske påfrestade en del.
Nämnde också att garaget kan vara byggt något år efter själva huset.
Det är bara dessa två ägare sedan tidigare och de första var de som uppförde huset.
Jag har fått en del ritningar och andra dokument och tror att grundkonstruktionen finns beskriven där.
Osäker på om den även inkluderar garaget!
Tänker t.ex. på hur dräneringen av garaget är utförd och om det outgrävda utrymmet beskrivs mer där.
Jag frågade lite vad det brukar betyda men fick inget riktigt bra svar. T.ex. om det är gjort en form av grund som garageplattan vilar på och sen är utrymmet bara igenfyllt, varför man nu skulle göra så.
Det kan vara sättningar i grunden, som gör att det spricker. Men jag tror att du bör ta hjälp av en fackman för att tolka ritningar och helst undersöka på plats.
Hujedamej. Då är frågan var fukten kommer ifrån. Dräneringen?K kastabort skrev:Definitivt! Tror inte ens en mätare behövs… Jag tänkte dock att detta var ”by design” då det är en matkällare. Inga organiska material i rummet.
Det stod en potatislår i det hörnet tidigare lite för nära väggen och den var helt murken.
Jag har satt in en sensor i matkällaren för att hålla koll på temperaturen och enligt den är luftfuktigheten >90%.
Väggen till det outgrävda på ritningen är också flammig då den inte är målad med färg som släpper igenom fukt.
Besiktningsmannen verkade inte reagera på att det var såhär i och med att det är utanför själva huset.
Yes! Låter vettigt. Men tänker att besiktningsmannen borde påpekat att detta borde undersökas närmare?ricebridge skrev:
Såklart ingen garanti.
Vad är det för typ av fackman som skulle vara lämplig att kika på detta tror du?
Kanske ska höra av mig till besiktningsmannen som antingen själv skulle kunna undersöka närmare eller kanske kan tipsa.
Man ser ju rätt tydligt att det är "något" där sprickan är, något i metall, men känns inte som armeringsjärn med tanke på den väldigt exakta böjen och de ganska skarpa kanterna.K kastabort skrev:Men är det inte lite märkligt att skadan blivit just i ett helt rakt sträck sådär om det tränger upp fukt? Borde det inte snarade blivit mer utbrett över hela golvet?
Spekulerar bara… Eller så är det något annat i plattan just där som gör att det svällt, ser ut att vara ett armeringsjärn blottat i själva sprickan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja… Det skulle ju kunna vara själva röret som kommer ut under trappan som ligger väldigt ytligt direkt under ytskiktet.Anna_H skrev:
Jag ska nog skapa en egen tråd för garagegolvet då det kan vara intressant att renovera i framtiden!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden