15 669 läst · 41 svar
16k läst
41 svar
Kommer plötsligt vatten ur okända rör i väggen under garagetrappan
Du kan ju alltid be nån annan att knacka på rören med nåt hårt tex hammare/skiftnyckel/etc men inte så hårt utan bara så det klangar lite.
Och sen gå runt i/utanför huset o lyssna o se om du kan spåra vart dom går.
Har du lite tur så kan det gå bra!
Och sen gå runt i/utanför huset o lyssna o se om du kan spåra vart dom går.
Har du lite tur så kan det gå bra!
Ja. Den dörren finns ju inte med på ritningen.C cpalm skrev:Vad är det för dörr som går in i det "outgrävda" utrymmet under garaget(?)
Tycker rören sitter lite väl långt ner, dvs. varför förlägga dem så djupt om de går till någon f.d. installation i garaget? Annars kan man väl tänka sig att de kommer upp någonstans ur golvet där det tidigare suttit en radiator. Kanske kapat längs med golvet och dolt under ett senare utfört ytskikt.
Vad finns därinne?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 193 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 193 inlägg
Först och främst, UFO-rören har helt säkert gått till nuvarande värmesystem. Det är enda förklaringen till den eljest fullständigt idiotiska dragningen av rören på bild 1. Någon gång i husets historia har man valt att koppla bort detta-vad-det-nu-är och istället låta varmvattnet till värmesystemet gå vidare någon annanstans. Alltså har rören varit del av uppvärmningen, antingen i form av golvvärme eller någon radiator.
Flinggolv på betong är vanligen helt vattentätt, på gott och ont. Gott, för att det hindrar vatten ovanifrån att sippra ned i betongen; ont, för att det hindrar fukt i betongen från att ta sig ur.
Hur kontraintuitivt det än kan verka så är nämligen betong porös nog att släppa igenom en del fukt. Om flinggolvet varit skadat länge så kan fukten ha gått ner i själva betongen; det behöver alltså inte vara någon skarv eller spricka i den.
Om ”outgrävt” innebär att garagegolvet vilar direkt på någon slags mark, däremot, så har fukten förmodligen gått åt andra hållet. Då rör det sig om markfukt som sugits upp av betongen och så småningom underminerat flinggolvet så det börjar flagna. Jag har själv samma problem i min källare. Det kan för övrigt även vara ett tidigt tecken på att dräneringen börjar bli kass.
Vattenfläckarna på bilderna är rostfärgade. Det styrker tesen om att fukten ätit sig igenom rören. Men om det är så illa, hur ser då armeringen i betongen ut?
Jag tror att här behövs lite mer omfattande undersökningar.
Flinggolv på betong är vanligen helt vattentätt, på gott och ont. Gott, för att det hindrar vatten ovanifrån att sippra ned i betongen; ont, för att det hindrar fukt i betongen från att ta sig ur.
Hur kontraintuitivt det än kan verka så är nämligen betong porös nog att släppa igenom en del fukt. Om flinggolvet varit skadat länge så kan fukten ha gått ner i själva betongen; det behöver alltså inte vara någon skarv eller spricka i den.
Om ”outgrävt” innebär att garagegolvet vilar direkt på någon slags mark, däremot, så har fukten förmodligen gått åt andra hållet. Då rör det sig om markfukt som sugits upp av betongen och så småningom underminerat flinggolvet så det börjar flagna. Jag har själv samma problem i min källare. Det kan för övrigt även vara ett tidigt tecken på att dräneringen börjar bli kass.
Vattenfläckarna på bilderna är rostfärgade. Det styrker tesen om att fukten ätit sig igenom rören. Men om det är så illa, hur ser då armeringen i betongen ut?
Jag tror att här behövs lite mer omfattande undersökningar.
Tack för tipset! Hade testat om jag kunnat få tag på lätt.M MrJiVe skrev:
Istället testade jag att raka bort vattnet ned i brunnen och kort därefter avtog droppandet!
Det är en matkällare! Vet inte om de kom på att göra den medan bygget var igång eller varför den inte är med på ritningen.M m_gadd skrev:
Ni får några bonusbilder bakom kulisserna på prepperkammaren:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "rensband"

Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Tack så mycket för alla engagerade svar!
Trodde knappt någon skulle läsa tråden alls när jag postade. Min första post efter att ha lurkat runt mycket sedan vi köpte huset.
Hade en rörpularpolare som kom förbi efter jobbet igår och vi diskuterade några av idéerna. Han trodde också det var rimligt som ni varit inne på vad gäller både vad rören varit till för och varför det börjat komma vatten.
Väldigt lärorik och spännande upplevelse detta. Lite av ett detektivarbete!
Som jag skrev i ett svar till någon så testade jag hypotesen att smältvattnet rann ner genom betongen i sprickan genom att raka bort allt vatten för att se om droppandet avtog.
Effekten var nästan omedelbar. Jag satte dit något som samlade upp dropparna och på kvällen igår droppade det inte längre ur röret!
Imorse när jag kikade så var utrymmet under trappan kring rören torrt:
Trodde knappt någon skulle läsa tråden alls när jag postade. Min första post efter att ha lurkat runt mycket sedan vi köpte huset.
Hade en rörpularpolare som kom förbi efter jobbet igår och vi diskuterade några av idéerna. Han trodde också det var rimligt som ni varit inne på vad gäller både vad rören varit till för och varför det börjat komma vatten.
Väldigt lärorik och spännande upplevelse detta. Lite av ett detektivarbete!
Som jag skrev i ett svar till någon så testade jag hypotesen att smältvattnet rann ner genom betongen i sprickan genom att raka bort allt vatten för att se om droppandet avtog.
Effekten var nästan omedelbar. Jag satte dit något som samlade upp dropparna och på kvällen igår droppade det inte längre ur röret!
Imorse när jag kikade så var utrymmet under trappan kring rören torrt:

Logga in
Skapa konto
Definitivt! Tror inte ens en mätare behövs… Jag tänkte dock att detta var ”by design” då det är en matkällare. Inga organiska material i rummet.ricebridge skrev:
Det stod en potatislår i det hörnet tidigare lite för nära väggen och den var helt murken.
Jag har satt in en sensor i matkällaren för att hålla koll på temperaturen och enligt den är luftfuktigheten >90%.
Väggen till det outgrävda på ritningen är också flammig då den inte är målad med färg som släpper igenom fukt.
Besiktningsmannen verkade inte reagera på att det var såhär i och med att det är utanför själva huset.