2 941 läst · 70 svar
3k läst
70 svar
Kommer inte åt Elgiganten???
Jaa... Jag såg bara att sista siffran skiljde.K Kane skrev:
Men alla adresser pekar som sagt var på Azures moln där hemsidan ligger utspridd på några servrar och lastbalanseras via DNS. Sen har dom säkert flyttat runt nåt och fått nya adresser som måste tröskas genom alla mellanliggande cacher.
Jag är inte odelat positiv till operatörernas DNS-servrar, jag tycker att de har mycket konstigheter för sig faktiskt. Det är inte jättevanligt att de pekar helt fel, men det är ju inte ovanligt att de har en Netflix-cache (och liknande lokala cachar/tjänster) med en konfiguration som strular. Använder man då en extern DNS-server så får man ofta samma svar, men kontrollerat av innehållsleverantören istället. Det fungerar ofta bättre.
Jag håller med. Enklast är att lägga in i routernpacman42 skrev:
Jag är inte odelat positiv till operatörernas DNS-servrar, jag tycker att de har mycket konstigheter för sig faktiskt. Det är inte jättevanligt att de pekar helt fel, men det är ju inte ovanligt att de har en Netflix-cache (och liknande lokala cachar/tjänster) med en konfiguration som strular. Använder man då en extern DNS-server så får man ofta samma svar, men kontrollerat av innehållsleverantören istället. Det fungerar ofta bättre.
8.8.8.8
4.4.4.4 (secondary)
eller
Cloudflare
1.1.1.1
1.0.0.1
Sen kanske man vill titta på annat av integritetsskäl men ovan är stabila DNS som förstahandsval.
Populärt i forumet
-
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Ersättning för avgrävd fiber?
Telia blåser mig?? Bredband dyrare än i kampanj.
Tips på "bredbandscentral"
Behöver flera ethernetuttag på en speciell plats
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G