2 941 läst · 70 svar
3k läst
70 svar
Kommer inte åt Elgiganten???
Bästa svaret
Jag hittade för några år sedan att minnesfel i en DNS-server hos Telenor (när jag hjälpte en granne som inte kom åt ett par siter), IP-adressen som hämtades via DNS var felaktig. Och eftersom den cacheas i DNS-servrar längre upp i nätet så gick det inte med enkelhet att få rätt adress heller.
Kolla vad du för får IP-adress för "elgiganten.se", jag får Address: 13.107.253.53 när jag i kommandotolken skriver "nslookup elgiganten.se"
Om den är fel, byt DNS-server till exempelvis 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 och testa igen. Men boota gärna om datorn innan nästa test...
Kolla vad du för får IP-adress för "elgiganten.se", jag får Address: 13.107.253.53 när jag i kommandotolken skriver "nslookup elgiganten.se"
Om den är fel, byt DNS-server till exempelvis 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 och testa igen. Men boota gärna om datorn innan nästa test...
Tack Kungen! Ändrade nätverkskortets DNS-serveradress till 8.8.8.8. Nu funkar det att titta på elgiganten.se!pacman42 skrev:
Jag hittade för några år sedan att minnesfel i en DNS-server hos Telenor (när jag hjälpte en granne som inte kom åt ett par siter), IP-adressen som hämtades via DNS var felaktig. Och eftersom den cacheas i DNS-servrar längre upp i nätet så gick det inte med enkelhet att få rätt adress heller.
Första nslookup är med VPN och andra utan.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man ändra tillbaka till automatiskt erhållande av DNS-server?
Ibland har man nytta av sina kunskaper från jobbet också, men det är inte ofta...K Kane skrev:
Jag testade nslookup några gånger och fick föjande ipadresser,pacman42 skrev:
13.107.246.53
13.107.253.53
13.107.253.54
Tror inte det har med checksummor att göra.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Ersättning för avgrävd fiber?
Telia blåser mig?? Bredband dyrare än i kampanj.
Tips på "bredbandscentral"
Behöver flera ethernetuttag på en speciell plats
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G