K Kirre2 skrev:
Nej, i ditt fall. Men du påstår att möjligheten finns. Och då undrar jag såklart hur det går till. Jag är dålig på penningtvätt.
jag med :) och åter igen så att ingen missförstår så handlar inte denna tråd om penningtvätt.

men polisen har en rapport om saken. Den verkar dock fungera dåligt som instruktionsbok :)
https://polisen.se/contentassets/08...bbb/penningtvatt-via-fastigheter.pdf/download
 
S Shylst skrev:
När jag budade på en lägenhet för 10 år sedan. Förlorade jag först budgivningen sedan visade det sig att den som vunnit ej hade råd och jag fick lägenheten (alltså för mitt absoluta maxbud).
Fick såklart funderingar på om vad som hade hänt om jag hoppat av tidigare hade samma situation uppstått då? Kändes i alla fall konstigt och man började såklart fundera kring huruvida detta kunde ha varit personer som allierat sig med mäklaren.
Om en budgivare drar sig ur, så ska budgivningen börja om. Så såg iaf lagen ut för 15 år sedan och jag har svårt att tro att det inte skulle vara likadant nu.
 
Mäklarfirmans agerande luktar illa och är inte ok på något sätt. De ska agera, så att budgivare aldrig behöver tvivla på deras hederlighet.
Självklart borde de avsagt sig uppdraget om en av medarbetarna på mäklarfirman var spekulant och säljaren hade fått anlita en annan mäklarfirma. Det luktar jäv!
 
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
K Kildal skrev:
när det gäller bilar och andra kapitalvaror brukar folk lägga ut för att kolla intresset. när man lägger ut ett hus till försäljning är det för att sälja. inte kolla intresse. vill en mäklare lägga bud innan visnig vilket alla kan då de flesta hus ligger ute som kommande objekt. Sen upp till säljaren att ta budet innan eller inte.
Visst, och många hus säljs innan visning. Men sålde jag ett hus innan visning skulle jag alltid undrat om det blev för billigt. En anledning kan väl vara man vill ha ett snabbt avslut förstås.
 
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Visst, och många hus säljs innan visning. Men sålde jag ett hus innan visning skulle jag alltid undrat om det blev för billigt. En anledning kan väl vara man vill ha ett snabbt avslut förstås.
Så är det många vill ha det. Och det är ju säljaren i slutskedet som bestämmer vilket pris och så
 
  • Gilla
Andersjp
  • Laddar…
A Andersjp skrev:
men jag uppfattar som att två anställda mäklare inte räknades som just närstående innan förra sommaren. Harr du annan information kring det så vore det ytterst intressant för mig!
Först: Min svar var endast att bemöta kommentaren att närståendereglerna kommit till för ensidigt skydda säljaren. Så är alltså inte fallet.

Till din fråga: Redan enligt den gamla lagen från 2011 räknades en kollega till den förmedlande mäklaren, eller den aktuella mäklaren, som närstående om någon av dem (eller båda) var delägare i det aktuella företaget. Om det var så i ditt fall kan du ha ett case...

I den nya lagen som trädde i kraft 1/7-2021 slopades delägarrekvisitet, med innebörd att alla anställda mäklare på företaget räknas som närstående.

Du kan läsa i förarbetet till den nya lagen om hur man resonerade kring just denna fråga (skrolla ned till sidan 59).
https://data.riksdagen.se/fil/69472DA8-633A-45E3-BED5-A1B6127B239B
 
Redigerat:
  • Gilla
olomar och 2 till
  • Laddar…
H Hempulare skrev:
Först: Min svar var endast att bemöta kommentaren att närståendereglerna kommit till för ensidigt skydda säljaren. Så är alltså inte fallet.

Till din fråga: Redan enligt den gamla lagen från 2011 räknades en kollega till den förmedlande mäklaren, eller den aktuella mäklaren, som närstående om någon av dem (eller båda?), var delägare i det aktuella företaget. Om det var så i ditt fall kan du ha ett case...

I den nya lagen som trädde i kraft 1/7-2021 slopades delägarrekvisitet, med innebörd att alla anställda mäklare på företaget räknas som närstående.

Du kan läsa i förarbetet till den nya lagen om hur man resonerade kring just denna fråga (skrolla ned till sidan 59).
[länk]
tack!
 
Skumpe
D Daniel 109 skrev:
Jo, man köper inte om man inte tycker att något är värt priset.
Trots det är det inte tillåtet med falska budgivare.
 
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Om en budgivare drar sig ur, så ska budgivningen börja om. Så såg iaf lagen ut för 15 år sedan och jag har svårt att tro att det inte skulle vara likadant nu.
Det finns ingen dådan lag. Jag har svårt att tro att det gjorde det fört.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
A Andersjp skrev:
När vi nyligen köpte hus visade det sig att den vi budat ca 400 000 kronor mot var anställd på samma firma som mäklaren som skötte affären. Är det riktigt ruttet eller är det jag som lever med fel förväntningar?

Vad tycker ni?!

Idag är just det olagligt eftersom kollegor räknas som närstående inom det som kallas Närståendeförmedling. Dock var det alltså lagligt för ett år sedan. Vi fick information om budgivaren precis innan vi skulle skriva kontrakt, när alla parter redan satt på mäklarens kontor. Vi hade då ägnat veckan åt att lösa upp eventuella knutar kring att flytta till en grannstad samt ägna oss åt budgivning i allmänhet med vad det nu kan innebära. Hur skulle dagis och skola fungera? Hur skulle pendling för min sambo bli? Mm mm.

Mäklarsamfundet avrådde redan tidigare mäklare från det aktuella förfarandet. Mäklarföretaget är Fastighetsbyrån. Deras VD är ledamot i Mäklarsamfundet och skriver på deras hemsida att han är engagerad kring förtroendeproblematiken i mäklarbranchen. Fastighetsbyrån hävdar på sin sida att de varit professionella i 50 år. Här brister det enligt mig. Hur kan de vara professionella när deras mäklare bjuder på varandras objekt och de sedan bara konstaterar att det var tråkigt att det blev så?

Pratade med Mäklarsamfundet. De orkade inte snappa upp frågan utan hänvisade till en telefontid en annan dag. De känns uddlösa i frågan.

Fastighetsmäklarinspektionen ville inte ta i frågan eftersom det var lagligt när det skedde.

Pratade idag med Fastighetsbyråns centrala kundombudsman. Hon tyckte det lät tråkigt och så vidare men verkade inte snappa upp frågan ytterligare, men tråkigt var det ju. Hon hängde mycket upp sig på hur synd det var att det gått så lång tid som ett år sedan tillträdet. För mig är den tiden endast viktig för Fastighetsbyrån samt deras vilja att göra rätt för sig och vårda sitt varumärke.

Vi kunde absolut ha tagit upp frågan tidigare men har haft fullt i och med att vi mellan kontrakt och tillträde fick en tidigt född son samt har två andra barn att ta hand om. Om frågan är gammal eller ej kan bara Fastighetsbyrån avgöra som jag ser det.
Frågan är väl hur mycket motparten budat med? Var det lagligt då kan ju mp varit seriöst intresserad men av olika skäl stannat efter ert slutbud. Allt verkar ju ha skett öppet om jag fattat rätt?
 
PixieEddie PixieEddie skrev:
Frågan är väl hur mycket motparten budat med? Var det lagligt då kan ju mp varit seriöst intresserad men av olika skäl stannat efter ert slutbud. Allt verkar ju ha skett öppet om jag fattat rätt?
Det skedde inte helt öppet. Vi visste inte att det var en mäklare vi budade mot. Däremot berättades det vid tillfället för kontraktsskrivning och vi fick listan med budgivare kring tillträdet. Mäklaren som enda Motpart gjorde så att huset gick upp 400 000 över det enda övriga budet, som förövrigt makulerades.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Andersjp skrev:
Jag har inga bevis för det och har heller inte skrivit det. Däremot har Fastighetsbyrån centralt möjlighet att agera i frågan om de vill. Vill de inte så tycker de att det är ett schysst fall.

Mäklare har ofta och jag tror generellt sett att de får en viss peng extra när priset går upp. Är det inte så?
Vad skulle det vara för xtrapeng menar du? Mäklare får en viss procent av försäljningspriset (det slutliga budet).
 
A Andersjp skrev:
Det skedde inte helt öppet. Vi visste inte att det var en mäklare vi budade mot. Däremot berättades det vid tillfället för kontraktsskrivning och vi fick listan med budgivare kring tillträdet. Mäklaren som enda Motpart gjorde så att huset gick upp 400 000 över det enda övriga budet, som förövrigt makulerades.
Det är självklart att budgivare inte ska känna till varandra. Annars kan de komma överens på sidan om att inte trissa upp priset. Så det är definitivt inget konstigt.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Vad skulle det vara för xtrapeng menar du? Mäklare får en viss procent av försäljningspriset (det slutliga budet).
jag menar att mäklare får mer pengar ju dyrare objekt blir. Tex genom en procent av slutpriset såsom du skriver.
 
A Andersjp skrev:
Men provisionen är väl ändå ofta procentbaserad? Det var i alla fall det normala hos Länsförsäkringar när vi sålde förra huset. Menar du att enligt dina faktakällor så går, i majoriteten av fallen, mäklararvodet inte upp om priset går upp?
Så var det när vi anlitade FB när vi sålde lgnht förra året. Mäklaren hde en fast procentuell provision oavsett slutpris. Men ju högre detta är desto större provision naturligtvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.