Det vet vi redan att människan gjort, det hade du också vetat om du läst igenom tråden.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, man köper inte om man inte tycker att något är värt priset.
Var bor du? Om du vill bor någonstans i Stockholm du köper inte på rätt pris, du köper på priset som vill ha mäklaren. Du annars bor under en bro. Om du köper ett hus på 5 millioner från 68 du vet att det finns 500.ooo all läga till för att renovera avlopp. Kanske mer. Det det därför det finns så många bil med kompressorer och varm vatten som fixa så många avlopp. Men det ska bytas, det är inte fel som gäller det är rost. Att byta rör betyder att demontera väggarna och en del have trägård kanske. Och många köper utan att ser det, de vill ha det, då de gör sin max för att få det,
Vad är värd ett trä hus ? Bara skitt, billig och snabb kontruerad men inre värt franför ett gammal sten hus som håller flera sekel. Men vi berakar massor, det finns inte en person i sverige som jan konstruera ett hus i sten idag på ett rimlig pris.
 
Fairlane
B Bålstare skrev:
Var bor du? Om du vill bor någonstans i Stockholm du köper inte på rätt pris, du köper på priset som vill ha mäklaren. Du annars bor under en bro. Om du köper ett hus på 5 millioner från 68 du vet att det finns 500.ooo all läga till för att renovera avlopp. Kanske mer. Det det därför det finns så många bil med kompressorer och varm vatten som fixa så många avlopp. Men det ska bytas, det är inte fel som gäller det är rost. Att byta rör betyder att demontera väggarna och en del have trägård kanske. Och många köper utan att ser det, de vill ha det, då de gör sin max för att få det,
Vad är värd ett trä hus ? Bara skitt, billig och snabb kontruerad men inre värt franför ett gammal sten hus som håller flera sekel. Men vi berakar massor, det finns inte en person i sverige som jan konstruera ett hus i sten idag på ett rimlig pris.
Det är en hel del fel i ditt inlägg.

1. Man köper inte ett hus för vad mäklaren vill ha. Man köper ett hus för man säljaren vill ha i kombination med vad .an själv är beredd att betala. Vill säljaren ha 5 miljoner och man själv bara vill betala 3 så blir det ingen affär. Säljaren kan då sänka priset eller hitta en annan köpare.

2. Kostnaden för renovering av till exempel avlopp får man ta med i beräkningen när man köper. Att det skulle bli 500000 extra stämmer inte heller direkt. Det kan bli det och det kan bli noll om avloppet är i bra skick. Men självklart kommer man vara tvungen att fixa saker med sitt hus.

3. Vad en produkt kostar har sällan någon koppling till vad det kostar att tillverka produkten, utan priset avgörs av vad säljaren vill ha och vad köpare är beredd att betala. Det gäller hus, bilar, mobiltelefoner, blommor mm.

4. Kostnaden för huset är bara en del av priset, tomten (och läget) är en minst lika stor del i Stockholm och en mindre del på landsbygden (även om det även där påverkar)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på vad man ens skulle reklamera i ett sådant här fall eller varför det ens nämns som alternativ.
Det handlar ju inte om fel på varan, och det finns inget som säjer att säljaren hade sålt 400k billigare heller om inte "mäklaren" hade budat emot utan dom kunde lika gärna valt att avvakta.

Bara min känsla men jag får intrycket att TS ångrar köpet av någon orsak och nu försöker skylla det på någon annan som om han blivit lurad eller tvingad till det?
Av dom fakta som framkommer här har då inte jag sett något i närheten av oegentligt då det var en öppen fri budgivning, att en av parterna råkar vara mäklare påverkar inget utan snarare tvärtom, hade säljande mäklare INTE tagit med och redovisat budande mäklares bud gentemot klienten (hussäljaren) och denne fått 400k mindre för sitt hus hade det varit rejält ruttet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Bålstare skrev:
Vad är värd ett trä hus ? Bara skitt, billig och snabb kontruerad men inre värt franför ett gammal sten hus som håller flera sekel.
Det finns många träbyggnader, både hus, lador, uthus och övriga strukturer som redan stått, och fortsätter stå, i flera sekel.
Så hur länge en byggnad står beror (även) på helt andra saker än materialet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L
A Andersjp skrev:
När vi nyligen köpte hus visade det sig att den vi budat ca 400 000 kronor mot var anställd på samma firma som mäklaren som skötte affären. Är det riktigt ruttet eller är det jag som lever med fel förväntningar?

Vad tycker ni?!

Idag är just det olagligt eftersom kollegor räknas som närstående inom det som kallas Närståendeförmedling. Dock var det alltså lagligt för ett år sedan. Vi fick information om budgivaren precis innan vi skulle skriva kontrakt, när alla parter redan satt på mäklarens kontor. Vi hade då ägnat veckan åt att lösa upp eventuella knutar kring att flytta till en grannstad samt ägna oss åt budgivning i allmänhet med vad det nu kan innebära. Hur skulle dagis och skola fungera? Hur skulle pendling för min sambo bli? Mm mm.

Mäklarsamfundet avrådde redan tidigare mäklare från det aktuella förfarandet. Mäklarföretaget är Fastighetsbyrån. Deras VD är ledamot i Mäklarsamfundet och skriver på deras hemsida att han är engagerad kring förtroendeproblematiken i mäklarbranchen. Fastighetsbyrån hävdar på sin sida att de varit professionella i 50 år. Här brister det enligt mig. Hur kan de vara professionella när deras mäklare bjuder på varandras objekt och de sedan bara konstaterar att det var tråkigt att det blev så?

Pratade med Mäklarsamfundet. De orkade inte snappa upp frågan utan hänvisade till en telefontid en annan dag. De känns uddlösa i frågan.

Fastighetsmäklarinspektionen ville inte ta i frågan eftersom det var lagligt när det skedde.

Pratade idag med Fastighetsbyråns centrala kundombudsman. Hon tyckte det lät tråkigt och så vidare men verkade inte snappa upp frågan ytterligare, men tråkigt var det ju. Hon hängde mycket upp sig på hur synd det var att det gått så lång tid som ett år sedan tillträdet. För mig är den tiden endast viktig för Fastighetsbyrån samt deras vilja att göra rätt för sig och vårda sitt varumärke.

Vi kunde absolut ha tagit upp frågan tidigare men har haft fullt i och med att vi mellan kontrakt och tillträde fick en tidigt född son samt har två andra barn att ta hand om. Om frågan är gammal eller ej kan bara Fastighetsbyrån avgöra som jag ser det.
Lagligt och lagligt, det är väl knappast upptaget i brottsbalken, men givetvis strider förfarandet mot de regler som FMI och mäklarna ska hålla sig till.

Det är så att FMI är en av alla uddlösa, dåliga svenska myndigheter och Fastighetsbyrån verkar åtnjuta ett speciellt skydd från FMI.
Det är lite som att polisanmäla en polis.
Samma problem finns inom tex advokatsamfundet.

Nu har jag bara läst flyktigt och snabbt, såg inte hur gammal händelsen är, men FMI tar inte upp det som är äldre än två år har jag för mig.
Jämför med IVO inom vårdområdet, som brukar skaka av sig aldrig så viktiga ärenden om vanvård med argumentet "IVO måste inte ta upp ärenden äldre än två år"

slappa, ibland korruperade myndigheter existerar verkligen i detta land.
 
Fairlane
L Max Kalan skrev:
Nu har jag bara läst flyktigt och snabbt, såg inte hur gammal händelsen är, men FMI tar inte upp det som är äldre än två år har jag för mig.
Inlägg #1 avslöjar att det gått över ett år sedan tillträde...
 
  • Gilla
Lämnat pga korkad mod.
  • Laddar…
L
Fairlane Fairlane skrev:
Inlägg #1 avslöjar att det gått över ett år sedan tillträde...
Ok jag kan förklara att jag väcktes i natt av en granne som spelade högt och tog en snabb till på nätet ang dennes tel nummer... fick avisering om nytt inlägg i annan tråd och så dök det här upp som exempel på andra trådar, och mäklarfrågor intresserar mig mycket varför jag svarade utan att i trött tillstånd läsa ordentligt...
Det här är ett ämne som många måste engarera sig i om det ska bli ett slut på all mäklarfusk!
Man behöver ta politikerkontakter och påverka regelmakarna.
Detta problem finns inom flera områden där reglerna är närmare 100 år gamla, och för att hård-dra det, regler från den tid då Sverige delvis samarbetade med nazisterna.
Jag nämnder det mest därför att vissa regler och kontrollmyndigheter ger ett lika oseriöst intryck som det som nazisterna ägnade sig åt.
Det är nämligen fritt fram för vissa fuskare och till och med frritt fram för vissa kriminella tilltag.
Inom mäklarområdet dräller det av nästan obildade lycksökare med trevligt uppträdande som förleder de flesta köpare och säljare.
Det är nästan alltid enkelt att sälja själv och spara in arvoden på 50 - 100.000 kr som dylika lågbildade figurer tillskansar sig på några timmar.

Trots att det är nästan utsiktslöst bör absolut TS anmäla mäklaren till FMI.
OM sedan FMI slingrar sig ur detta med någon konstig förevändning, så anmäler TS till JK.
JK är heller inte en helt tillförlitlig inrättning, men är seriösare än de flesta övriga myndigheter (inkl JO)
 
  • Wow
Andersjp
  • Laddar…
L
Jag bör nog tillägga att jag gjort 9 fastighetsaffärer i Sverige från Södermanland upp till Västernorland. Fritidshus och villor samt specialenheter som tex en JVG-station (med ånglok..)
Dessutom agerat på marknaden för "huvudmän" som godman och förvaltare.
Därvid har jag flera gånger konstaterat mäklarfusk och bara ett fåtal tilfällen lyckats få FMI att
tilldela mäkklarna i vart fall en liten "prick".
Även i såna fall där mäkklare från Fastighetsbyrån och Länsförsäkringar rimligen skulle varnats
eller stängts av
Just nu ligger ett ärende och "drar" sen snart ett halvår, som FMI meddelat att "ärende är startat men ingen handläggning har påbörjats" och samma svar månad efrter månad.
Det är ett ärende mot Fastighetsbyrån som är alltför flagrant och tydligt för att FMI ska kunna vifta bort det.
I stället förhalar de på ovanstående vis.
Det är dags att anmäla det till JK under sommaren ifall inget mer händer.
Risken är då att JK kommer med något av sina undvikande svar och ignorerar även de.

Jag har f.ö. också gjort några affärer där mäklarna varit till viss nytta. Förutom fastigheter har det handlat om några lägenheter.
Det finns ju undantag i träsket.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A Andersjp skrev:
När vi nyligen köpte hus visade det sig att den vi budat ca 400 000 kronor mot var anställd på samma firma som mäklaren som skötte affären. Är det riktigt ruttet eller är det jag som lever med fel förväntningar?

Vad tycker ni?!

Idag är just det olagligt eftersom kollegor räknas som närstående inom det som kallas Närståendeförmedling. Dock var det alltså lagligt för ett år sedan. Vi fick information om budgivaren precis innan vi skulle skriva kontrakt, när alla parter redan satt på mäklarens kontor. Vi hade då ägnat veckan åt att lösa upp eventuella knutar kring att flytta till en grannstad samt ägna oss åt budgivning i allmänhet med vad det nu kan innebära. Hur skulle dagis och skola fungera? Hur skulle pendling för min sambo bli? Mm mm.

Mäklarsamfundet avrådde redan tidigare mäklare från det aktuella förfarandet. Mäklarföretaget är Fastighetsbyrån. Deras VD är ledamot i Mäklarsamfundet och skriver på deras hemsida att han är engagerad kring förtroendeproblematiken i mäklarbranchen. Fastighetsbyrån hävdar på sin sida att de varit professionella i 50 år. Här brister det enligt mig. Hur kan de vara professionella när deras mäklare bjuder på varandras objekt och de sedan bara konstaterar att det var tråkigt att det blev så?

Pratade med Mäklarsamfundet. De orkade inte snappa upp frågan utan hänvisade till en telefontid en annan dag. De känns uddlösa i frågan.

Fastighetsmäklarinspektionen ville inte ta i frågan eftersom det var lagligt när det skedde.

Pratade idag med Fastighetsbyråns centrala kundombudsman. Hon tyckte det lät tråkigt och så vidare men verkade inte snappa upp frågan ytterligare, men tråkigt var det ju. Hon hängde mycket upp sig på hur synd det var att det gått så lång tid som ett år sedan tillträdet. För mig är den tiden endast viktig för Fastighetsbyrån samt deras vilja att göra rätt för sig och vårda sitt varumärke.

Vi kunde absolut ha tagit upp frågan tidigare men har haft fullt i och med att vi mellan kontrakt och tillträde fick en tidigt född son samt har två andra barn att ta hand om. Om frågan är gammal eller ej kan bara Fastighetsbyrån avgöra som jag ser det.
Har köpt fastighet genom att vinna budgivning tre gånger under de senaste åren. Har vid alla budgivningar jag varit med om resonerat så här. Jag vet inte vem av de andra som ärlig och fullt uppriktig om sina bud. För i ärlighetens namn, finns ju en hel del privatpersoner som går in på ett inte helt seriöst sätt i budgivningar. Det enda jag kan veta är vad jag är villig att betala för huset och sätta mitt budtak där.

Detta gör att jag har betydligt lättare för att släppa tanken på andra budgivares seriositet.

Så mitt råd är att släppa detta och gå vidare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Misstänker du att buden var för att trissa upp priset. Eller var personen seriöst intresserad av huset? Uppenbarligen tyckte ju ni att huset var värt det ni gav.
Vad var det för jävla dum logik och kommentar?
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Fairlane
Z zingo skrev:
Vad var det för jävla dum logik och kommentar?
Jag tycker den är fullständigt logisk.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
L Max Kalan skrev:
Ok jag kan förklara att jag väcktes i natt av en granne som spelade högt och tog en snabb till på nätet ang dennes tel nummer... fick avisering om nytt inlägg i annan tråd och så dök det här upp som exempel på andra trådar, och mäklarfrågor intresserar mig mycket varför jag svarade utan att i trött tillstånd läsa ordentligt...
Det här är ett ämne som många måste engarera sig i om det ska bli ett slut på all mäklarfusk!
Man behöver ta politikerkontakter och påverka regelmakarna.
Detta problem finns inom flera områden där reglerna är närmare 100 år gamla, och för att hård-dra det, regler från den tid då Sverige delvis samarbetade med nazisterna.
Jag nämnder det mest därför att vissa regler och kontrollmyndigheter ger ett lika oseriöst intryck som det som nazisterna ägnade sig åt.
Det är nämligen fritt fram för vissa fuskare och till och med frritt fram för vissa kriminella tilltag.
Inom mäklarområdet dräller det av nästan obildade lycksökare med trevligt uppträdande som förleder de flesta köpare och säljare.
Det är nästan alltid enkelt att sälja själv och spara in arvoden på 50 - 100.000 kr som dylika lågbildade figurer tillskansar sig på några timmar.

Trots att det är nästan utsiktslöst bör absolut TS anmäla mäklaren till FMI.
OM sedan FMI slingrar sig ur detta med någon konstig förevändning, så anmäler TS till JK.
JK är heller inte en helt tillförlitlig inrättning, men är seriösare än de flesta övriga myndigheter (inkl JO)
Well, kan absolut skriva under på att det i mäklarbranschen finns gott om idioter. Överallt finns idioter. Gott om bilhandlaridioter. Lite färre advokatidioter då det krävs tuffare utbildning som sållar hyfsat hårt men givetvis orkar en och annan idiot ta sig igenom även den utbildning.

Nummer 1 när man befinner sig i en köp sälj situation. Läs på och ta reda på fakta. Ställ frågor och se till att få svar. I vissa fall kan det vara viktigt att få skriftliga svar/bekräftelser på sakers tillstånd. Tex storlek på lägenhet/hus/tomt etc samt skick enl protokoll. Gör egen sunt förnuft bedömning. ”Huset är från 50-talet, jag måste nog isolera och dränera huset inom kort. Det kostar minst 500 000kr”. Och när du gjort den sunt förnuft bedömningen lägger du på 50% på kostnaden så är du möjligen nära de slutliga kostnaden.

Det finns gott om försäljningar som är tveksamma, där det kan vara svårt för köpare att förstå att de borde ha tagit reda på mer kring vad tex en fuktig källare faktiskt innebär för köpet. Största problemet (och här generaliserar jag till att uttala mig om områden/objekt med hyfsad efterfrågan) är att folk blir kåta på objekt, de blir även stressade och arga över att priserna går upp i budgivningar. Fokus hamnar på ”lockpris” och annat skit som inte har något att göra med om DU gör ett bra köp eller inte. Det är jobbigt att ta reda på saker men det är lätt att råka glömma bort det pga lättja eller kåthet. De flesta har tillräcklig tankekapacitet som kan freda dem från de tråkiga överraskningarna man trots allt går på i livet.

Jag är intresserad av att ta över en privatleasing på bil. Givetvis ställer jag frågor till säljaren sant förvissar mig om att överlåtelsen sker hos bilföretaget. Så att jag tar över bilen i fastställt skick utan merkostnad vid återlämning som tidigare leasingtagare orsakat. Nu skulle motparten återkomma i veckan. Av de meddelanden jag utbytt med denne person så har jag fått en känsla av att jag inte vill ha med honom att göra. Bättre är nog då att betala lite mer och ta över något där motparten också berättar vem han är när jag visat seriöst intresse. Jo, jag vet att man blir typ trakasserad på Blocket om man ska sälja bil. Då jag har den vetskapen skrev jag ett väldigt tydligt meddelande som ”bevisade” mitt intresse samt bad om att få ta det vidare till avslut. Varpå det liksom driver iväg till fler meddelanden med vissa oklarheter och att han ska ”återkomma i veckan”. Har lagt detta alternativ åt sidan. Möjligen kan han få överraska positivt ”i veckan” men fakta och magkänslan som jag brukar lita på säger mig att skit i honom. Då är min erfarenhet att man också ska göra det. Skita i allt som är oklart om man inte är villig att ta lite risk förstås.

Jag är utbildad ekonom och vidareutbildad till fastighetsmäklare. Jag mäklare i endast 2 år men sålde under perioden 100 lägenheter. (Jag tappade inte mäklarlicensen… men tröttnade på att säga exakt samma sak i telefon VARJE dag. Jag tröttnade också på att utbilda och förklara processen för människor som inte ens förstod de mest grundläggande förutsättningarna för en affär). Det jag har lärt mig via utbildning (och erfarenhet givetvis) är att värdera alternativ och kunna ta ekonomiskt fördelaktiga beslut baserade på ett vettigt beslutsunderlag. Ibland får hjärtat vara med litegrann i beslutet, med vetskapen om att det kanske inte blir det bästa ekonomiska beslutet just den gången.

Nu kämpar vi på mot staten, kapitalet och alla andra som vill oss ont här i livet!
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Kort och pedagogisk beskrivning av mäklarens funktion som kanske inte alltid är helt fel.


"It's fucking legal theft"
 
  • Gilla
Lämnat pga korkad mod. och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kort och pedagogisk beskrivning av mäklarens funktion som kanske inte alltid är helt fel.

[media]
"It's fucking legal theft"
:)

”If my mom can be a real estate agent then literally anyone in the world can”!

Det är ju precis så det är. Ändå lutar sig köpare ibland väldigt hårt mot mäklarens axel utan att ha en aning om de har att göra med en psykopat eller en genuint trevlig och omtänksam person..
 
  • Haha
  • Gilla
Lämnat pga korkad mod. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.