Som flera skriver så är det osedvanligt korkat om mäklaren skulle använda sin kollega som bullvan, låter i mina öron som extremt riskabelt utan någon eg vinning när han kunde använt prec vem som helst, lär ju inte vara svårt att få en random person att fulbuda upp till x kr för ett par tusenlappar i fickan då man inte har något eg köpkrav på sig sen.

Faller enligt mig på sin orimlighet Helt enkelt.

Vad gäller att buda på hus av olika typ och storlek, vad är konstigt med det? Jag budar på allt som känns som en bra affär och struntar blankt i om det är 50 eller 5000m2 och om priset är 100k eller 10milj, kan det ge mig 20% avkastning inom ett år så är jag med och budar.
Sålänge budgivningen är öppen och budgivarna är beredda att slutföra affären så struntar jag väl i om den som bjuder emot är mäklare, jordbrukare, investmentbolag eller Svensson, upp till mig att buda vad jag tror på och hoppa av när jag vill.
Skulle det sen visa sig att "mäklaren" vunnit 5 budgivningar utan att genomföra affären så blir saken i ett annat ljus men vad jag läst framkommer inget sådant?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Varför ska vi anta det? Vi kan väl lika gärna anta att kollegan ville ha huset och därför bjöd på det. Att alla hade genomärliga avsikter.
Varför är dina antaganden bättre än mina?

tveksamt tveksamt skrev:
Varför ska vi anta det? Vi kan väl lika gärna anta att kollegan ville ha huset och därför bjöd på det. Att alla hade genomärliga avsikter.
Varför är dina antaganden bättre än mina?
Jag skrev ju aldrig att mitt antagande var bättre än ditt? Sen så skrev jag att ”vi får anta här” med det menar jag i ditt hypotetiska påstående om en mäklare som ska trissa upp priserna. Jag känner personligen folk som fått erbjudande av mäklare att trissa upp budgivningen. Du får anta precis vad du vill, jag hade inte kunnat bry mig mindre.

• Gilla
robhol
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har deltagit i ett antal budgivningar utan att någonsin ha lämnat personnummer så det är inget problem.

Jag är övertygad om att det finns mäklare som fuskat, inget snack om det, men att de är så jävla dumma så de gör det med en kollega tror jag inte. Generellt tror jag det är mycket vanligare med bulvaner som är bekanta med säljaren. Om priset trissas upp 500' med hjälp av en falsk budgivare så går kanske 5000 till mäklaren och 495000 till säljaren. När skatter är betalda så kan säljaren köpa en ny bil medan mäklaren kan ta ut sin partner på restaurang en kväll. Incitament är nog större för säljaren än för mäklaren.

Utöver det så riskerar mäklaren dåligt rykte och därmed förlorade affärer, för en restaurangkväll. Då öde hen åtminstone välja en annan partner än en kollega, exempelvis Mållgan.
Oj jag trodde att det var standard med typ Trygg Budgivning genom BankID. Mitt senaste bostadsköp gjorde jag genom en mäklarfirma där jag fick se alla andra budgivares personuppgifter, dessa ligger dessutom kvar 10 år i ett arkiv, ifall något skulle uppdagas senare.

C
T Tossegubbe skrev:
Som flera skriver så är det osedvanligt korkat om mäklaren skulle använda sin kollega som bullvan
Jag tänkte spontant i samma tanke, men sen börjar man fundera på hur snacket skulle kunna gått kollegorna emellan och hur de tänkte, och oavsett om det handlar om fejkbud eller inte landar man i mer eller mindre tveksamma ageranden.

Det är nog rimligt att anta att mäklare, som ägnar hela dagarna åt detta, tenderar att generellt sett göra betydligt bättre bostadsaffärer än kreti och pleti. Nu kanske just detta objekt var kollegans drömhus, men annars är det rimligt att anta att kollegan såg en möjlighet till en bra affär, om det nu inte skulle röra sig om rena fejkbud. Om det hade realiserat sig hade det ju i så fall varit ett svek gentemot säljaren.

Fairlane
A Aton Berg skrev:
Oj jag trodde att det var standard med typ Trygg Budgivning genom BankID. Mitt senaste bostadsköp gjorde jag genom en mäklarfirma där jag fick se alla andra budgivares personuppgifter, dessa ligger dessutom kvar 10 år i ett arkiv, ifall något skulle uppdagas senare.
Det blir vanligare, men det finns folk som saknar BankID etc som fortfarande kan vara intresserade av att köpa. Exempelvis finns det många tyskar och norrmän som är intresserade av sommarstugor och de har inte svenskt personnummer eller BankID.

Mitt senaste köp var för drygt 3 år sen. En av de stora mäklarfirmorna var involverade i affären och inga personnummer registrerades under budgivning.

BudID vill nog gärna att de blir en standard, men vad jag lyckats hitta, används den typen av system i stort sett uteslutande för bud som läggs via nätet. Budid innehåller även info om lånelöfte - dvs vilken bank som utfärdat löftet, inte storleken. Det finns många anledningar till varför man inte kan ha budid som krav. (Om jag vunnit 1,1 miljarder på eurojackpot och vill köpa grabben en lägenhet, då gör jag det genom stt lägga ett attraktivt bud och så får mäklaren göra sitt jobb...)
Vad gäller lagringstiden för personuppgifter, innebär gdpr att det i princip behövs lagstöd för att ha kvar den längre än något år. Köparen och säljarens uppgifter lagrad så lämge som bokförings och skattelagstiftning medger (sju år, typ). Har väldigt svårt att se att uppgifter om övriga budgivare än köparen kan sparas i tio år vilken lag lutar man sig mot då?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sunqan skrev:
BudID vill nog gärna att de blir en standard, men vad jag lyckats hitta, används den typen av system i stort sett uteslutande för bud som läggs via nätet. Budid innehåller även info om lånelöfte - dvs vilken bank som utfärdat löftet, inte storleken. Det finns många anledningar till varför man inte kan ha budid som krav. (Om jag vunnit 1,1 miljarder på eurojackpot och vill köpa grabben en lägenhet, då gör jag det genom stt lägga ett attraktivt bud och så får mäklaren göra sitt jobb...)
Vad gäller lagringstiden för personuppgifter, innebär gdpr att det i princip behövs lagstöd för att ha kvar den längre än något år. Köparen och säljarens uppgifter lagrad så lämge som bokförings och skattelagstiftning medger (sju år, typ). Har väldigt svårt att se att uppgifter om övriga budgivare än köparen kan sparas i tio år vilken lag lutar man sig mot då?
Dessutom finns det personer med skyddad identitet där transparens blir skitsvårt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
Och dessutom innebär budförmedlingsplikten att spekulanterna kan avge sina bud på vilket sätt det vill.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Du nämner själv GDPR och frågar sedan vilken lag man lutar sig mot…? GDPR, naturligtvis.

S sunqan skrev:
Dessutom finns det personer med skyddad identitet där transparens blir skitsvårt.
Inte så svårt. Om identiteten är skyddad förmedlas den inte. Man använder samordningsnunmer istf personuppgifter.

Elon Musk Elon Musk skrev:
Du nämner själv GDPR och frågar sedan vilken lag man lutar sig mot…? GDPR, naturligtvis.
Gdpr säger inte tio år. Gdpr säger "inte längre än nödvändigt"
De hävdar att de använder bankid för att uppfylla gdpe. Det finns inga såna krav i gdpr.

Gdrp handlar om att företag inte får hantera personuppgifter hur som helst. Det spelar ingen roll om uppgifterna lagras i en post-itshög eller en krypterad databas.

Så jag vet fortfarande inte vilken lagstiftning budid lutar sig mot när de säger tio år, det enda jag vet är att det inte är gdpr.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Inte så svårt. Om identiteten är skyddad förmedlas den inte. Man använder samordningsnunmer istf personuppgifter.
Samordningsnummer?
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter.4.18e1b10334ebe8bc80001711.html

För övrigt ser jag inte att företag som budid ens nämner nåt annat än att men ska registrera sig med bankid, och de tar dessutom in information från banker. Svårt att hämta info om lånelöfte annat än för de som fått ny identitet.

och den som vunnit budgivningen har rätt att få veta vilka som bjudit mot.

S sunqan skrev:
Gdpr säger inte tio år. Gdpr säger "inte längre än nödvändigt"
De hävdar att de använder bankid för att uppfylla gdpe. Det finns inga såna krav i gdpr.

Gdrp handlar om att företag inte får hantera personuppgifter hur som helst. Det spelar ingen roll om uppgifterna lagras i en post-itshög eller en krypterad databas.

Så jag vet fortfarande inte vilken lagstiftning budid lutar sig mot när de säger tio år, det enda jag vet är att det inte är gdpr.
Det är en definition av vad som är nödvändigt länge. Enligt fastighetsmäklarlagen (§19) ska mäklarföretaget spara handlingar som hör till verksamheten. Det anges dock ingen tid för detta. Eftersom handlingarna delvis ska sparas för att mäklaren vid en tvist ska kunna redogöra för sitt agerande, och att detta kan krävas lång tid efter att affären genomfördes (dolda fel kan exempelvis åberopas många år efter en genomförd affär), är det möjligt att motivera det som nödvändigt att även anbudsförteckningen sparas i 10 år. Jag tror inte att det finns någon lag som reglerar detta, motiveras helt enkelt utifrån affärsintresse (enligt GDPR) och mäklarens möjlighet att tala för sin sak i händelse av tvist.

Det är en definition av vad som är nödvändigt länge. Enligt fastighetsmäklarlagen (§19) ska mäklarföretaget spara handlingar som hör till verksamheten. Det anges dock ingen tid för detta. Eftersom handlingarna delvis ska sparas för att mäklaren vid en tvist ska kunna redogöra för sitt agerande, och att detta kan krävas lång tid efter att affären genomfördes (dolda fel kan exempelvis åberopas många år efter en genomförd affär), är det möjligt att motivera det som nödvändigt att även anbudsförteckningen sparas i 10 år. Jag tror inte att det finns någon lag som reglerar detta, motiveras helt enkelt utifrån affärsintresse (enligt GDPR) och mäklarens möjlighet att tala för sin sak i händelse av tvist.
Mig veterligt tar gdpr inga afförsintressen.
Du får gärna visa var i gdpr detta står.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Mig veterligt tar gdpr inga afförsintressen.
Du får gärna visa var i gdpr detta står.
Dataskyddsförordningen (alltså GDPR), artikel 6:1, främst c, d och f. Det viktiga är att ändamålet är tydligt och tydligt beskrivet för den vars uppgifter registreras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.