A Andersjp skrev:
När vi nyligen köpte hus visade det sig att den vi budat ca 400 000 kronor mot var anställd på samma firma som mäklaren som skötte affären. Är det riktigt ruttet eller är det jag som lever med fel förväntningar?

Vad tycker ni?!

Idag är just det olagligt eftersom kollegor räknas som närstående inom det som kallas Närståendeförmedling. Dock var det alltså lagligt för ett år sedan. Vi fick information om budgivaren precis innan vi skulle skriva kontrakt, när alla parter redan satt på mäklarens kontor. Vi hade då ägnat veckan åt att lösa upp eventuella knutar kring att flytta till en grannstad samt ägna oss åt budgivning i allmänhet med vad det nu kan innebära. Hur skulle dagis och skola fungera? Hur skulle pendling för min sambo bli? Mm mm.

Mäklarsamfundet avrådde redan tidigare mäklare från det aktuella förfarandet. Mäklarföretaget är Fastighetsbyrån. Deras VD är ledamot i Mäklarsamfundet och skriver på deras hemsida att han är engagerad kring förtroendeproblematiken i mäklarbranchen. Fastighetsbyrån hävdar på sin sida att de varit professionella i 50 år. Här brister det enligt mig. Hur kan de vara professionella när deras mäklare bjuder på varandras objekt och de sedan bara konstaterar att det var tråkigt att det blev så?

Pratade med Mäklarsamfundet. De orkade inte snappa upp frågan utan hänvisade till en telefontid en annan dag. De känns uddlösa i frågan.

Fastighetsmäklarinspektionen ville inte ta i frågan eftersom det var lagligt när det skedde.

Pratade idag med Fastighetsbyråns centrala kundombudsman. Hon tyckte det lät tråkigt och så vidare men verkade inte snappa upp frågan ytterligare, men tråkigt var det ju. Hon hängde mycket upp sig på hur synd det var att det gått så lång tid som ett år sedan tillträdet. För mig är den tiden endast viktig för Fastighetsbyrån samt deras vilja att göra rätt för sig och vårda sitt varumärke.

Vi kunde absolut ha tagit upp frågan tidigare men har haft fullt i och med att vi mellan kontrakt och tillträde fick en tidigt född son samt har två andra barn att ta hand om. Om frågan är gammal eller ej kan bara Fastighetsbyrån avgöra som jag ser det.
Det har hänt mig också, då Bjurfors. Hört av en annan mäklare att det är olagligt, men hade också fullt upp och har inte gjort någon mer research, nu har det gått flera år också.

• Gilla
Andersjp
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Varför inte?
Vad är det som gör ett hus/fastighet/bostad värd 5 miljoner?
Om det inte uppnås, varför betalar någon då det om det inte är värt det?
Och slutklämmen, är ett hus/fastighet/bostads värde objektivt eller subjektivt?
Utbud och efterfrågan. I vårt område strax söder om söder (Sthlm) finns få stora lägenheter men många trångbodda barnfamiljer och då blir priset därefter naturligtvis.

Bananskalare Bananskalare skrev:
vad är egentligen problemet?
Och varför gör man inget tidigare om det nu är så viktigt?
(om det var okej då, så kommer du lite sent.
framförallt blir det svårt att agera.
Fortsätt skala bananer

A Andersjp skrev:
Ja, vi fick se budlistan och huset gick genom mäklarkollegans bud upp 400 000. Vi kunde ha åkt hem igen utan kontrakt men gjorde inte det då vi ville ha huset. Vi hade dock aldrig budat om vi vetat förutsättningarna.

Idag vore detta knappast ett problem eftersom det vore olagligt. Så på det viset är det löst för andra.

Vi har haft annat att tänka på och att göra. Ämnet dök upp igen härom dagen dels genom att jag pratade om det med en person och dels eftersom vi fick ett reklambrev från den budande mäklaren som ironiskt nog ville komma och värdera vårt hus. Så, jag kollade upp vad som gällde och vad tex Mäklarsamfundet anser samt hur Fastighetsbyrån marknadsför sig mm. Jag anser att det ÄR läge att ta belysa fallet trots att det gått så lång tid. Personligen tycker jag inte att det är så lång tid och jag bryr mig föga om att 4,5 månader verkar vara skälig tid för reklamation. Det förändrar inte mäklarens agerande. Som sagt tycker även Fastighetsbyrån centralt att det var tveksamt enligt deras kundombudsman.
Spelar förfarandet någon roll då ni ändå skrev på köpekontraktet trots att ni kände till villkoren och ville ha huset? Nu har man tagit bort möjligheten för "kollegor" att buda och som någon skrev, njut av att ni fått huset ni ville ha! Att gräma sig över något som är överspelat kommer bara att tära på humör och hälsa, för hela familjen.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Frågan är ju om det någonsin hade gått att bevisa något. FMI hade nog varit bästa chansen till att få något att hända. Eftersom de redan uttalat sig så finns troligen inget du kan göra. Tråkigt såklart! Men mäklarens kollega kan lika gärna ha varit legitimt intresserad av bostaden. Att de nu köpt en annan bostad tyder ju på att de åtminstone var i flytt-tankar.

• Gilla
Andersjp
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Utbud och efterfrågan. I vårt område strax söder om söder (Sthlm) finns få stora lägenheter men många trångbodda barnfamiljer och då blir priset därefter naturligtvis.
Precis min poäng. Det är brist på lika (subjektivt) bra boenden. De som vill ha den värderar det högt att få det klart och är därför villiga att betala mer, därmed blir bostaden värd mer.
Bryter man ned bostaden till sina ingående delar är det klart att den är värd mindre, vilket verkar vara hur somliga tycker att priset ska räknas fram.

• Gilla
PixieEddie
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi är nog alla överens om att det inte var den smartaste lösningen som gjordes. Men då den gjordes inte var olaglig eller bröt mot några regler. Så är det svårt att få mågon att reagera.
Mäklaren kan antingen ha ett fast pris eller
så är kostnaden procentbaserad.

Jag tänkte tro gott om mäklar..... en liten sekund. Men det är inte omöjligt att mäklarens kollega faktiskt ville ha huset.

Hur ska man egentligen lösa problematiken att ett objekt man är intresserad och vill köpa
säljs av samma firma? Ska man inte då få vara med och buda? Eller ska man vara tydlig att budare X är anställd av firmen?
Däremot är det enkelt om man är den ansvarige mäklaren. då kan man inte ta uppdraget

Men var är vinsten på att ett år senare börja då grotta runt! hade det varit så viktig hade man tagit tag i det direkt.

fick du ta del av budlistan? då kan du se hur mycket han har budat.
Finns två svar, ja eller nej och ts valde det första alternativet och nu är ett förbud fastslaget enl lag så enligt min åsikt är det hela en "icke-fråga".

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Har inte läst alla svar men hur föreslås det gå till när en anställd på den enda mäklarfirman på orten (om det nu var så här vet jag inte men det skulle kunnavara så) vill köpa ett hus om denne inte öppet får buda på hus som ligger ute till försäljning?
Måste mäklarens syskon och familj flytta till annan ort för att få köpa hus eller skall mäklaren avsäga sig alla uppdrag ifall någon närstående råkar vilja köpa ett av husen?

Hör ni inte själva hur orimligt det låter? Inte all hus ligger i 08 med 2000 mäklarkontor att välja emellan.
Hade TS inte viljat betala vad slutpriset nu blev så hade det varit kostnadsfritt att hoppa av budgivningen och låta "mäklaren" köpa huset för vad denne var villig att betala, rimligtvis då ca 10k under vad TS satt som tak för sitt bud.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Du skriver att du vet att det beskriver inte är ok utan tvärtom olagligt.
Du vet också att det innebär att det kan ha kostat er pengar.
Ändå har du inte agerat för att räta upp affären.
Istället hänger ni ut mäklarföretaget här.
Ledsen, men något stämmer inte.
Jag tror inte på den här historien alls. Orsaken är att du som kund agerar märkligt. Blir man blåst - och jag tvivlar inte alls på att det finns ohederliga mäklare - så agerar man annorlunda.
Däremot skulle jag vilja veta varför ni försöker misskreditera mäklarföretaget.

A Andersjp skrev:
När vi nyligen köpte hus visade det sig att den vi budat ca 400 000 kronor mot var anställd på samma firma som mäklaren som skötte affären. Är det riktigt ruttet eller är det jag som lever med fel förväntningar?

Vad tycker ni?!

Idag är just det olagligt eftersom kollegor räknas som närstående inom det som kallas Närståendeförmedling. Dock var det alltså lagligt för ett år sedan. Vi fick information om budgivaren precis innan vi skulle skriva kontrakt, när alla parter redan satt på mäklarens kontor. Vi hade då ägnat veckan åt att lösa upp eventuella knutar kring att flytta till en grannstad samt ägna oss åt budgivning i allmänhet med vad det nu kan innebära. Hur skulle dagis och skola fungera? Hur skulle pendling för min sambo bli? Mm mm.

Mäklarsamfundet avrådde redan tidigare mäklare från det aktuella förfarandet. Mäklarföretaget är Fastighetsbyrån. Deras VD är ledamot i Mäklarsamfundet och skriver på deras hemsida att han är engagerad kring förtroendeproblematiken i mäklarbranchen. Fastighetsbyrån hävdar på sin sida att de varit professionella i 50 år. Här brister det enligt mig. Hur kan de vara professionella när deras mäklare bjuder på varandras objekt och de sedan bara konstaterar att det var tråkigt att det blev så?

Pratade med Mäklarsamfundet. De orkade inte snappa upp frågan utan hänvisade till en telefontid en annan dag. De känns uddlösa i frågan.

Fastighetsmäklarinspektionen ville inte ta i frågan eftersom det var lagligt när det skedde.

Pratade idag med Fastighetsbyråns centrala kundombudsman. Hon tyckte det lät tråkigt och så vidare men verkade inte snappa upp frågan ytterligare, men tråkigt var det ju. Hon hängde mycket upp sig på hur synd det var att det gått så lång tid som ett år sedan tillträdet. För mig är den tiden endast viktig för Fastighetsbyrån samt deras vilja att göra rätt för sig och vårda sitt varumärke.

Vi kunde absolut ha tagit upp frågan tidigare men har haft fullt i och med att vi mellan kontrakt och tillträde fick en tidigt född son samt har två andra barn att ta hand om. Om frågan är gammal eller ej kan bara Fastighetsbyrån avgöra som jag ser det.

Redigerat:
  • Gilla
PixieEddie och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Du skriver att du vet att det beskriver inte är ok utan tvärtom olagligt.
Du vet också att det innebär att det kan ha kostat er pengar.
Ändå har du inte agerat för att räta upp affären.
Istället hänger ni ut mäklarföretaget här.
Ledsen, men något stämmer inte.
Jag tror inte på den här historien alls. Däremot skulle jag vilja veta varför ni försöker misskreditera mäklarföretaget.
Håller med! Eftersom reglerna ändrats sen dess finns ju ingen som helst anledning att hänga ut nån. Det var inte mot reglerna då, det går inte att få några pengar tillbaka nu.

• Gilla
PixieEddie och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Håller med! Eftersom reglerna ändrats sen dess finns ju ingen som helst anledning att hänga ut nån. Det var inte mot reglerna då, det går inte att få några pengar tillbaka nu.
Nej, det var inte olagligt då. Jag anser att det var risigt skött. Jag vet att det inte är ett klockrent juridiskt case. Det hindrar inte att prata om vad som hänt. Om det var så att det vore ett lysande exempel på fint mäkleri hade inte mäklarsamfundet gjort avrådan och Fastighetsbyrån egen knappast kundombudsman hade inte sagt att det verkar tveksamt skött.

Densamme föreslog skriftligen idag att jag ska reklamera. Hursom har de tidigare vid samtal hängt upp sig på att det gått för lång tid.

A Andersjp skrev:
Nej, det var inte olagligt då. Jag anser att det var risigt skött. Jag vet att det inte är ett klockrent juridiskt case. Det hindrar inte att prata om vad som hänt. Om det var så att det vore ett lysande exempel på fint mäkleri hade inte mäklarsamfundet gjort avrådan och Fastighetsbyrån egen knappast kundombudsman hade inte sagt att det verkar tveksamt skött.

Densamme föreslog skriftligen idag att jag ska reklamera. Hursom har de tidigare vid samtal hängt upp sig på att det gått för lång tid.
Reklamera vad? Det är väl inte du som anlitat mäklaren.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
A Andersjp skrev:

Vad exakt är det du ska reklamera? Husköpet?

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Andersjp skrev:

Då det var lagligt förfarande och ni skrivit under alla papper frivilligt skulle jag inte lägga tid och pengar på att reklamera utan gå vidare med ert nya hem och njuta av ungarna. Reklamation leder inte till något konstruktivt. Ett råd i all välmening! Att "gräma" sig över något som är överspelat mår ni bara dåligt av. Ibland får man välja sina strider.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
H
Har mäklarkollegan köpt något annat hus så här ett år efteråt. (Det borde bevisa att han var ute efter ett nytt hus) kolla på hitta.se så syns det där om mäklaren nyligt har flyttat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.