74 049 läst · 209 svar
74k läst
209 svar
Kollega till mäklare på Fastighetsbyrån deltog i budgivning på vårt hus.
Eftersom mäklaren som bjöd på huset köpte ett annat sen får man anta att han verkligen var ute efter ett hus. Då skulle jag se det som positivt, eftersom det borde vara ett bra hus jag har köpt. Mäklaren skulle väl inte köpa nåt skit.
Den budgivningsprocess vi har valt i Sverige bygger på att marknaden vet vad som är rätt pris på ett objekt - oavsett om anbud kommer från släktingar till säljaren etc. Köparen har en "undersökningsplikt" i att bedömma om priset är korrekt.
Redigerat:
Du såg att TS/köparen informerades strax innan kontraktsskrivning? Inte ett år efter tillträde...A Aton Berg skrev:Det låter rätt vidrigt tycker jag. Uppenbart fel gjort. Egentligen inte så konstigt att detta uppdagas 1 år efter tillträde, det hade ju kunnat vara så att ni vid en närmare granskning av övriga budgivare inser att detta gått till på ett idiotiskt sätt. Lagligt är en sak, vad som är etiskt försvarbart för ett varumärke en helt annan. Jag hade nog tagit en kontakt med lokala tidningen till att börja med för att se ifall dom kan snappa upp det, skapa lite bad Will för mäklarfirman. Dom kommer säkert inte gå med på att betala tillbaka en enda krona, men kanske känns bra att låta dom stå för vad dom gjort.
Det var inte helt riktigt, vi fick inte budlistan förrän vid tillträdet men mäklaren nämnde kollegan när vi skrev.Nanny Fine skrev:
Bara så att det är tydligt fick vi reda på att det var en mäklarkollegas bud då vi skrev kontrakt. Det är ett år sedan tillträdet nu.A Aton Berg skrev:Det låter rätt vidrigt tycker jag. Uppenbart fel gjort. Egentligen inte så konstigt att detta uppdagas 1 år efter tillträde, det hade ju kunnat vara så att ni vid en närmare granskning av övriga budgivare inser att detta gått till på ett idiotiskt sätt. Lagligt är en sak, vad som är etiskt försvarbart för ett varumärke en helt annan. Jag hade nog tagit en kontakt med lokala tidningen till att börja med för att se ifall dom kan snappa upp det, skapa lite bad Will för mäklarfirman. Dom kommer säkert inte gå med på att betala tillbaka en enda krona, men kanske känns bra att låta dom stå för vad dom gjort.
Du beskriver ett annat typexempel på situation som kan uppstå. Som fd mäklare har man en stor fördel i att vara effektiv i sin köpprocess. Att behandla/bemöta mäklare väl samt förklara och agera på ett sätt som skapar förtroende hos mäklare/säljare. Det senare handlar bland annat om att vänligt men bestämt stå för sitt senaste bud man lagt innan det trissades upp mot en person som tex saknar finansiering/lånelöfte.. Exakt så köpte jag min andra bostadsrätt i Stockholm 2008. Jag var dessutom på väg till att skriva på för en annan lägenhet jag vunnit budgivningen på när mäklaren för det andra objektet ringde. Bilen full med fru och två bäbisar. Stannade till vid vägkanten kring Fridhemsplan och förklarade att jag var på väg att skriva kontrakt på en lägenhet men kunde tänka mig att köpa den andra lägenheten om säljaren kom till kontoret omgående för att skriva kontrakt, för typ 350Tkr lägre då det var mitt senaste bud innan upptrissningen mot budgivaren som saknade deg… Så blev det och den affären tillsammans med ett par efterföljande goda affärer har gjort skillnad i ekonomin. Viktigaste är att som köpare aldrig vara för sugen eller desperat. Lätt att säga men ibland svårare att hålla fast vid i skarpt läge.S Shylst skrev:När jag budade på en lägenhet för 10 år sedan. Förlorade jag först budgivningen sedan visade det sig att den som vunnit ej hade råd och jag fick lägenheten (alltså för mitt absoluta maxbud).
Fick såklart funderingar på om vad som hade hänt om jag hoppat av tidigare hade samma situation uppstått då? Kändes i alla fall konstigt och man började såklart fundera kring huruvida detta kunde ha varit personer som allierat sig med mäklaren.
När vi sålde vår villa för nån vecka sen så var det en mäklare intresserad av att köpa(dock försvann hon tidigt i budgivningaprocessen)M Mecklaren skrev:Betänk då hur oetiskt det skulle kunna anses att säga detta tidigt i budgivningsprocessen och då skrämma bort så många att mäklarkollegan faktiskt får köpa den 400.000kr billigare än vad marknaden annars hade betalt.
Jag jobbar som mäklare och hade ett liknande fall där säljaren skulle sälja ett fritidshus, och säljarens kollega var intresserad som varit där många gånger och fattat tycke för huset. Jag visste dock inte om att de var kollegor förrän efteråt och kollegan vann inte budgivningen men däremot fick köparen veta det efteråt, det blev ett jäkla halabalo efteråt men fick ingen anmälan på mig. Nu i efterhand hade det varit bättre om kollegan köpte, då hade det ju inte blivit några frågetecken.
.
Jag reagerade över hur vår mäklare var väldigt noga med att tala om för oss att det var en mäklar ”kollega” som var intressarad
Nu har du fått ganska många bra svar här. Men om man ser till det ekonomiska så är ju 400 tkr "bara" 60tkr från egen ficka och 340tkr från lån.
Det resulterar i 567 kr/ månad för amortering (vid 85% belåning och således 2%amortering av skulden) samt
runt 500kr/ månad i ränta (beror sig på vad du har fått för ränta).
Så din kostnad är 500kr/månad för att du fick köpa huset till ett, enligt vissa, för högt pris.
Se det som en bra investering i stället, pengarna i huset har växt mer/bevarat sitt värde bättre än om du stoppat in 500kr/mån i en indexfond det senaste året (skulle jag tro, öppnar inte för nån diskussion om börsen här så ni vet)
Det resulterar i 567 kr/ månad för amortering (vid 85% belåning och således 2%amortering av skulden) samt
runt 500kr/ månad i ränta (beror sig på vad du har fått för ränta).
Så din kostnad är 500kr/månad för att du fick köpa huset till ett, enligt vissa, för högt pris.
Se det som en bra investering i stället, pengarna i huset har växt mer/bevarat sitt värde bättre än om du stoppat in 500kr/mån i en indexfond det senaste året (skulle jag tro, öppnar inte för nån diskussion om börsen här så ni vet)
Redigerat:
Det har du nog rätt i. Jag går inte och tror att vår ekonomi skulle sett annorlunda ut. Den kanske tom hade sett exakt lika ut (bortsett då från att jag aldrig skulle bjuda mot mäklarens kollega om jag visste) för buden kunde kommit in lika ändå. Men oavsett så tycker jag det är väldigt tråkigt att mäklare gör så här. För oss känns det risigt gjort. Att Fastighetsbyrån själv vet att det finns förtroendeproblematik i branschen men agerar så här utan att sedan vilja ta i fallet är för mig mycket märkligt.M mlb88 skrev:Nu har du fått ganska många bra svar här. Men om man ser till det ekonomiska så är ju 400 tkr "bara" 60tkr från egen ficka och 340tkr från lån.
mellan runt 500kr/ månad i ränta (beror sig på vad du har fått för ränta).
Så din kostnad är 500kr/månad för att du fick köpa huset till ett, enligt vissa, för högt pris. Se det som en bra investering i stället, pengarna i huset har växt mer än om du stoppat in 500kr/mån i en indexfond det senaste året (skulle jag tro, öppnar inte för nån diskussion om börsen här så ni vet)
Deras VD skriver om sig själv på mäklarsamfundets hemsida att han brinner för förtroendefrågor. Känns för mig som det är en ytterst delikat uppgift att städa upp i branschen. Finns en del lågt hängande frukt men lycka till.
Nedan är citat från Fastighetsbyråns VD i sammanhanget att han sitter i Mäklarsamfundets styrelse:
Vilka frågor brinner du för och vad vill du driva i din roll som styrelseledamot i Mäklarsamfundet?
Det finns flera frågor som känns extremt viktiga för oss. En är ju att vi mer och mer driver verksamhet i kedjeföretag och det är ju viktigt hur vi hanterar denna i utveckling även utifrån den enskilda mäklaren. Jag har under mina år i branschen träffat oerhört många kompetenta personer, men vi har en stor utmaning i att öka förtroendet för branschen och få en ännu tydligare förståelse för att vi är ytterst kompetenta rådgivare som kan ta betalt och kunna göra detta på ett transparent sätt. Det är även viktigt att effektivisera branschen så att vi kan lägga ännu mer tid på att vara professionella rådgivare i våra kunders största affär.
Branschen förändras och utvecklas hela tiden, vilka ser du som de riktigt stora framtidsfrågorna för fastighetsmäklarbranschen?
Förtroendefrågan - och att på ett öppet och tydligt sätt kunna förmedla tjänstens innehåll och dess kostnader. Även hur vi klarar av att förändras och möta den framtida kundens krav, inte minst utifrån de nya aktörer som dyker upp i vår bransch. Vi har i dagsläget en stor styrka i att vi har kompetenta människor med en stark lokal förankring, detta måste vi i kombination med ett starkt digitalt erbjudande fortsätta att utveckla.
De har ju informerat dig innan du skrev på. Att de inte informerar dig under budgivningen är självklart, då det skulle påverkat budgivningen.
Absolut informerade de, och det fick mig inte att tycka att det var bättre hanterat. Även Fastighetsbyråns kundombudsman tyckte av någon underlig anledning att det var dåligt skött.D Daniel 109 skrev:
När vi köpte vårt "hus", ett rivningsfärdigt torp låg det ute för 595.000, vi bjöd 575.000 och tre timmar före kontraktskrivning ringde mäklaren och sa att de fått ett bud på 595, men med förbehållet att köparen måste sälja sin lght innan inflytt. Så säljaren skulle då ha valt oss ändå, vilket enligt mäklaren gjorde att den nya budgivaren lagt ett bud på 615... Jag synade bluffen eftersom huset inte var i skick att flytta in i, utan omfattande renovering, eller som i vårt fall riva o bygga nytt. Jag sa att vårt bud ligger. Mäklaren försökte på flera sätt övertala att vi var väldigt nära att få huset nu osv. Vårt bud låg kvar och när det var 30 min kvar till kontraktskrivning ringde mäklaren igen och meddelade att vi fått huset ändå... budlistan innehöll ett telefonnummer som inte gick att spåra...
Min bror bjöd strax därefter på ett radhus, två budgivare och det gick ganska ska trögt. Mäklaren sa att det inte var någon stress för säljarna. När min bror fått högsta budet så kom plötsligt en tredje budgivare in i matchen. De budade på ca 500.000 och sedan gav sig brorsan. Dagen efter ringde mäklaren upp och sa att budgivare nr 3 inte kunde skriva förrän på fredag (detta var en tisdag) och att säljarna ville skriva så fort som möjligt. Lite konstigt eftersom de tidigare inte hade haft så bråttom... Min bror sa då att han kan skriva på, mot att det bud han lagt innan nr 3 kom in i bilden är det som gäller. Mäklaren blev vansinnig och riktigt otrevlig. Min bror ringde till mäklarkontoret för att tala med chefen, vilket visar sig vara den aktuella mäklaren... förtroendet förbrukat och de har sedan via bekanta som bor i området och umgås med köparna, fått reda på att det blev budgivare nr 1 som kammade hem huset...
Mäklare är generellt skojare enligt min uppfattning..
Min bror bjöd strax därefter på ett radhus, två budgivare och det gick ganska ska trögt. Mäklaren sa att det inte var någon stress för säljarna. När min bror fått högsta budet så kom plötsligt en tredje budgivare in i matchen. De budade på ca 500.000 och sedan gav sig brorsan. Dagen efter ringde mäklaren upp och sa att budgivare nr 3 inte kunde skriva förrän på fredag (detta var en tisdag) och att säljarna ville skriva så fort som möjligt. Lite konstigt eftersom de tidigare inte hade haft så bråttom... Min bror sa då att han kan skriva på, mot att det bud han lagt innan nr 3 kom in i bilden är det som gäller. Mäklaren blev vansinnig och riktigt otrevlig. Min bror ringde till mäklarkontoret för att tala med chefen, vilket visar sig vara den aktuella mäklaren... förtroendet förbrukat och de har sedan via bekanta som bor i området och umgås med köparna, fått reda på att det blev budgivare nr 1 som kammade hem huset...
Att säljaren vill ha mer pengar kan jag förstå, men varför skulle mäklaren bry sig så mycket? När det handlar om så små summor som runt 500 000 går de väl ändå ingen provision på försäljningen. I alla fall inte de mäklare vi anlitat.Buford skrev:När vi köpte vårt "hus", ett rivningsfärdigt torp låg det ute för 595.000, vi bjöd 575.000 och tre timmar före kontraktskrivning ringde mäklaren och sa att de fått ett bud på 595, men med förbehållet att köparen måste sälja sin lght innan inflytt. Så säljaren skulle då ha valt oss ändå, vilket enligt mäklaren gjorde att den nya budgivaren lagt ett bud på 615... Jag synade bluffen eftersom huset inte var i skick att flytta in i, utan omfattande renovering, eller som i vårt fall riva o bygga nytt. Jag sa att vårt bud ligger. Mäklaren försökte på flera sätt övertala att vi var väldigt nära att få huset nu osv. Vårt bud låg kvar och när det var 30 min kvar till kontraktskrivning ringde mäklaren igen och meddelade att vi fått huset ändå... budlistan innehöll ett telefonnummer som inte gick att spåra...
Hade väl lovat säljaren att han skulle lösa minst utgångspris antar jag...K Kirre2 skrev:
Det många seriösa mäklare givetvis men jag känner också till för många fall som varit minst sagt tveksamma. En vän fick skadestånd efter att mäklaren snackat ner hans lägenhet. Det fanns dock människor min kompis kände på visningen som hörde mäklaren. En annan mäklare köpte en vind billigt efter att ha övertygat säljaren att den skulle bli svårsåld.Buford skrev:När vi köpte vårt "hus", ett rivningsfärdigt torp låg det ute för 595.000, vi bjöd 575.000 och tre timmar före kontraktskrivning ringde mäklaren och sa att de fått ett bud på 595, men med förbehållet att köparen måste sälja sin lght innan inflytt. Så säljaren skulle då ha valt oss ändå, vilket enligt mäklaren gjorde att den nya budgivaren lagt ett bud på 615... Jag synade bluffen eftersom huset inte var i skick att flytta in i, utan omfattande renovering, eller som i vårt fall riva o bygga nytt. Jag sa att vårt bud ligger. Mäklaren försökte på flera sätt övertala att vi var väldigt nära att få huset nu osv. Vårt bud låg kvar och när det var 30 min kvar till kontraktskrivning ringde mäklaren igen och meddelade att vi fått huset ändå... budlistan innehöll ett telefonnummer som inte gick att spåra...