74 051 läst · 209 svar
74k läst
209 svar
Kollega till mäklare på Fastighetsbyrån deltog i budgivning på vårt hus.
måste fråga vad du är ute efter? Vad är det du vill ha fram? Att du är utsatt för ett försök att trissa upp priset? Vad är det du vill se hända? Att de ska ersätta dig på något sätt? Har svårt att följa vad det är du vill uppnå.A Andersjp skrev:Jag har inga bevis för det och har heller inte skrivit det. Däremot har Fastighetsbyrån centralt möjlighet att agera i frågan om de vill. Vill de inte så tycker de att det är ett schysst fall.
Mäklare har ofta och jag tror generellt sett att de får en viss peng extra när priset går upp. Är det inte så?
Jag förstår att man kan börja grubbla ibland, är själv både grubblande och långsint. Trist kombo ibland.A Andersjp skrev:
Men att denna personen faktiskt köpte sig ett annat hus senare tycker jag talar sitt tydliga språk. Personen i fråga ville med största sannolikhet köpa ert hus för att bo i, och ni fick betala marknadspris pga att ni var två intressenter. Att dom dessutom informerade innan kontraktskrivning innebär case closed.
Släpp det och njut av sommaren.
Nog mer vanligt än du tror. Vi har en kompis som är privatperson och är kompis med en fastighetsmäklare som utnyttjat den blivande änkan för att köpa hus på sidan om. Mycket oetiskt och skumt när man undanhåller objekt som borde komma ut för egen vinning. Inte avundsjuk men visat på hur mäklare skor sig själva på människor som hamnat i trångmål.A Andersjp skrev:När vi nyligen köpte hus visade det sig att den vi budat ca 400 000 kronor mot var anställd på samma firma som mäklaren som skötte affären. Är det riktigt ruttet eller är det jag som lever med fel förväntningar?
Vad tycker ni?!
Idag är just det olagligt eftersom kollegor räknas som närstående inom det som kallas Närståendeförmedling. Dock var det alltså lagligt för ett år sedan. Vi fick information om budgivaren precis innan vi skulle skriva kontrakt, när alla parter redan satt på mäklarens kontor. Vi hade då ägnat veckan åt att lösa upp eventuella knutar kring att flytta till en grannstad samt ägna oss åt budgivning i allmänhet med vad det nu kan innebära. Hur skulle dagis och skola fungera? Hur skulle pendling för min sambo bli? Mm mm.
Mäklarsamfundet avrådde redan tidigare mäklare från det aktuella förfarandet. Mäklarföretaget är Fastighetsbyrån. Deras VD är ledamot i Mäklarsamfundet och skriver på deras hemsida att han är engagerad kring förtroendeproblematiken i mäklarbranchen. Fastighetsbyrån hävdar på sin sida att de varit professionella i 50 år. Här brister det enligt mig. Hur kan de vara professionella när deras mäklare bjuder på varandras objekt och de sedan bara konstaterar att det var tråkigt att det blev så?
Pratade med Mäklarsamfundet. De orkade inte snappa upp frågan utan hänvisade till en telefontid en annan dag. De känns uddlösa i frågan.
Fastighetsmäklarinspektionen ville inte ta i frågan eftersom det var lagligt när det skedde.
Pratade idag med Fastighetsbyråns centrala kundombudsman. Hon tyckte det lät tråkigt och så vidare men verkade inte snappa upp frågan ytterligare, men tråkigt var det ju. Hon hängde mycket upp sig på hur synd det var att det gått så lång tid som ett år sedan tillträdet. För mig är den tiden endast viktig för Fastighetsbyrån samt deras vilja att göra rätt för sig och vårda sitt varumärke.
Vi kunde absolut ha tagit upp frågan tidigare men har haft fullt i och med att vi mellan kontrakt och tillträde fick en tidigt född son samt har två andra barn att ta hand om. Om frågan är gammal eller ej kan bara Fastighetsbyrån avgöra som jag ser det.
För mig är det värdefullt att höra vad andra tycker om saken samt att synligöra förfarandet. Det tycker jag tråden varit bra till med alla kommentarer och 10 000 visningar.J Janetgorgis skrev:
Jag har sett samma situation, 2 budgivare budade mot varandra i ca 500k sedan hoppar budgivare 1 och budgivare 2 råkar då inte ha råd. I det fallet backade budgivare 1 tillbaka 500k och erbjöd budet som låg precis över budgivare 3. Det är det enda rätta i den situationen för du har budat mot någon som kanske aldrig hade för avsikt att faktiskt köpa.S Shylst skrev:När jag budade på en lägenhet för 10 år sedan. Förlorade jag först budgivningen sedan visade det sig att den som vunnit ej hade råd och jag fick lägenheten (alltså för mitt absoluta maxbud).
Fick såklart funderingar på om vad som hade hänt om jag hoppat av tidigare hade samma situation uppstått då? Kändes i alla fall konstigt och man började såklart fundera kring huruvida detta kunde ha varit personer som allierat sig med mäklaren.
Just det du beskriver var en kompis ute för också. Det är antagligen sådant som gjort mig synisk i ämnet sedan tidigare.Test673 skrev:Jag har sett samma situation, 2 budgivare budade mot varandra i ca 500k sedan hoppar budgivare 1 och budgivare 2 råkar då inte ha råd. I det fallet backade budgivare 1 tillbaka 500k och erbjöd budet som låg precis över budgivare 3. Det är det enda rätta i den situationen för du har budat mot någon som kanske aldrig hade för avsikt att faktiskt köpa.
Varje gång jag sålt hus , har det funnits ett max belopp som mäklaren kunde få i arvode. Belopp kan knappast ej räknas som direkt högt .A Andersjp skrev:Jag har inga bevis för det och har heller inte skrivit det. Däremot har Fastighetsbyrån centralt möjlighet att agera i frågan om de vill. Vill de inte så tycker de att det är ett schysst fall.
Mäklare har ofta och jag tror generellt sett att de får en viss peng extra när priset går upp. Är det inte så?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 676 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 676 inlägg
De som har rätt till budgivningslistan är säljaren och köparen, inte andra budgivare eller intressenter.S Surfnturf skrev: