74 056 läst · 209 svar
74k läst
209 svar
Kollega till mäklare på Fastighetsbyrån deltog i budgivning på vårt hus.
Men provisionen är väl ändå ofta procentbaserad? Det var i alla fall det normala hos Länsförsäkringar när vi sålde förra huset. Menar du att enligt dina faktakällor så går, i majoriteten av fallen, mäklararvodet inte upp om priset går upp?Jonatan79 skrev:Du spekulerar bara, därför jag frågade om du hade fakta. Nej, säljuppdrag innehåller inte alltid, men ibland en extra provision om priset går över en viss förutbestämd nivå, det är omöjligt för dig att veta. Jag tror inte alls att firman tycker att det är ett "schysst fall", dom försöker bara stoppa ner detta i byrålådan och glömma...
Nja arvodet till mäklarfirman är oftast procentbaserad alternativt fast pris med procenttrappa.A Andersjp skrev:
Vad löneavtalet säger gällande bonus eller provision till den faktiska mäklaren kan vi nog bara spekulera kring.
Men är nog rimligt att det är en procentuell del av arvodet till firman.
De löste allt via det lokala kontoret så ingen behövde åka längre mer än mäklaren. Tyckte det var snyggt skött iaf.C cpalm skrev:
Om det var lagligt när det skedde så har du ju absolut ingenting att hämta. Lägg ner och gå vidare.
Jo, jag förstår det. Själv hade jag som säljare dragit öronen åt mig för varje form av specialarrangemang för att någon på mäklarkontoret själv ämnar vara med i budgivningen. Det är liksom inte en sådan grej som skall styra uppläget. Ger bara allmänt dåliga vibbar på flera olika plan.M mlb88 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 676 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 676 inlägg
Det kan vara så att ett högre pris ger mer till mäklarfirman, men det finns också fast pris.A Andersjp skrev:
Jag förstår att man känner en olust för att mäklaren får några 1000-lappar extra och ser att det kanske lockar mäklaren till dumheter, m en mäklaren tjänar på en snabb och smidig affär. Fusk för att tjäna några 1000-lappar in till firman som ger några 100-lappar till mäklaren i plånboken lockar nog inte så mycket. Jag är inte mäklare, men jag skulle själv inte vara intresserad av att fuska i jobbet för småpengar.
Det är en bra poäng. Samtidigt vet man tex inte vilka transaktioner som görs kring en husaffär, så jag tycker att en seriös aktör borde se till att ha rätt antal fingrar i syltburken oavsett.Fairlane skrev:Det kan vara så att ett högre pris ger mer till mäklarfirman, men det finns också fast pris.
Jag förstår att man känner en olust för att mäklaren får några 1000-lappar extra och ser att det kanske lockar mäklaren till dumheter, m en mäklaren tjänar på en snabb och smidig affär. Fusk för att tjäna några 1000-lappar in till firman som ger några 100-lappar till mäklaren i plånboken lockar nog inte så mycket. Jag är inte mäklare, men jag skulle själv inte vara intresserad av att fuska i jobbet för småpengar.
Varför skulle man behöva dra öronen åt sig?C cpalm skrev:
Sättet de la upp det på gjorde ju bara att eventuella tveksamheter försvann, så det slipper bli som i det här fallet.
Jag tror att många av mina kunder, på banken, hade blivit irriterade om/när de fick reda på att de budat mot en av mäklarens kollegor.
Det är väl också något man värderar? Därmed går värdet på bostaden upp (för mig) och jag tycker därmed det är värt att betala lite extra för att få bo där.A Andy78 skrev:
Tycker en köpare att summan av fördelar är mindre än summan av nackdelar köper den inte. Hur rationell denne är i summeringarna är en helt annan fråga.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Vi är nog alla överens om att det inte var den smartaste lösningen som gjordes. Men då den gjordes inte var olaglig eller bröt mot några regler. Så är det svårt att få mågon att reagera.
Mäklaren kan antingen ha ett fast pris eller
så är kostnaden procentbaserad.
Jag tänkte tro gott om mäklar..... en liten sekund. Men det är inte omöjligt att mäklarens kollega faktiskt ville ha huset.
Hur ska man egentligen lösa problematiken att ett objekt man är intresserad och vill köpa
säljs av samma firma? Ska man inte då få vara med och buda? Eller ska man vara tydlig att budare X är anställd av firmen?
Däremot är det enkelt om man är den ansvarige mäklaren. då kan man inte ta uppdraget
Men var är vinsten på att ett år senare börja då grotta runt! hade det varit så viktig hade man tagit tag i det direkt.
fick du ta del av budlistan? då kan du se hur mycket han har budat.
Jag tänkte tro gott om mäklar..... en liten sekund. Men det är inte omöjligt att mäklarens kollega faktiskt ville ha huset.
Hur ska man egentligen lösa problematiken att ett objekt man är intresserad och vill köpa
säljs av samma firma? Ska man inte då få vara med och buda? Eller ska man vara tydlig att budare X är anställd av firmen?
Däremot är det enkelt om man är den ansvarige mäklaren. då kan man inte ta uppdraget
Men var är vinsten på att ett år senare börja då grotta runt! hade det varit så viktig hade man tagit tag i det direkt.
Ja, vi fick se budlistan och huset gick genom mäklarkollegans bud upp 400 000. Vi kunde ha åkt hem igen utan kontrakt men gjorde inte det då vi ville ha huset. Vi hade dock aldrig budat om vi vetat förutsättningarna.Bananskalare skrev:Vi är nog alla överens om att det inte var den smartaste lösningen som gjordes. Men då den gjordes inte var olaglig eller bröt mot några regler. Så är det svårt att få mågon att reagera.
Idag vore detta knappast ett problem eftersom det vore olagligt. Så på det viset är det löst för andra.
Vi har haft annat att tänka på och att göra. Ämnet dök upp igen härom dagen dels genom att jag pratade om det med en person och dels eftersom vi fick ett reklambrev från den budande mäklaren som ironiskt nog ville komma och värdera vårt hus. Så, jag kollade upp vad som gällde och vad tex Mäklarsamfundet anser samt hur Fastighetsbyrån marknadsför sig mm. Jag anser att det ÄR läge att ta belysa fallet trots att det gått så lång tid. Personligen tycker jag inte att det är så lång tid och jag bryr mig föga om att 4,5 månader verkar vara skälig tid för reklamation. Det förändrar inte mäklarens agerande. Som sagt tycker även Fastighetsbyrån centralt att det var tveksamt enligt deras kundombudsman.
Finns som sagt flera dimensioner, men i grund och botten handlar det ju om att man som privatperson inte blandar sig i arbetsgivarens affärer, i synnerhet inte om det orsakar en intressekonflikt som får konsekvenser för hur arbetsgivaren måste hantera affären, och framför allt inte om det får konsekvenser för kund.M mlb88 skrev:
Att en organisation låter personalens personliga intressen styra hur en affär hanteras ger varken ett professionellt eller förtroendeingivande intryck.
Till saken hör också frågan om hönan och ägget. Troligen har kollegan inte ens haft kännedom om försäljningen förrän mäklaren fått uppdraget. Så detta är dessutom en omständighet som uppstår under resans gång.
Alternativet är givetvis inte att låtsas som ingenting och låta kollegan bjuda på, utan kollegan skall naturligtvis avstå från att lägga bud på de objekt arbetsgivaren mäklar.
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Men regeln om att mäklaren inte får sälja till närstående, finns för att skydda säljaren. Om mäklaren ordnar så systern får köpa. Då finns risken att objektet marknadsförs dåligt. Mäklaren kan bli överärlig om ev problem med objektet osv.
Om mäklaren skulle vilja få in ”falska bud” för att få upp buden. så lär de inte komma ifrån en kollega, utan från hans fru’s kusin eller liknande.
Om mäklaren skulle vilja få in ”falska bud” för att få upp buden. så lär de inte komma ifrån en kollega, utan från hans fru’s kusin eller liknande.
Det är inte mäklarfirman som säljer. Det är ägaren av fastigheten. Att köpa sig ett hus som kommer ut på marknaden är inte att blanda sig i arbetsgivarens affärer. Vad gör man om man jobbar på ortens enda mäklarkontor?