74 060 läst · 209 svar
74k läst
209 svar
Kollega till mäklare på Fastighetsbyrån deltog i budgivning på vårt hus.
Informationsmässigt om det nu hänt och inte var otillåtet då tycker jag att de skött det rätt. I formerat efter budgivning men innan kontrakt. Du hade med andra ord möjligheten att kliva sv om du såg det som ett så pass stort problem.
Att informera under budgivningen eller efter kontrakt hade varit mer fel.
Att informera under budgivningen eller efter kontrakt hade varit mer fel.
Jag förstår helt enkelt inte vad man kan få ut av det här. Med tanke på att ni haft huset i ett år är det ännu mindre ni kan få ut. Nu hade ni inte tid att ta tag i det just då pga andra omständigheter- som är helt klart viktigare än det här… men jag skulle säga att glömma det. Det blev 400k mer, men ni har ju ett hus nu och en familj som (förhoppningsvis) är frisk. Man riskerar ju alltid betala överpris pga en falsk budgivare, så … jag säger glöm det, och njut av det ni har istället.
Vad har du för bevis för att alla Fastighetsmäklare hos Fastighetsbyrån agerat/agerar på samma sätt? Vad har du för bevis på att mäklaren som sålde huset tjänade mer pengar på att priset gick upp ?A Andersjp skrev:Med tanke på hur Fastighetsbyrån framställer sitt varumärke med professionalism samtidigt som Mäklarsamfundet redan innan lagändringen avrådde från detta så kunde man som konsument förvänta sig att mäklaren inte spelade sitt spel på det här viset.
Jag vill höra hur andra ser på saken samt sprida information om att det går till så här inom Fastighetsbyrån. Detta kan ju vara ett helt unikt gråzonsfall givetvis. Jag tycker hursom inte det det hamnar i någon gråzon alls.
Jag har inga bevis för det och har heller inte skrivit det. Däremot har Fastighetsbyrån centralt möjlighet att agera i frågan om de vill. Vill de inte så tycker de att det är ett schysst fall.Jonatan79 skrev:
Mäklare har ofta och jag tror generellt sett att de får en viss peng extra när priset går upp. Är det inte så?
Så du ser inga kopplingar till husets övriga geografiska läge? Lite skillnad på 15min in till Borlänge och 15min in till Stockholms city..S SueCia skrev:
Här, i en mindre ort, så brukar mäklaren ge uppdraget till samma firma fast i en annan stad när någon av mäklarna på kontoret i vår stad vill vara med och buda på en fastighet som de säljer. Låter som att det händer jätteofta när jag skriver det, men jag vet i alla fall om att det var så några gånger då jag skulle lösa pantbrev, lagfart och finansiering.
Tycker att de borde lämnat bort uppdraget till Fastighetsbyrån i en grannkommun.
Tycker att de borde lämnat bort uppdraget till Fastighetsbyrån i en grannkommun.
Nu blir det något av en killgissning då jag varken jobbat som mäklare eller på en mäklarbyrå.A Andersjp skrev:Jag har inga bevis för det och har heller inte skrivit det. Däremot har Fastighetsbyrån centralt möjlighet att agera i frågan om de vill. Vill de inte så tycker de att det är ett schysst fall.
Mäklare har ofta och jag tror generellt sett att de får en viss peng extra när priset går upp. Är det inte så?
Däremot har diskuterat liknande med kamrater som gör.
Stora delen för mäklare är enbart att få objektet sålt, därmed önskar i regel mäklare att sälja ett objekt så snabbt det bara går.
Ponera att en mäklare direkt får 1% av köpskillinge ( vilket de förmodligen inte får ) så innebär det 70tkr om objektet säljs för 7mkr. Tar det en vecka så få de in 70tkr på en vecka. Blir det budgivning och priset går upp tar det också längre tid. Säg en vecka till och 400tkr så får de enbart 4tkr för den extra veckan av arbete.
Självklart är det inte så enkelt då med hjälp av ryktesspridning och att potentiella kunder kollar på slutpriser när de väljer vilken mäklare de ska välja för sin försäljning.
När jag budade på en lägenhet för 10 år sedan. Förlorade jag först budgivningen sedan visade det sig att den som vunnit ej hade råd och jag fick lägenheten (alltså för mitt absoluta maxbud).
Fick såklart funderingar på om vad som hade hänt om jag hoppat av tidigare hade samma situation uppstått då? Kändes i alla fall konstigt och man började såklart fundera kring huruvida detta kunde ha varit personer som allierat sig med mäklaren.
Fick såklart funderingar på om vad som hade hänt om jag hoppat av tidigare hade samma situation uppstått då? Kändes i alla fall konstigt och man började såklart fundera kring huruvida detta kunde ha varit personer som allierat sig med mäklaren.
misstänker att du aldrig bott i en renoverad hyresrätt och upplevt de prisernaS SueCia skrev:
12-15k månaden i hyra eller 12,5k i räntebetalningar för en dubbelt så stor villa är vad du jämför med (3% ränta på 5 miljoner). Ja, villan har självklart massa fler utgifter också. Men det är fortfarande betydligt trevligare än hyresrätten.
Känns ju inte heller seriöst - "Min kollega är sugen på ditt hus, så du får tyvärr nöja dig med en mäklare 10 mil bort". Nä, de får hålla fingrarna borta från syltburken helt enkelt, även om det är knepigt på orter där det bara finns en mäklare.M mlb88 skrev:
Du spekulerar bara, därför jag frågade om du hade fakta. Nej, säljuppdrag innehåller inte alltid, men ibland en extra provision om priset går över en viss förutbestämd nivå, det är omöjligt för dig att veta. Jag tror inte alls att firman tycker att det är ett "schysst fall", dom försöker bara stoppa ner detta i byrålådan och glömma...A Andersjp skrev:Jag har inga bevis för det och har heller inte skrivit det. Däremot har Fastighetsbyrån centralt möjlighet att agera i frågan om de vill. Vill de inte så tycker de att det är ett schysst fall.