R
Ni som skriver eran tomtstorlek, räknar ni vad tomten är på totalt med hus eller faktisk ledig yta?

För det verkar som att ”stor tomt” är väldigt subjektivt om det är totalen med hus.

Men det kanske är många storstadsbor här som tycker att de har en stor tomt för att vara i stan?

Räknar man bort hus, garage, parkering, friggebodar, altan etc. så kan det knappt vara nån ledig yta över på vissa inlägg här som betraktar att de har ”stor jobbig tomt” ?

Befinner mig lite i samma sits. Betalat 15 mkr+ för vårt första hus. Vi har råd och huset är i ett mycket attraktivt område. Det är dessutom relativt nybyggt, så jag är dock inte orolig för att få det sålt i framtiden.

Däremot har jag våndats lite över att tomten inte är så privat som jag kanske önskat och att det är intill en genomfartsled (dock relativt lite trafik och låg hastighet).

Men samtidigt är det svårt att hitta något här där det är så otroligt centralt, stenkast från kommunikationer, nära till affär och restauranger och allt vad det är, utan att det är trafik, så jag accepterar det.

I gengäld fick vi centralt läge, nytt fräscht hus, pool, fint område, bra promenadstråk osv osv. Svårt att hitta denna kombo om man är allt för petig med husets exakta läge. Vi hade som krav att huset ska vara relativt nybyggt och då sjunker urvalet snabbt här. Flytta längre ut var inte heller ett alternativ.

Jag har flyttat en hel del (men aldrig till hus) så jag är inte rädd för att flytta igen om det behövs. Det är nog inte helt ovanligt att man inte träffar helt rätt när man köper sitt första hus. Det tog ca 3-4 flyttar för mig att hitta rätt lägenhet.

De flesta känner nog som du gör efter ett husköp. När man letar och drömmer om hus tenderar man att se romantiskt på det. Sen när man skrivit på kommer en massa ifrågasättanden. Typiskt. Det är en stor affär och mycket jobb med att flytta och anpassa sig till nytt, så det är kanske inte så konstigt.

Redigerat:
  • Gilla
thebuilder0456 och 2 till
  • Laddar…
Johdaj Johdaj skrev:
Stopp stopp ✋🏻 Nu har du köpt ett hus! Njut! Varför fundera över att sälja när du nyss köpt!? Jag förstår tankarna men de kommer gå över.
Vi köpte vårt hus 1974, vi sa då ”Det är första huset, vi kan ju byta senare. Vi bor fortfarande kvar i vårt hus. Tankarna förändras med åren, då, 1974, hade vi knappt råd att bo i huset, nu har vi inte råd att flytta ifrån vårt hus. Vi bor väldigt billigt nu!

T Tove Maria skrev:
Har inte läst alla kommentarer men går emot strömmen av det jag läst iaf.. jag köpte hus för 2 år sen, det va en lång flytt som va grejen så det blev ett hus som ”dög” från sekund 1 störde jag mig på insynen (en granne som är suverän men ändå en granne samt en byväg som folk glodde från 😅) samt den lilla tomten (1300kvm).
Har känt mig otacksam och allt möjligt hemskt men fick med otrolig tur möjlighet att flytta till en liten gård i samma by helt utan insyn och grannar och en halv hektar tomt.
Och det känns så otroligt bra.

Så säger din magkänsla att huset är fel så kan det va fel, eller så flyttar du in och trivs superbra!

Ville bara ge lite input från andra hållet och säga att det är helt okej att ångra sig, sälja och köpa annat!
Ja, der är nervöst i början men mest glädje över de nya ytorna och möjligheterna. Det tar ju ett tag att göra det till ' sitt" alltså inreda det så man vill ha det. Mina värsta erfarenheter av husköp var 2 gånger fick vi flytta in och hyra hus eftersom ägaren hade inte allt klart, köpen blev aldrig av på grund av att säljarna ej kunde komma till skott och rensa ut sin del, det var värdefull tidsspillan men en erfarenhet för mig.

• Gilla
Mc Tommy
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
Ja, der är nervöst i början men mest glädje över de nya ytorna och möjligheterna. Det tar ju ett tag att göra det till ' sitt" alltså inreda det så man vill ha det. Mina värsta erfarenheter av husköp var 2 gånger fick vi flytta in och hyra hus eftersom ägaren hade inte allt klart, köpen blev aldrig av på grund av att säljarna ej kunde komma till skott och rensa ut sin del, det var värdefull tidsspillan men en erfarenhet för mig.
Det viktigaste av allt är att ha en ekonomisk buffert, minst 300.000-500.000 kr, eller 1-2 årslöner, för att kunna hantera ev. reparationer och oförutsedda händelser i livet. Om man lever från lön till lön skall man bo i hyresrätt.

• Gilla
Mc Tommy
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Det viktigaste av allt är att ha en ekonomisk buffert, minst 300.000-500.000 kr, eller 1-2 årslöner, för att kunna hantera ev. reparationer och oförutsedda händelser i livet. Om man lever från lön till lön skall man bo i hyresrätt.
Jag hoppas du skojar!
Annars är det med ” såna som dig” (ursäkta om du skojade) världen stannar och inga barn någonsin kommer kunna flytta hemifrån, Ingen skulle kunna flytta från sitt nuvarande hus vid ex. separation, äldre kan inte sälja …. för ingen kan k ö p a och det finns inga lediga hyresrätter för inga har råd med villa/ bostadsrätter.
Bra ju 👍🏻

T tmjreviews skrev:
Tecknad seriefigur med ett ansiktsuttryck av förvåning, hand utsträckt, mot en färgglad, gradient bakgrund med texten "excuse me what the fuck".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
J jessica skrev:
Jag hoppas du skojar!
Annars är det med ” såna som dig” (ursäkta om du skojade) världen stannar och inga barn någonsin kommer kunna flytta hemifrån, Ingen skulle kunna flytta från sitt nuvarande hus vid ex. separation, äldre kan inte sälja …. för ingen kan k ö p a och det finns inga lediga hyresrätter för inga har råd med villa/ bostadsrätter.
Bra ju 👍🏻
Nej, jag skojar inte! Att äga ett hus (villa) är inte billigt!

En buffert för en familj som äger en villa i Sverige, anta 20-30 år gammal, bör täcka oväntade kostnader för både reparationer, underhåll och eventuella ekonomiska svårigheter:

Boendekostnader och driftkostnader: En villa på 20-30 år kan börja behöva större underhåll som takbyte, fasadrenovering, eller uppdatering av VVS-system. Det är klokt att ha minst 1-2% av husets värde avsatt årligen för sådant underhåll. Så om villan är värd 6-12 miljoner kronor, bör man ha en buffert på ca 60 000 - 240 000 kronor årligen enbart för underhåll.

Akuta reparationer: Större reparationer som ett akut byte av en varmvattenberedare, avloppssystem eller värmepump kan kosta mellan 30 000 - 100 000 kronor.

Buffert för höga elräkningar: Om vi tar en elförbrukning på 20 000–25 000 kWh per år, vilket är vanligt för en eluppvärmd villa, och elpriserna ökar kraftigt (säg från 1 kr/kWh till 3 kr/kWh), kan årskostnaden öka från 20 000 till 60 000–75 000 kronor. Detta innebär en ökning av månadsutgifterna med upp till 4 500 kronor. För att vara beredd på kraftiga elprishöjningar kan det därför vara bra att ha en extra buffert på 40 000 – 70 000 kronor per år enbart för el.

Ekonomisk säkerhet: För att täcka kostnader som boendekostnader, lån, mat och andra nödvändiga utgifter vid tillfälliga ekonomiska svårigheter (t.ex. arbetslöshet) är det rekommenderat att ha 3-6 månaders levnadskostnader i buffert. För en familj med vanliga månadskostnader på 30 000 - 40 000 kronor skulle detta innebära en buffert på 90 000 - 240 000 kronor.

Sammantaget skulle en rimlig buffert för en familj med en villa på 20-30 år kunna ligga på minst 300 000 -500 000 kronor, beroende på husets skick, lånens storlek och familjens övriga ekonomiska situation.

En ung barnfamilj kan flytta till ett radhus, skippa renovera och ta bort fullt fungerande kök, spara på resandet, matlåda, åka kollektivt, osv. Spara ihop till en rejäl kontantinsats och lämna en del till bufferten.

En villa i Göteborg kostar minst 7 miljoner (renoveringsobjekt, om man vill slippa utsatta områden). Radhus ca 4-5msek.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ett hus behöver en underhållsfond precis som en BRF. Skillnaden är att man får spara ihop den själv, den finns liksom inte där när man flyttar in...

Att spara ca 100k om året för underhåll känns rimligt för oss. Skulle summan vid något tillfälle uppgå till säg 500k så kanske vi pausar inbetalningarna. Sen är ju kassan tom direkt efter att man haft en större utgift, men poängen är ju att den ska användas...

Kirrar man att byta tak och bygga om badrum själv så kan man så klart ha en lägre buffert som enbart täcker material....

Sen tycker jag att det funkar med bostadsrätt utan att ha en större buffert. Föreningen tar ju större ansvar för att byggnaderna är beboliga.

• Gilla
tmjreviews
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:

En buffert för en familj som äger en villa i Sverige, anta 20-30 år gammal, bör täcka oväntade kostnader för både reparationer, underhåll och eventuella ekonomiska svårigheter:

Boendekostnader och driftkostnader: En villa på 20-30 år kan börja behöva större underhåll som takbyte, fasadrenovering, eller uppdatering av VVS-system. Det är klokt att ha minst 1-2% av husets värde avsatt årligen för sådant underhåll. Så om villan är värd 6-12 miljoner kronor, bör man ha en buffert på ca 60 000 - 240 000 kronor årligen enbart för underhåll.

Akuta reparationer: Större reparationer som ett akut byte av en varmvattenberedare, avloppssystem eller värmepump kan kosta mellan 30 000 - 100 000 kronor.

Buffert för höga elräkningar: Om vi tar en elförbrukning på 20 000–25 000 kWh per år, vilket är vanligt för en eluppvärmd villa, och elpriserna ökar kraftigt (säg från 1 kr/kWh till 3 kr/kWh), kan årskostnaden öka från 20 000 till 60 000–75 000 kronor. Detta innebär en ökning av månadsutgifterna med upp till 4 500 kronor. För att vara beredd på kraftiga elprishöjningar kan det därför vara bra att ha en extra buffert på 40 000 – 70 000 kronor per år enbart för el.

Ekonomisk säkerhet: För att täcka kostnader som boendekostnader, lån, mat och andra nödvändiga utgifter vid tillfälliga ekonomiska svårigheter (t.ex. arbetslöshet) är det rekommenderat att ha 3-6 månaders levnadskostnader i buffert. För en familj med vanliga månadskostnader på 30 000 - 40 000 kronor skulle detta innebära en buffert på 90 000 - 240 000 kronor.

Sammantaget skulle en rimlig buffert för en familj med en villa på 20-30 år kunna ligga på minst 300 000 -500 000 kronor, beroende på husets skick, lånens storlek och familjens övriga ekonomiska situation.

En ung barnfamilj kan flytta till ett radhus, skippa renovera och ta bort fullt fungerande kök, spara på resandet, matlåda, åka kollektivt, osv. Spara ihop till en rejäl kontantinsats och lämna en del till bufferten.

En villa i Göteborg kostar minst 7 miljoner (renoveringsobjekt, om man vill slippa utsatta områden). Radhus ca 4-5msek.
heh?! nej, lessen men nej man behöver inte den storleken på buffertar du verkar tro.

Att man behöver sätta av ca 1% av husets värde varje år till allmän reparations-buffer kan jag iofs hålla med om.
Sen kan de vara bra att ha en 100tusen i den allmänna reparations-bufferten från början.

Men sen anser jag att man inte behöver så mycket mer.
Dock det beror ju på skick på huset osv.
Ett hus med stort renoveringsbehov behöver man lägga in mer pengar varje månad eller ha större buffer från början.

• Gilla
PiaHelena och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T tmjreviews skrev:

Du är helt ute och cyklar. Jag har haft hus i flera decennier i Göteborg, och det är definitivt inte så som du fått för dig…

Jag tror det är få som har buffert nog för en perfekt storm av arbetslöshet, höga elräkningar, byta värmepump och tak samtidigt. Buffert för att hantera en sådan händelse i taget räcker (oftast) :)

• Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är helt ute och cyklar. Jag har haft hus i flera decennier i Göteborg, och det är definitivt inte så som du fått för dig…
Jag vet inte var du bor, men om man vill bo i ett hus som skall behålla värdet över tid så krävs det investeringar och underhåll. T ex så var jag på en visning i Askim nyligen, begärt pris 8 msek, men det krävdes minst 2-3 msek för att få det fint igen. Att då köpa ett sådant objekt utan buffert är ju ett ekonomiskt självmord.

S Staffan-N skrev:
Jag tror det är få som har buffert nog för en perfekt storm av arbetslöshet, höga elräkningar, byta värmepump och tak samtidigt. Buffert för att hantera en sådan händelse i taget räcker (oftast) :)
Jag rättar mig efter min intjäningsförmåga och sover lugnt.

Nissens
T tmjreviews skrev:
Jag vet inte var du bor, men om man vill bo i ett hus som skall behålla värdet över tid så krävs det investeringar och underhåll. T ex så var jag på en visning i Askim nyligen, begärt pris 8 msek, men det krävdes minst 2-3 msek för att få det fint igen. Att då köpa ett sådant objekt utan buffert är ju ett ekonomiskt självmord.
Göteborg är inte bara Askim, Hovås eller Långedrag…
För 8 millar får man ett bra hus i ett ”normalt” område.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.