57 232 läst · 187 svar
57k läst
187 svar
Köpt hus men har ångest
Räkna gärna på vad en motsvarande tillbyggnad skulle kosta för de mindre husen så blir du säkert lugn. Dessutom är ju en tillbyggnad nästan aldrig lika bra som när ursprungliga ytan redan är den rätta!N nilu skrev:Läge och tomtens storlek är ju inte så mycket att göra något åt och hur bostadspriserna blir i framtiden vet ingen något om så varför oroa sig för det nu? Det man inte kan göra något åt är ju bara dumt att oroa sig för. Det ni kan göra är att lägga tid på husets skick, laga det som behöver lagas, byta det som är slitet eller omodernt så att huset och tomten är attraktiv den dagen ni ska sälja
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 052 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 052 inlägg
Nej jag drar mig för tillbyggnader. Sällan bra. Kan vara det absolut men ofta inte.H HenkeAls skrev:
Bra och bra... Funktionsmässigt brukar det väl vara bra... Men det är ju sällan det matchar resten av huset. Det syns "på flera mils" avstånd att det är just en tillbyggnad... Brukar vara allt ifrån något litet som inte 100% matchande färg, till annan lutning på taket, till byggt i ett helt annat material(t ex träfasader på en i övrigt tegelbyggnad.... ugh...)D Den ofrivillige klåparen skrev:
Medlem
· STOCKHOLM
· 29 inlägg
Detta är vanligt att orationella tankar drabbar en vid stora beslut, vissa drabbas mer än andra dock ser jag det som ett sundhets tecken att drabbas av det till en viss gräns.E Ebba Velin skrev:Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Tänk på det som en tanke som inte grundas på fakta och liknande utan ett resultat av orationella tankar som oftast helt saknar substans.
Mycket bra skick, 180kvm arkitektritad enplansvilla med fjärrvärme, men i ett område som inte är välsignat med ekonomisk tillväxt. Och det finns det många områden i Sverige som saknar tillväxt, tyvärr.Nissens skrev:
Ujuj när vi köpte vårat var det kanske till överpris ochså. Det beror på hur man räknar ut vad man får för pengarna. Vi fick vårat hus. Vi var två som la bud, första la 400 tusen under utgångspris. Men eftersom vi tyckte att huset var vårat så höjde vi med 100 tusen. Tog några dagar och var tyst sen kom säljaren med motbud i mitten för hon ville sälja till just oss. Så vi fick det under utgångspris men enligt tidigare budgivare till överpris. Så den tidigare budgivaren såg troligen inte alls samma sak som vi såg.
P
Pedersenskan
Nybyggare
· Stockholm
· 10 inlägg
Pedersenskan
Nybyggare
- Stockholm
- 10 inlägg
Hej,E Ebba Velin skrev:Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Det är alltid en oro vid bostadsaffärer då det är den största affär man gör i livet. Tycker du fokuserar för mycket på tomtens storlek, det är inte alltid det som avgör värdet. Ni har köpt ett hus som är 20 kvm större än övriga och det skulle jag säga ger ett mer ökat värde. Att bygga ut 20 kvm kostar betydligt mer än man tror och ger ett betydligt större värde. Ni verkar ändå känna att läget är rätt med allt omkring så släpp de negativa tankarna och njut av ert nya hus☺️
Det är ju lite trist för köpare på ett sätt att marknaden har hamnat där den är. Att det oftare säljs utan någon direkt "vanlig" budgivning. Att som ni lägga ett ensamt bud och få det accepterat öppnar ju verkligen upp för grubblerierna att man kanske gav ett högre bud än vad som hade krävts för att säljaren skulle acceptera det.
Men man ska kanske också komma ihåg att man även vid en "vanlig" budgivning med flera intressenter så leder det ju normalt sett till att den som faktiskt köper det i någon mening betalar ett "överpris". Den som köper det värderade huset högre än alla andra vid den tpdupunkten.
Så i teorin så innebär det att varje husköpare, om de skulle välja att sälja omedelbart efter att de vunnit budgivningen skulle få ett högsta bud som var lägre än det dom själva la. Eftersom att det krävdes att ingen annan var beredd att betala lika mycket som dom själva.
Så att man är beredd att betala mer än alla andra är liksom själva utgångstanken vid köp av ett hus på en marknad som är fri och öppen.
Har ni funderat något på hur mycekt överpris ni möjligen betalat? Det finns mycket som kan kosta med ett hus. Om man till exempel behöver byta varmvattenberedare för 30-40 tusen (ingen aning om prisnivå) så är det ju en kostnad som du absolut inte får igen 1 till 1 om du direkt efter säljer huset.
Samma tanke kan man väl tänka om ni misstänker att ni råkade lägga 50 tusen, eller 100 tusen "för mycket" i köpeskilling. Ni får "skriva av det" på några år.
Men man ska kanske också komma ihåg att man även vid en "vanlig" budgivning med flera intressenter så leder det ju normalt sett till att den som faktiskt köper det i någon mening betalar ett "överpris". Den som köper det värderade huset högre än alla andra vid den tpdupunkten.
Så i teorin så innebär det att varje husköpare, om de skulle välja att sälja omedelbart efter att de vunnit budgivningen skulle få ett högsta bud som var lägre än det dom själva la. Eftersom att det krävdes att ingen annan var beredd att betala lika mycket som dom själva.
Så att man är beredd att betala mer än alla andra är liksom själva utgångstanken vid köp av ett hus på en marknad som är fri och öppen.
Har ni funderat något på hur mycekt överpris ni möjligen betalat? Det finns mycket som kan kosta med ett hus. Om man till exempel behöver byta varmvattenberedare för 30-40 tusen (ingen aning om prisnivå) så är det ju en kostnad som du absolut inte får igen 1 till 1 om du direkt efter säljer huset.
Samma tanke kan man väl tänka om ni misstänker att ni råkade lägga 50 tusen, eller 100 tusen "för mycket" i köpeskilling. Ni får "skriva av det" på några år.
Marknaden för bostäder i Sverige är inte homogen. Jag skulle uppskatta att det finns 10 olika marknader med helt olika dynamik. Den som hör argumentet att så är det, acceptera aldrig detta som argument. Tänk själv, ha självförtroende.JohT skrev:Det är ju lite trist för köpare på ett sätt att marknaden har hamnat där den är. Att det oftare säljs utan någon direkt "vanlig" budgivning. Att som ni lägga ett ensamt bud och få det accepterat öppnar ju verkligen upp för grubblerierna att man kanske gav ett högre bud än vad som hade krävts för att säljaren skulle acceptera det.
Njut av hörntomten, du har en granne mindre att ta hänsyn till/ ha problem med. 400 m2 ger dig en mindre trädgård som är lättare att få snygg och sköta med gräsklipp o rabatter.E Ebba Velin skrev:Hej,
På temat överpris: Den (påstått) sista strandtomten på Lidingö /Gåshaga är nu till salu. Ser ut att vara berg utan antydan till grönska. Cirka 1000kvm till det facila utropspriset av 60Msek.
Där borde köparen ha ågren.
Där borde köparen ha ågren.
Sluta oroa dig! Det finns alltid intressenter när man väl ska sälja. Det är långt ifrån alla som vill ha en stor tomt. Vissa prioriterar inte stor tomt. Det är väl jättebra att ert hus istället är större än andras hus i området. Varför fokuserar du inte på det istället? Det är väl också jättebra att det finns lekpark, skog och natur i närheten? Det är ju jättemånga som uppskattar sånt. Barnfamiljer tycker sånt är bra och många barnfamiljer kan mycket väl prioritera större hus framför större tomt samt nära avstånd till lekpark m.m.E Ebba Velin skrev:Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
Det finns alltid nackdelar med alla tomter, hus och lägen. Fokusera på det som är bra istället.
Vi har också en hörntomt med lite mindre tomt än andra i området. Funkar utmärkt för oss. De andra har ju mycket mer tomt att ta hand om, sånt tar tid.
Jodå, visst känner jag igen det. Vi köpte ett hus på annan ort till mycket högre pris än vi tänkt, eftersom utbudet var lågt just då och jag hade fått jobb 15 mil bort. Hade ångest pga både hus och nytt jobb. Men, en äldre kollega klappade mig på axeln och sa: ”det har alltid varit dyrt att köpa hus”. Nu 35 år senare ser jag mina barn i samma situation. De köpte, liksom vi, när priserna var höga. Men om man tänker sig bo i några år, brukar man glömma priset och se alla andra värden. Jag tycker det låter som ett bra boende för er. Lycka till!E Ebba Velin skrev:Hej,
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 097 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 097 inlägg
Går lite mot strömmen, absolut ska man skänka en tanke åt att man en dag kanske behöver/vill sälja.
Livet förändras, t.ex. jag själv trodde aldrig att jag skulle ha 4 barn när jag blev ”vuxen”
Vilket gjort att tidigare radhus och hus som varit helt perfekt då storleksmässigt till slut blev för små.
Nu har jag mitt drömhus med allt vad det innebär men som kommer vara väldigt stort när de 2 äldsta barnen flyttar ut.
Men tanken gällandes pris etc. får man bara slå bort så länge man inte känner att man har satt sig i en svår ekonomisk sits för att faktiskt kunna leva med.
Endast tiden kommer utvisa om det var en bra affär eller inte.
Jag har köpt och sålt i hyfsat rätt tider och gjort bra med vinster.
Men det handlar inte om någon skicklighet utan ren tur tidsmässigt i kombination med att livet har förändrats.
Sen tror jag personligen på en bostadsmarknad som kommer stiga med åren, dock så har jag svårt att se sådana sjuka uppgångar som vi haft tidigare.
Folk ska ha råd att köpa husen med😬
Livet förändras, t.ex. jag själv trodde aldrig att jag skulle ha 4 barn när jag blev ”vuxen”
Vilket gjort att tidigare radhus och hus som varit helt perfekt då storleksmässigt till slut blev för små.
Nu har jag mitt drömhus med allt vad det innebär men som kommer vara väldigt stort när de 2 äldsta barnen flyttar ut.
Men tanken gällandes pris etc. får man bara slå bort så länge man inte känner att man har satt sig i en svår ekonomisk sits för att faktiskt kunna leva med.
Endast tiden kommer utvisa om det var en bra affär eller inte.
Jag har köpt och sålt i hyfsat rätt tider och gjort bra med vinster.
Men det handlar inte om någon skicklighet utan ren tur tidsmässigt i kombination med att livet har förändrats.
Sen tror jag personligen på en bostadsmarknad som kommer stiga med åren, dock så har jag svårt att se sådana sjuka uppgångar som vi haft tidigare.
Folk ska ha råd att köpa husen med😬
mindre eller hörntomt, dyrare än andra mm spelar ju ingen roll. Ni har köpt ett hur som du nu ska fokusera på att göra till ett hem.E Ebba Velin skrev:Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig
Har ett hus med ca 700 kvm tomt, tänkte först att det är bra med stor tomt så att barnen kan springa o leka fritt, har byggt trädäck/altan men det är jobb med större ytor att sköta o underhålla. lycka till med huset.