Nissens Nissens skrev:
Du är helt ute och cyklar. Jag har haft hus i flera decennier i Göteborg, och det är definitivt inte så som du fått för dig…
De flesta äldre har inte råd att renovera. En typisk villa från 60-80-talet har "charmiga" och "tidstypiska detaljer" bevarade, där de boende inte har gjort något sedan de var unga på 80-talet.

Nissens Nissens skrev:
Göteborg är inte bara Askim, Hovås eller Långedrag…
För 8 millar får man ett bra hus i ett ”normalt” område.
Jag skrev att "om man vill undvika utsatta områden".

Nissens
T tmjreviews skrev:
De flesta äldre har inte råd att renovera. En typisk villa från 60-80-talet har "charmiga" och "tidstypiska detaljer" bevarade, där de boende inte har gjort något sedan de var unga på 80-talet.
För 7-8 millar kan du få ett hus som är byggt på 2000 talet med låga driftkostnader och med små renoveringsbehov.

Det verkar som att du letar hus i fel områden.

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Villa från 1968, har då klarat mig utan "buffert" i 19 år som låginkomsttagare. Visst suger när kyl/frys eller andra vitvaror går sönder, elpriserna suger, men så jävla dyrt är det inte att man behöver sätta undan 300+k innan man ens flyttar in!

Ska väl vara om man köper något fallfärdigt ruckel till hus, men då får man väl skylla sig lite själv?

Men visst, är man en sån som anlitar "proffs" för varenda liten grej som händer så är det klart att det kommer kosta därefter... Men, då kanske ett hus inte är ett riktigt lämpligt val? Tror jag anlitat 'proffs' 2 gånger... en gång för att byta elskåpet till ett modernare med jfc osv, och en gång rörmokare för att dra om rören från pannan till varmvattenberedaren.... Bägge hade jag kunnat göra själv, men det ena är olagligt och det andra ville jag inte, tycker inte om att jobba med vatten 😛

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
J jessica skrev:
Jag hoppas du skojar!
Annars är det med ” såna som dig” (ursäkta om du skojade) världen stannar och inga barn någonsin kommer kunna flytta hemifrån, Ingen skulle kunna flytta från sitt nuvarande hus vid ex. separation, äldre kan inte sälja …. för ingen kan k ö p a och det finns inga lediga hyresrätter för inga har råd med villa/ bostadsrätter.
Bra ju 👍🏻
Måste vara skoj, tror inte det är speciellt många som köpt hus och har en buffert på 300-500 tusen kr??? Vi har inte det men ett par månadslöner har vi som buffert, skulle tvättmaskin och torktumlare gå sönder samtidigt som huset ska målas om, ja det fixar vi. Men skulle taket helt plötsligt rasa in så klarar vi inte det men förmodar att försäkringen täcker en del av det. Men bra grej vi gjort som jag fick tips av en ekonom det är att spara mellanskillnaden på en ränta av 6% och vår faktiska ränta, nu när räntan höjdes för ett ½ år sen så minskade vi sparandet men sparar ändå en hel del. Att ligga på gränsen och räkna med att räntan ska vara 1% oförändrat år efter år, så naiv får man inte vara!

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Måste vara skoj, tror inte det är speciellt många som köpt hus och har en buffert på 300-500 tusen kr??? Vi har inte det men ett par månadslöner har vi som buffert, skulle tvättmaskin och torktumlare gå sönder samtidigt som huset ska målas om, ja det fixar vi. Men skulle taket helt plötsligt rasa in så klarar vi inte det men förmodar att försäkringen täcker en del av det. Men bra grej vi gjort som jag fick tips av en ekonom det är att spara mellanskillnaden på en ränta av 6% och vår faktiska ränta, nu när räntan höjdes för ett ½ år sen så minskade vi sparandet men sparar ändå en hel del. Att ligga på gränsen och räkna med att räntan ska vara 1% oförändrat år efter år, så naiv får man inte vara!
Jag har förklarat hur jag kommer fram till dessa siffror i tidigare svar. Har ingen lust att argumentera med någon som vill höra något annat. Frågan är dessutom inte om många har den bufferten, utan att de borde ha den. Överbelåning är ett problem i Sverige och detta blir väldigt tydligt i forumet.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Jag har förklarat hur jag kommer fram till dessa siffror i tidigare svar. Har ingen lust att argumentera med någon som vill höra något annat. Frågan är dessutom inte om många har den bufferten, utan att de borde ha den. Överbelåning är ett problem i Sverige och detta blir väldigt tydligt i forumet.
De flesta BANKER skriver: ”

Hur mycket buffert bör jag ha?

Vi rekommenderar att du har en buffert på cirka två månadslöner efter skatt. Men kom ihåg att olika livssituationer kan kräva olika stort utrymme för oväntade utgifter. Om du har bil, barn och bor i hus kan du behöva en större buffert än om du är sambo och bor i en hyresrätt. Jämför därför inte din buffert med andras, utan fråga dig själv hur stor buffert du känner att du behöver för att inte uppleva en ekonomisk stress baserat på din nuvarande budget."
Jag tycker bankerna har en sund bedömning! Så ha inte ångest ni som köpt hus och inte har ½ miljon kvar på bankkontot när ni köpt hus, njut av huset och hus har en förmåga att stiga i värde så var inte oroliga om ni bara har futtiga 100 000 kr kvar, det räcker långt!

Mc Tommy Mc Tommy skrev:
De flesta BANKER skriver: ”

Hur mycket buffert bör jag ha?

Vi rekommenderar att du har en buffert på cirka två månadslöner efter skatt. Men kom ihåg att olika livssituationer kan kräva olika stort utrymme för oväntade utgifter. Om du har bil, barn och bor i hus kan du behöva en större buffert än om du är sambo och bor i en hyresrätt. Jämför därför inte din buffert med andras, utan fråga dig själv hur stor buffert du känner att du behöver för att inte uppleva en ekonomisk stress baserat på din nuvarande budget."
Jag tycker bankerna har en sund bedömning! Så ha inte ångest ni som köpt hus och inte har ½ miljon kvar på bankkontot när ni köpt hus, njut av huset och hus har en förmåga att stiga i värde så var inte oroliga om ni bara har futtiga 100 000 kr kvar, det räcker långt!
”Om du har bil, barn och bor i hus kan du behöva en större buffert än om du är sambo och bor i en hyresrätt. ”

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press..._de_har_mer_an_1_miljon_kronor_pa_banken.html

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
Nja, jag håller både med @tmjreviews och inte.

Buffert kommer med åren, naturligtvis ska man inte överbelåna sig på sitt första boende.

Jag hade knappt nån buffert när jag köpte mitt första radhus, det var knapert stundtals och det ska man inte sticka under stol med.
Utan det var bara att bita ihop.

20 år senare med byte av boende ett par gånger, skilsmässa och några jobb senare så har man en helt annan ekonomi.
Och idag har både jag och min sambo ”when the shit hits the fan/fuck you money”

Dessa har aldrig rörts under alla år, men de finns där om något extraordinärt skulle inträffa och det är en otrolig trygghet.

Det gäller bara att ha disciplinen på vad dessa ev. ska användas till, att en tv går sönder eller att man vill ha pool är inget man ska nalla på de pengarna ifrån öht.

Samtidigt förstår jag mycket väl att de som idag köper sitt första boende möter en helt annan värld med priser på boende än vad jag gjorde för 20 är sen.

Oavsett så ska man ha en buffert, sen om den är på ett par tusen eller flera hundra tusen.
Ju mer du har desto större trygghet/lugn men så länge man har något så löser sig det mesta på något sätt.

Redigerat:
  • Gilla
Mc Tommy
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Fullt normalt att känna så där. Men tänk så här. Ni har väl köpt huset för att bo där, inte på spekulation. Om ni eventuellt har betalt ett par 100 000 för mycket spelar det inte så stor roll om ni trivs och dessutom inte planerar att sälja i närtid. Gällande boyta och tomtstorlek skulle jag säga att större boyta betingar högre värde. Det är väldigt dyrt att bygga ut. 158kvm är en attraktiv boyta för en familj. Att ert hus utmärker sig från mängden tror jag är positivt i detta fallet då ni har lättare att få ett högre pris än grannarna än vad grannarna har sinsemellan. Pool betingar inget högre värde skulle jag säga, då många inte vill ha det. Tomt storleken är fortfarande okej. Dessutom upplevs ofta hörntomter som större då dom inte har grannarna lika nära på 2 sidor. Med barn i bilden kommer det vara många ggr som du troligtvis kommer vara tacksam över att tomten inte är större. Vi har 720kvm och med 2 småbarn kämpar vi med att den inte ska växa igen helt. Delar av tomten har vi fått acceptera lever sitt eget liv ett par år innan vi har tid att ta hand om det igen.
Jag hör detta väldigt ofta. Eller typ ”ni ska ju bo där hela livet” osv.

Det är rätt liten chans att detta faktiskt inträffar mer än 50% av alla äktenskap spricker och det kan hända massor med barn och jobb etc som gör att man behöver flytta.

R RalleB skrev:
Nja, jag håller både med @tmjreviews och inte.

Buffert kommer med åren, naturligtvis ska man inte överbelåna sig på sitt första boende.

Jag hade knappt nån buffert när jag köpte mitt första radhus, det var knapert stundtals och det ska man inte sticka under stol med.
Utan det var bara att bita ihop.

20 år senare med byte av boende ett par gånger, skilsmässa och några jobb senare så har man en helt annan ekonomi.
Och idag har både jag och min sambo ”when the shit hits the fan/fuck you money”

Dessa har aldrig rörts under alla år, men de finns där om något extraordinärt skulle inträffa och det är en otrolig trygghet.

Det gäller bara att ha disciplinen på vad dessa ev. ska användas till, att en tv går sönder eller att man vill ha pool är inget man ska nalla på de pengarna ifrån öht.

Samtidigt förstår jag mycket väl att de som idag köper sitt första boende möter en helt annan värld med priser på boende än vad jag gjorde för 20 är sen.

Oavsett så ska man ha en buffert, sen om den är på ett par tusen eller flera hundra tusen.
Ju mer du har desto större trygghet/lugn men så länge man har något så löser sig det mesta på något sätt.
Jag känner igen det du skriver, precis så var det för oss. Vännerna sa ”Ställ in dej på 5 hundår” Det blev det, nu 54 år senare har vi betydligt lägre lön/pension men betydligt bättre buffert. Som du skriver, en trasig/omodern TV är inte skäl nog att köpa ny TV(!) Det gäller att vara disiplinerad vare sej man bor i eget hud eller lägenhet!!!

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Nej, jag skojar inte! Att äga ett hus (villa) är inte billigt!

En buffert för en familj som äger en villa i Sverige, anta 20-30 år gammal, bör täcka oväntade kostnader för både reparationer, underhåll och eventuella ekonomiska svårigheter:

Boendekostnader och driftkostnader: En villa på 20-30 år kan börja behöva större underhåll som takbyte, fasadrenovering, eller uppdatering av VVS-system. Det är klokt att ha minst 1-2% av husets värde avsatt årligen för sådant underhåll. Så om villan är värd 6-12 miljoner kronor, bör man ha en buffert på ca 60 000 - 240 000 kronor årligen enbart för underhåll.

Akuta reparationer: Större reparationer som ett akut byte av en varmvattenberedare, avloppssystem eller värmepump kan kosta mellan 30 000 - 100 000 kronor.

Buffert för höga elräkningar: Om vi tar en elförbrukning på 20 000–25 000 kWh per år, vilket är vanligt för en eluppvärmd villa, och elpriserna ökar kraftigt (säg från 1 kr/kWh till 3 kr/kWh), kan årskostnaden öka från 20 000 till 60 000–75 000 kronor. Detta innebär en ökning av månadsutgifterna med upp till 4 500 kronor. För att vara beredd på kraftiga elprishöjningar kan det därför vara bra att ha en extra buffert på 40 000 – 70 000 kronor per år enbart för el.

Ekonomisk säkerhet: För att täcka kostnader som boendekostnader, lån, mat och andra nödvändiga utgifter vid tillfälliga ekonomiska svårigheter (t.ex. arbetslöshet) är det rekommenderat att ha 3-6 månaders levnadskostnader i buffert. För en familj med vanliga månadskostnader på 30 000 - 40 000 kronor skulle detta innebära en buffert på 90 000 - 240 000 kronor.

Sammantaget skulle en rimlig buffert för en familj med en villa på 20-30 år kunna ligga på minst 300 000 -500 000 kronor, beroende på husets skick, lånens storlek och familjens övriga ekonomiska situation.

En ung barnfamilj kan flytta till ett radhus, skippa renovera och ta bort fullt fungerande kök, spara på resandet, matlåda, åka kollektivt, osv. Spara ihop till en rejäl kontantinsats och lämna en del till bufferten.

En villa i Göteborg kostar minst 7 miljoner (renoveringsobjekt, om man vill slippa utsatta områden). Radhus ca 4-5msek.
Ja det är en bra beräkning och det är bra att vara förberedd på högre kostnader, absolut. Men de flesta har inte pengarna på sparkonto, utan om det är nödvändigt får man utöka lånen. Det är dock bra om man har 100 000 kr lätt tillgängligt.

T tmjreviews skrev:
Det viktigaste av allt är att ha en ekonomisk buffert, minst 300.000-500.000 kr, eller 1-2 årslöner, för att kunna hantera ev. reparationer och oförutsedda händelser i livet. Om man lever från lön till lön skall man bo i hyresrätt.
Jo, tjena...
Ganska många (men självklart inte alla) lånar max och har inte en krona kvar när kontantinsatsen är betald. Den ekonomiska bufferten uppstår genom det man amorterar eller genom den värdeökning man hoppas på så att man kan låna mer.
Du, likt en gammal Folkpartistisk finansminister, verkar ha dålig koll på villkoren för "vanligt folk".

• Gilla
Mc Tommy och 1 till
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
Ja det är en bra beräkning och det är bra att vara förberedd på högre kostnader, absolut. Men de flesta har inte pengarna på sparkonto, utan om det är nödvändigt får man utöka lånen. Det är dock bra om man har 100 000 kr lätt tillgängligt.
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jo, tjena...
Ganska många (men självklart inte alla) lånar max och har inte en krona kvar när kontantinsatsen är betald. Den ekonomiska bufferten uppstår genom det man amorterar eller genom den värdeökning man hoppas på så att man kan låna mer.
Du, likt en gammal Folkpartistisk finansminister, verkar ha dålig koll på villkoren för "vanligt folk".
Låter mer som ett fall i Lyxfällan än vanligt folk. Man behöver inte flyga till Thailand eller renovera fullt fungerande kök. Gamla Volvon fungerar fint. En resa mindre per år under 10 år ger ca 300.000-500.000 kr i buffert för en familj.

• Gilla
Mc Tommy
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Låter mer som ett fall i Lyxfällan än vanligt folk. Man behöver inte flyga till Thailand eller renovera fullt fungerande kök. Gamla Volvon fungerar fint. En resa mindre per år under 10 år ger ca 300.000-500.000 kr i buffert för en familj
Som sagt, lite klent med kunskapen om hur många, speciellt i storstadsregionerna, lever sina liv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.