56 699 läst · 187 svar
57k läst
187 svar
Köpt hus men har ångest
Sista kommentaren betyder inte att hela huset är orört från 60-talet. Poängen var att många inte gör så mycket. Vissa brukar märka ord för att själv framstå som lite bättre och när man saknar argument.Nissens skrev:Lite udda inställning, det är nog inte många som resonerar så. Snarare har man väl någon slags underhållsplan man fonddrar efter. Har man ett nytt hus kan den vara mindre än om man har ett hus med större underhållsbehov.
Å andra sidan lever du kanske rätt knapert om du skall fylla ladorna till max genom livet. Lagom är kanske bäst…
Du tänker inte att det kan vara en bra idé att investera i något som ger bättre avkastning än vad bolåneräntan är?
Under 50% belåningsgrad är bra, men många kan inte ligga där i början av sin bostadskarriär.
60 talet ligger 60 år bort, inte 20…
Och de husen får man billigt…
Annars så undviker jag alla möjliga konsumtionslån, inkl. billån. Och då är de värda ca 1.1msek.
Som sagt, det går att leva så om man först bygger upp ett kapital som man kan investera innan man leker rik med lånade pengar till konsumtion.
JahappT tmjreviews skrev:
Största kostnaden med bilar är i regel värdeminskningen om man köper nyare bil. Därför stannar jag vid 600k-700kT tmjreviews skrev:
Visst, men många väljer att bilda familj i början av karriären och det är inte billigt. Så många har som störst utgifter när inkomsterna är låga och vice versa.T tmjreviews skrev:
Har köpt tre lägenheter + ett hus genom åren och en sak kan jag säga dig: det är ALLTID för dyrtE Ebba Velin skrev:Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
😅
Jag tror ju att de flesta som gör så gör så här för att de vill ha någonstans att bo och för att det faktiskt går...A alexanderlukas skrev:
Det är inte naivt, det är att vara högst realistisk. Vräker ur sig saker som "fredsskadad" gör man för att man är en översittare.
Det är det väl inte så många som gör. De flesta försöker bara få tillvaron att fungera. Själv är jag lyckligt lottad och kan unna mig saker utan varesig sociala medier eller dåligt samvete.T tmjreviews skrev:
Man kanske inte ska ta det så bokstavligt, om ett hus kostar 10 miljoner så kanske det är i ganska bra skick? Och man kanske inte ska spetsa in sej på att ha 5% cash, i snitt tycker jag nog att man bör ha mellan 100 och 200 tusen beroende på husets skick. Med åren kanske man behöver bygga på ”reservkapitalet”…Slottsbäcksväktarn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår. Husaffärer är nästan alltid dåliga. Köpte första huset för 1,05 milj och marknaden låg på 950' Det var stor ångest. Men ville ha det och inte vänta mer. Men efter antal år fick vi mer än dubbla priset.E Ebba Velin skrev:Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Man får se det så. Hus går alltid upp i pris, speciellt inom snar tid då räntan går ned. Bara vänta.
Trösta dig med att bilköp alltid är kassa affärer och gör istället
mindre kassa köp. Köp istället äldre bil knappt utan värdeminskning. Har alltid gjort så själv, numera 2:a och 3:e bilar. En kvalitetsbil köpte jag för 10 år sedan för 20000 kr och sen körs dagligen och är över 30 år. Den ser inget vidare ut nu, men funkar perfekt. Bryr mig inte ett dugg om att grannar och andra har fina nya bilar. Skattar åt deras prioriteringar istället. Extremt mkt sparat på detta.
Har nu tjänstebil så ovan kanske är lätt att säga. Men lång del av tiden från 18 år körde jag med gamla bilar.
Att köpa hus är nästan till 99% en bra affär, om man inte säljer det för tidigt efter att man köpte det. En bilaffär är ALLTID en dålig affär, speciellt om man redan tagit ut den på gatan..L L Jan skrev:Förstår. Husaffärer är nästan alltid dåliga. Köpte första huset för 1,05 milj och marknaden låg på 950' Det var stor ångest. Men ville ha det och inte vänta mer. Men efter antal år fick vi mer än dubbla priset.
Man får se det så. Hus går alltid upp i pris, speciellt inom snar tid då räntan går ned. Bara vänta.
Trösta dig med att bilköp alltid är kassa affärer och gör istället
mindre kassa köp. Köp istället äldre bil knappt utan värdeminskning. Har alltid gjort så själv, numera 2:a och 3:e bilar. En kvalitetsbil köpte jag för 10 år sedan för 20000 kr och sen körs dagligen och är över 30 år. Den ser inget vidare ut nu, men funkar perfekt. Bryr mig inte ett dugg om att grannar och andra har fina nya bilar. Skattar åt deras prioriteringar istället. Extremt mkt sparat på detta.
Har nu tjänstebil så ovan kanske är lätt att säga. Men lång del av tiden från 18 år körde jag med gamla bilar.
Produkter som diskuteras i tråden