57 235 läst · 187 svar
57k läst
187 svar
Köpt hus men har ångest
Bor själv i Stockholm, betydligt dyrare än så. Har dessutom just byggt ett fritidshus med god standar i en annan del av landet. Jag har, med några års undantag i samband med studiet, bott i villa i hela mitt liv (+60år) så jag tror jag vet en del om vilke kostnader och vilka överraskningar som villaboende för med sig.T tmjreviews skrev:
Nya vitvaror, om inta alla går sönder samtidigt, klarar jag med månadslönen. Sådant är väl det vanligaste "underhållet". I övrigt tänker jag inte avstå från champagnen och kaviaren, inte från semesterresorna och inte från restaurangbesöken för att du tycker man skall sätta in en del av de ärvda miljonerna i en reparationsfond. Man gör, precis som nyare Brf:er (som inte heller har fonden på banken eller börsen) och ser till att "bufferten" uppstår genom amorteringar och värdeökningar. Skulle man vilja byta kö samtidigt som marknaden viker och banken inte hittar den där värdeökningen att låna på så får man vänta på bättre tider. Skiter sig allt får man sälja. inget underligt.
Underhållet kostar inte faktorer mer i storstäderna än på landet och det är klart att man kan spela en hel del av lönen på börsen om man köpt ett hur för under miljonen. Där kan bufferten vara viktigare eftersom låneutrymmet är mindre.
Många av oss som lever på egna pengar har det ungefär så. Har pappa betalat så ser kalkylen såklart annorlunda ut. Jag känner väldigt få människor som sitter med en halv miljon i buffert i mina omgivningar. Det skulle vara de som sålt något dyrt med bra vinst. SÅ länge man har bolån är ju "bufferten" bara en lek med siffror. Kanske hade varit bättre, om man inte skall renovera direkt efter inflyttning (men då försvinner ju bufferten) att låna lite mindre och stoppa in pengarna kontant i huset.
Vad som är "anständigt" är olika för olika personer. Förmodligen så skulle inte kungen tycka det var anständigt att bo där du bor, medan många andra tycker en tvåa i en förort är anständigt.T tmjreviews skrev:
Ett litet hus i ett dyrt område / dyr stad behöver ju inte vara dyrare att underhålla än samma lilla hus ute i landet. Massor av hus underhålls med små medel ute i riket. De har inte kök för 700.000, men det behövs heller inte. Är taket tätt, värmesystemet funkar, rören inte totalslut och det inte läcker in vatten på andra ställen så går det att leva bra med ganska små medel, iallafall om man är byggahusare och är villig att kavla upp ärmarna själv.
Ett utomordentligt oansvarigt förfarande av vuxna människor. Typiskt för ett land med en fredsskadad befolkning utan egenansvar.Slottsbäcksväktarn skrev:Jo, tjena...
Ganska många (men självklart inte alla) lånar max och har inte en krona kvar när kontantinsatsen är betald. Den ekonomiska bufferten uppstår genom det man amorterar eller genom den värdeökning man hoppas på så att man kan låna mer.
Du, likt en gammal Folkpartistisk finansminister, verkar ha dålig koll på villkoren för "vanligt folk".
Slottsbäcksväktarn skrev:Jo, tjena...
Ganska många (men självklart inte alla) lånar max och har inte en krona kvar när kontantinsatsen är betald. Den ekonomiska bufferten uppstår genom det man amorterar eller genom den värdeökning man hoppas på så att man kan låna mer.
Du, likt en gammal Folkpartistisk finansminister, verkar ha dålig koll på villkoren för "vanligt folk".
Vi gick in i husköp med 0 kr i buffert men med tiden har vi byggt upp en buffert på,T tmjreviews skrev:
tror det är lite över 100 000 kr nu, det räcker om det skulle bli något stort som behöver renoveras, den vanliga ”update” på huset klarar vi utan vidare! Så lugn alla som går in i ett husköp med 0 kr i buffert, det fixar sej med åren om man lever någorlunda normalt. Tror det är få som gör ett husköp, oavsett pris som har en buffert på ½ miljon???
Nej, inte alls, bara en reaktion på samhällsutvecklingen där det för många inte går att skaffa sig en bostad utan att belåna sig till max, inte sällan med hjälp av t.ex. föräldrar som också belånar sig till max.Intet skrev:
Vad som är moraliskt riktigt kan man älta om men verkligheten är som den är.
Vill du kriga finns det massor med konflikthärdar där du kan få bidra - så att du blir mindre fredsskadad. Själv tycker jag att just det uttrycket är bland det dummaste man kan klämma ur sig. Skulle vi ha tagit skada av hundratals år av fred? Generaltrams...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 097 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 097 inlägg
Det beror på vad den enskilde lägger in i ordet fredsskadad. Jag tror att de flesta anser att fredsskadad innebär att man är naiv och inte tror att dagens situation kan ändras mycket snabbt till det sämre.Slottsbäcksväktarn skrev:Nej, inte alls, bara en reaktion på samhällsutvecklingen där det för många inte går att skaffa sig en bostad utan att belåna sig till max, inte sällan med hjälp av t.ex. föräldrar som också belånar sig till max.
Vad som är moraliskt riktigt kan man älta om men verkligheten är som den är.
Vill du kriga finns det massor med konflikthärdar där du kan få bidra - så att du blir mindre fredsskadad. Själv tycker jag att just det uttrycket är bland det dummaste man kan klämma ur sig. Skulle vi ha tagit skada av hundratals år av fred? Generaltrams...
Mc Tommy skrev:Vi gick in i husköp med 0 kr i buffert men med tiden har vi byggt upp en buffert på,
tror det är lite över 100 000 kr nu, det räcker om det skulle bli något stort som behöver renoveras, den vanliga ”update” på huset klarar vi utan vidare! Så lugn alla som går in i ett husköp med 0 kr i buffert, det fixar sej med åren om man lever någorlunda normalt. Tror det är få som gör ett husköp, oavsett pris som har en buffert på ½ miljon???
Alla får göra som de vill! Jag tycker fortfarande att 300-500ksek är en rimlig buffert för ett hus i 7-10msek nivån.Slottsbäcksväktarn skrev:Bor själv i Stockholm, betydligt dyrare än så. Har dessutom just byggt ett fritidshus med god standar i en annan del av landet. Jag har, med några års undantag i samband med studiet, bott i villa i hela mitt liv (+60år) så jag tror jag vet en del om vilke kostnader och vilka överraskningar som villaboende för med sig.
Nya vitvaror, om inta alla går sönder samtidigt, klarar jag med månadslönen. Sådant är väl det vanligaste "underhållet". I övrigt tänker jag inte avstå från champagnen och kaviaren, inte från semesterresorna och inte från restaurangbesöken för att du tycker man skall sätta in en del av de ärvda miljonerna i en reparationsfond. Man gör, precis som nyare Brf:er (som inte heller har fonden på banken eller börsen) och ser till att "bufferten" uppstår genom amorteringar och värdeökningar. Skulle man vilja byta kö samtidigt som marknaden viker och banken inte hittar den där värdeökningen att låna på så får man vänta på bättre tider. Skiter sig allt får man sälja. inget underligt.
Underhållet kostar inte faktorer mer i storstäderna än på landet och det är klart att man kan spela en hel del av lönen på börsen om man köpt ett hur för under miljonen. Där kan bufferten vara viktigare eftersom låneutrymmet är mindre.
Många av oss som lever på egna pengar har det ungefär så. Har pappa betalat så ser kalkylen såklart annorlunda ut. Jag känner väldigt få människor som sitter med en halv miljon i buffert i mina omgivningar. Det skulle vara de som sålt något dyrt med bra vinst. SÅ länge man har bolån är ju "bufferten" bara en lek med siffror. Kanske hade varit bättre, om man inte skall renovera direkt efter inflyttning (men då försvinner ju bufferten) att låna lite mindre och stoppa in pengarna kontant i huset.
Att leva från lön till lön, maxbelånad och framstå som rik och framgångsrik i sociala medier är inget för mig.
Belåningsgraden styrs i mitt fall av kapitalbehovet i andra investeringar och alternativa kostnader, fast här har jag ändå satt 50% som tak.
Bufferten går även till att hålla värdet på huset. Visst kan man bo där i 20 år och inte göra något. Det är då man ser renoveringsobjekt med ”bevarade detaljer från 60-talet”. Oftast krävs det 1.5-2msek för renovering.
Lite udda inställning, det är nog inte många som resonerar så. Snarare har man väl någon slags underhållsplan man fonddrar efter. Har man ett nytt hus kan den vara mindre än om man har ett hus med större underhållsbehov.T tmjreviews skrev:
Å andra sidan lever du kanske rätt knapert om du skall fylla ladorna till max genom livet. Lagom är kanske bäst…T tmjreviews skrev:
Du tänker inte att det kan vara en bra idé att investera i något som ger bättre avkastning än vad bolåneräntan är?T tmjreviews skrev:
Under 50% belåningsgrad är bra, men många kan inte ligga där i början av sin bostadskarriär.
60 talet ligger 60 år bort, inte 20…T tmjreviews skrev:
Och de husen får man billigt…
Det är bra att alla får göra som de vill!T tmjreviews skrev:
Jag har bott i nuvarande hus i över 20 år nu. Aldrig under den tiden har det funnits något behov av att reparera saker till ett sådant värde. Det dyraste som kan gå sönder som jag måste laga omedelbart är en värmepump. Högt räknat kan det värderas till 150kkr. I praktiken blir det billigare. Allt annat som kan hända är fickpengar i jämförelse alt täcks av en försäkring. En större vattenskada eller brand är antagligen det enda som skulle kunna skapa ordentliga tillfälliga och plötsliga kostnader, men där finns ju försäkringar att luta sig på.
Man kan ju också tänka sig att man vill ha en buffert för plötslig arbetslöshet men då handlar det ju om att hantera bolånekostnader, inte löpande drift eller reparationer av huset.
Hur tänker du att de 500ksek ska användas? Jag kanske missförstod syftet med bufferten.