Ähhh, vad är det för kul att ha ett "hus i mängden"? Är väl skoj att ha något lite utstickande/udda!
Häromkring är dom flesta hus rödmålade med träfasad och takplattor - mitt är gult tegelhus med aluminium tak! Jag har dessutom mest sol i området, plus att jag får glädjen att se mina grannar drukna när tidvågen kommer, medans jag sitter där på min "kulle" och dricker kaffe 😁
Tomten som hör till huset är väl så att säga stor, men inte utstickande än resten. Några har mindre, några enstaka har större. Nu köpte jag ju även granntomten för några år sen, så med dom 2 ihop har jag definitivt störst tomt i området :p

... Men det är ju på gott och ont det också.... Det är f-n så mycket mer jobb att underhålla en(i mitt fall tekniskt 2) stor tomt än en mindre. Klippa gräs är väl inget något egentligen tycker om. Resultatet av klippningen? Visst, men det faktiska jobbet? Ugh.....

Det är helt klart mycket jobb att äga hus, så är det bara. Allt är ens eget ansvar, ingen hyresvärd att ringa och gnälla till för att tvättmaskinen gått sönder, elförbrukningen är i regel markant mycket högre, sophämtning, vatten, avlopp... allt får man betala för själv... Plus allt övrigt underhåll givetvis. Ah just det, den trevliga fastighetsskatten också, för givetvis ska vi (straff)skattas för att äga hus också.

Det stora possetiva är ju dock att det är ens helt egna! Man får göra vad man vill(nåja..), vill man slå ett hål i väggen så är det väl bara att göra det, vill man sätta upp 17 miljoner spikar i väggen får man göra det - ingen som kan komma och kräva att du återställer väggen osv. Givetvis finns det begränsningar, såsom bygga ut, bygga nya extra byggnader osv osv. Givetvis får man (oftast) det - men då är det en jävla lång process för att få bygglov - och ännu mer pengar, som gäller...

Nä fan, trots allt så får ni allt bära mig ut med fötterna före innan jag ger upp huset 😉

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Mats-S
E Ebba Velin skrev:
och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt
Alla hus går att sälja till rätt pris, dvs det som marknaden är beredd att betala. Svårsålt blir det för dem som begär fantasipriser lång över marknadsvärdet.

E Ebba Velin skrev:
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
Personligen tror jag inte tomten kommer dra ner priset vid en ev försäljning. En del ser fördelen å inte behöva lägga så mycket tid i trädgården. Utan istället njuta av att det är hörntomt.
Samt får det gå några år så är det pool etc som styr priset. Samt givetvis husstorleken! Den aspekten i åtanke så får ni nog mer än grannarna. Tomten är en bisak..

Förhoppningsvis skall ni bo där länge, kanske 20 år innan barnen är utflugna och man vill ha något mindre. Hur marknaden ser ut då vet vi ju ingenting om idag. Ett tips är att amortera av så gått man kan så kommer det oavsett marknad inte att bli en ekonomisk smäll den dag man vill sälja. Med tiden brukar också boendekostnaden bli ganska låg när man amorterar ordentligt.

Ett nytt hus innebär ju att ni inte behöver bry er så mycket om några dyra reparationer mer än kanske lite vitvaror som ger upp kommande 20 år. Nybyggt hus gör väl också att det är ganska energisnålt och därmed billigt i drift.

En liten tomt innebär ju mest att det inte behövs en väldig massa trädgårdsskötsel.

Om jag skall titta 20 år in i framtiden så ser jag att man kommer värdesätta kollektivtrafik, och gång/cykelavstånd till dagis/skola/affärer/arbete. Dvs helt andra saker än de du verkar vara orolig för.

Den som vann budgivningen har ju av definition nästan alltid i princip köpt för överpris då alla andra spekulanter bjudit mindre. Det man kanske kan vara orolig över är de fall om man bjudit mot bara en annan budgivare och alla andra stannade långt innan... Eller att budgivare "hoppar av" och inte står för sina bud. Har det varit med 2-3 stycken fram till sista 100.000 så är det nog ett marknadspris ni betalat...

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
E Ebba Velin skrev:
Hej,

Ja första husköpet så det är nog lite rädsla och att jag bara ser det ”dåliga” såsom att huset knappt har någon tomt. Samtidigt har vi en hel park med lekplatser, fotbollsplan sov nära huset + skog. Huset kommer passa oss perfekt då de ligger nära förskola, skola, natur, bra kommunikationer, det är nyproducerat osv. Huset på priset låg väldigt högt som utgångspris så vi la ett underbud som de accepterade, men nu i efterhand hade vi nog kunnat få de ännu ”billigare”. Det blev ingen budgivning. Vet inte varför jag oroar mig, det kanske hör till. Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
Hörntomt är alltid ett plus.Kombon med ett större hus och mindre tomt är väl perfekt för en familj eller ett par som föredrar något större bostad men inte är så intresserade av trädgårdsskötsel.
Om man vill kan man ist bygga en stor altan som går runt hels huset och kanske pool.
Bättre att ha ett hus som sticker ut än ett som ser likadant ut som de 21 andra den dag ni vill sälja.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är av uppfattningen att det finns en konsensus att avregleringen av den svenska kreditmarknaden på 80-talet som gjorde att de svenska krediterna kunde växa har varit en nyckelkomponent för bopriserna har ökat sen dess. Logiken är enkel: Om köparna enkelt och fritt kan låna pengar till att köpa valfria objekt till fritt satta priser med dessa lånade pengar så ökar priset över tid på marknaden jämfört med föregående situation där objekten inte kunnat prissättas och belånas fritt på samma sätt och utlåningen var reglerad. Detta beskrivs på Wikipediasidan som jag länkade som du menar inte ger några svar. Vad gäller t ex bostadsrättsföreningar fick man ändra i lagen för att kunna ta upp lån för dem.

Känns detta verkligen helt obekant och ologiskt för dig?
Claes har helt rätt i sin analys 👍

E Ebba Velin skrev:
Hej,

Ja första husköpet så det är nog lite rädsla och att jag bara ser det ”dåliga” såsom att huset knappt har någon tomt. Samtidigt har vi en hel park med lekplatser, fotbollsplan sov nära huset + skog. Huset kommer passa oss perfekt då de ligger nära förskola, skola, natur, bra kommunikationer, det är nyproducerat osv. Huset på priset låg väldigt högt som utgångspris så vi la ett underbud som de accepterade, men nu i efterhand hade vi nog kunnat få de ännu ”billigare”. Det blev ingen budgivning. Vet inte varför jag oroar mig, det kanske hör till. Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
Den där ekonomiska ångesten känner jag också ibland. Man liksom undrar om det är värt det i slutändan. Nu har ni förvisso köpt ett nyproduktion, och så är väl allt maximerat för att gynna byggherren. Du skall se att du inte kommer göra en så dålig affär. Men antar att det var ångestframkallande att frigöra större del av sitt kapital bara så där och få ett par nycklar i gengäld.

Men det ger sig. Bo in er i huset i två år, funkar det inte eller att ni båda känner att det inte var för er, så sälj huset och flytta. Inte mer med det. Är väl bara pengar egentligen, och tror du kommer få igen din investering.

E Ebba Velin skrev:
Hej,

Nu vet inte jag var huset ligger men i storstäderna är radhus med en sdvändigtvis tjärtlapp till tomt ofta lika dyra som ett fristående hus. Tomten är bara en del av fastigheten och stor tomt betyder inte nödvändigtvis ett högre pris.

E Ebba Velin skrev:
Priset ni betalade för huset är med ganska stor sannolikhet inte det som kommer att ge er huvudvärk som husägare. Var nöjd med köpet istället och se fördelarna som inte grannarna har, det vill säga att ni har större hus och hörntomt. Planerar ni tomten rätt så räcker det långt! Lycka till!

E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Var GLAD att det är en mindre tomt! Det blir bara mindre å klippa! 👍😜

S Staffan-N skrev:
Min uppfattning är att boyta har betydligt större värde än tomtarea. Att bygga ut är ju en värdeökande åtgärd.

Sen handlar det om ett hus, inte ett par skor som man kanske kunde fått billigare i en annan butik...marknaden är i ständig rörelse, alla objekt är unika (även två identiska hus måste stå på olika tomter), objekten är i en ständig cykel av förfall och underhåll...
Att försöka utröna vad som är "rätt pris" och sedan ett "överpris" I förhållande till detta är i princip omöjligt. I synnerhet om det sen skall sättas i relation till vad man så småningom säljer för.

Ångesten kanske egentligen inte handlar om priset, utan att ni just har gjort en stor, livsomvälvande affär. Själv kan jag ligga sömnlös över betydligt mindre grejer :)
Hörntomt är ju det bästa. Slippa grannar på mer än en sida. Har själv hörntomt och det var väl samma när vi köpte att det var det som fanns. Men när vi sen besöker våra grannar tänker man hur inklämt de har det!
Vad gäller ytan så får du ju tänka på hur dyrt det skulle bli om ni skulle bygga ut motsvarande kvadrat i stället vilket vi gjorde. Man kan aldrig få för stort.....Det blir säkert bra på några års sikt. Många vill inte ha så stor tomt då det bara medför mera arbete och yta för eventuella barn att leka på finns tydligen i området ändå!

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
E Ebba Velin skrev:
att det är en hörntomt
Då har du en granne mindre att tjafsa med. Det är värt hur mycket som helst.

• Gilla
HenkeAls
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Läge och tomtens storlek är ju inte så mycket att göra något åt och hur bostadspriserna blir i framtiden vet ingen något om så varför oroa sig för det nu? Det man inte kan göra något åt är ju bara dumt att oroa sig för. Det ni kan göra är att lägga tid på husets skick, laga det som behöver lagas, byta det som är slitet eller omodernt så att huset och tomten är attraktiv den dagen ni ska sälja

D
Sätt det i proportion till din psykiska hälsa. Är den värd en halv miljon? Då är ett litet överpris inget att bry sig om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.