Om ni väljer att sälja huset i framtiden så kommer ni ändå inte att direkt konkurrera mot de andra husen, om ni alla inte tänkt flytta på samma gång. Om något kommer det snarare vara "Nu kom ett av de där husen upp!" och just hörnhuset dessutom!

Studsmatta på 400 kvm ska nog gå bra såvida det inte är en hoppborg, jag ser dem på varannat radhus här och de har 200 kvm.

Vid ett bostadsköp är man alltid den som betalar mer än vad någon annan är villig att lägga, så det ligger i sakens natur att undra över överpris. Inget säger att de ens velat sälja till så mycket lägre.

Nej, njut av ert stora, fina och nya hus nu!

• Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Jag köpte ett hus för tre år sedan och kände sådan ångest att jag ibland ville bränna ner det. Men även om du har betalat ett överpris, säg 500 000 kr eller till och med 1 miljon mer än vad huset är värt idag, finns det fortfarande positiva sidor.

Jag brukade ofta sätta mig i bilen med enorm ångest. Men föreställ dig att du bor kvar i huset i fem år. Du amorterar 6 000 kr i månaden, och med dagens räntenivåer kanske du betalar omkring 10 000 kr i ränta. Med ränteavdrag på 30 % får du tillbaka 3 000 kr, vilket innebär att dina totala månadskostnader för huset ligger på 7 000 kr, utöver driftkostnader.

Skulle du sälja huset om fem år och göra en förlust på en miljon, så får du skattereduktion på 50 % av förlusten, vilket motsvarar 500 000 kr. Så även om det kan kännas som en förlust vid första anblick, kan du dra nytta av både ränteavdrag och förlustskattereduktion. Därmed blir det ingen betydande ekonomisk förlust att äga ett hus på lång sikt.
Så njut av livet och sluta stressa.

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
m2 hus trumfar m2 tomt alla dagar i veckan. Er målgrupp när ni säljer är familjer med småbarn, och talar från egen erfarenhet att huvudsaken är att ni har en tomt. Jag tror ni har gjort ett smart köp.

Och även om ni har köpt för överpris, slå ut det på antalet år ni skall bo där. Det blir inte så mycket. Har ni små barn? Hur mycket är det värt att bo på en plats där barnen får varsitt rum och ni har en tomt och ett säkert område där de kan leka? Om ni nu bor i lägenhet, hur mycket är det värt att ha egen tomt medan de fortfarande är små? Jämför "överpriset" per år mot vad det är värt. Ekvationen blir enkel.

Svenskar är bortskämda och tror att bostadsköp är investeringar. Historiskt sett har det varit bra finansiella investeringar, men det egentliga målet måste vara att bygga ett hem. Släpp att köpet måste vara en vinnande investering och fokusera på att leva livet i ert härliga hem.

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har i och för sig din generation lyckats pricka in avregleringen av bostadsmarknaden i Sverige samt att man släppte kapitalet fritt.
Vad är det för avreglering du tänker på där?
Det är väl snarare tvärtom så att staten har reglerat mycket mer sedan 1974.

Sedan vet jag inte vad du menar med att släppa kapitalet fritt?
Är det att bankerna inte behövde gå till finansministern varje vecka och få reda på hur mycket dom fick låna ut?
Är väl inget givet att det påverkar så mycket. Det var ju inte så att bankernas utlåning innan dom slapp det var särskilt liten. Det behövs nämligen massiv utlåning för att ha en så kraftig inflation som Sverige hade fram till 1985. Staten var inte dålig när det gällde att elda på inflationen då. Det var i allt väsentligt staten och fackföreningarna som låg bakom inflationen på 70 och 80-talen.
Att se en liknande real utveckling av bostadspriserna som ni har fått uppleva är kanske inte så troligt.
Blir mycket spekulation i det. Facken lär ju inte sluta tvinga upp lönekostnaderna och då lär bostadspriserna åka upp minst lika mycket.
Skulle BNP stiga realt så lär markpris åka upp minst lika mycket. Tittar man på skogs och åker mark de senaste decennierna så undrar jag om inte de tom stigit mer än BNP.

Sedan lär staten reglera upp kostnaderna mer, vilket driver upp bostadspriserna.

Och kommunala avgifter och lantmäterikostnader lär öka vilket driver upp bostadspriserna.

Men vi har ju inflation så de nominella värdet på huset stiger ju i alla fall över tid, även om man realt kanske t o m förlorar pengar.
Blir Sverige avfolkningsbygd eller att BNP/Capita börjar dala så kan priserna nog falla realt. Möjligen kan det vara så ifall detta händer att man har andra problem som är klart större än att bostadspriserna tappar realt. Skulle tro det iaf.

E Ebba Velin skrev:
Hej,
Det som betyder mest är belåningsgraden och om man kommer att ha råd att bo i huset över lång tid. Värdet kan variera över tid, men det är inget som har någon större betydelse om man inte är tvungen att sälja vid fel tillfälle.

Att bo i ett lite större hus än övriga i ett homogent område brukar inte ge samma pris per kvadratmeter.

Har man hög belåningsgrad (över 80%) är det kanske klokt att prioritera amorteringen så att man ligger mellan 50-60% inom 10 år.

Det viktigaste är nog ändå att inte bo över sin intjäningsförmåga. Det kan leda till att man måste sälja vid fel tillfälle av olika personliga anledningar. Då är det bättre att bo lite billigare (t ex bostadsrätt med villakänsla), men att man har råd med annat i livet och slipper ekonomiska problem som kan vara negativa för familjen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vadå aldrig sålt? Ni har köpt ett hus att bo i. Planerar ni redan nu att sälja det?
Koncentrera er på att göra det till ert hem med er inredning!
Sluta oroa dig! :)

E Ebba Velin skrev:
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
Det kommer inte finnas 22 hus till salu när ni säljer. Troligtvis bara ett. Så om man gillar ert område så kommer man slå till.

Har du ingen man som kan lugna dig när du får sådana här destruktiva tankar?

Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Vad är det för avreglering du tänker på där?
Det är väl snarare tvärtom så att staten har reglerat mycket mer sedan 1974.
Bostads- och kreditmarknaden var helt reglerad 1974. Som exempel: vad sägs om t ex länsbostadsnämndens godkännande för att hyra ut din egna bostad?

Sen skedde avregleringar stegvis till dagens rätt fria samhälle. Det har ju sen gett en enorm tillväxt vid handeln med tillgångar som fastigheter.

Sen har själva bygglagstiftningen stegvis detaljreglerats mer och mer, särskilt efter 2010 när nya PBL kom. Men det är en annan fråga och en generell utveckling i Sverige.

D daVinci skrev:
Sedan vet jag inte vad du menar med att släppa kapitalet fritt?
Ja kapitalet var strikt reglerat. Har du inte sett Sällskapsresan? Det finns en grund för att läkaren smugglade sedelbuntar i knäckebrödspaket för ett investering utomlands. Idag klickar jag i min nätbank för samma sak, kapitalet är i stort avreglerat i dag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Gavelläge och större hus slår för mig alla gånger än en större tomt.

Sedan är det ju skillnad om det är äganderätt eller bostadsrätt, många nyare småhusområden/radhusområden byggs av någon anledning mycket som bostadsrätter och då spelar ju tomtstorleken ju mindre roll för värdet eftersom man inte äger sin egna tomtplätt eller hus. Är det äganderätt/bostadsrätt?

Säljarna kanske inte hade sålt bostaden för mindre än vad ni gav, så det är svårt att sia i efterhand om man givit marknadspris eller inte. Ni la er väl ändå under utgångspris.

Man resonerar alltid med sig själv när man köpt bostad, betalade vi för mycket? Är det något mer fel på huset? Kommer vi trivas? Kommer vi få tillbaka pengarna den dagen vi säljer?
Det är helt normalt, har själv gjort så alla gånger jag köpt bostad, det löser sig för det mesta tillslut ändå, så njut istället! :)

Redigerat:
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Hörntomt är den bästa tomten av alla ju! & mest eftertraktade! Så där säger jag grattis! 😊 kanske därför ni betalade lite mer…

Det
E Ebba Velin skrev:
Hej,
Det enda man vet om priset är att man var den som betalade mest. Man kommer alltid att kunna tänka att man kanske kunde ha fått det billigare. Eftersom man köper sitt hus för att bo där så gör några hundra tusen inget i slutändan, så länge man har råd att bo där och trivs så har priset ingen som helst betydelse. Fokusera på allt det fina ni får i huset, och större boyta känns i mina ögon mycket värt. Det verkar dessutom ligga i ett härligt område med närhet till det man vill ha.

E Ebba Velin skrev:
Hej,
Hej
Jag fattar att du är orolig. Första huset är en faktor, att köpa hus är en gigantisk affär. Men det finns ca 2,5 milj villor och därmed ungefär lika många som haft liknande känsla. Inkl mig själv.
Vi köpte och minsta tomten. Men vi hade också en gröningen utanför som sedan fick en lekplats.
Nu i efterhand så är jag glad för att vi har minsta tomten.
En mindre tomt är mycket enklare att göra mysig. Det är inte jättekul att bara ha en massa gräs. Hörntomt gör även att grannhusen inte skuggar.

Det kommer bli kanon, om ett tag när ni bott där ett tag och oron lagt sig så kommer ni vara grymt nöjda!

Lycka till!

E Ebba Velin skrev:
Hej,
Grattis till ert köp!
Eftersom du kunde tänka dig det från början så är det rätt!
Stor tomt =lite fritid
Liten tomt = mycket fritid.
Tror mig när jag säger att du vill ha det sista.
Nu vet jag inte hur stora barnen är, men det är bara när de är så små som de inte får gå utanför trädgården som de är där. Spela fotboll på 2-3 personer kräver ingen stor gräsmatta. Hellre större hus och mindre tomt än tvärt om! Studsmatta går alltid in!
Tycker det låter superfint med hörntomt och nära till allt med barn!
I dessa tider tycker nog alla att man köpt till ” överpris ” eftersom man vet hur det var innan pandemin. Hur läget är när ni ska sälja vet man bara då. Så som det varit historiskt har det alltid varit bra.
Jag känner igen mig, så jag kan bara säga ” njut av att du hittat ett du ville ha och ni fick det” banken hade inte godkänt det om det varit ett ”överpris”. Jag tror alla banker lärde sig en läxa under pandemin efter alla hus stack i pris och när sen el, bensin och mat ökade lavinartat.
Vill du ha hjälp med planering av trädgården för att få rum med allt du vill så är det bara att lägga upp bild så får du bra tankar och idéer! Jag kan också ge dig det, bara skriv isåfall.
Njut nu av att du köpt ett fint stort hus🌸
Lycka till!

Nissens
A alexanderlukas skrev:
Kanske lite väl positiv. Det finns stora områden i Sverige där priset i kronor är lika högt idag som 1974 eller lägre. Senaste huset jag köpte byggdes nytt 1974 för 605000kr Vi köpte år 2022 för 520 000kr. Lite tråkig värdeminskning..
Det låter extremt. 605 000 år 1974 motsvarar ca 4,5 miljoner i köpvärde år 2024. Så det huset du köpte har sjunkit ca 4 miljoner i värde om du köpte det för ca 500 000 i år.

Gissar att det var i dåligt skick?

E Ebba Velin skrev:
Hej,
Nu skall man väl inte leka psykolog men det är ganska poänglöst att oroa sig över saker man inte kan göra något åt. Försök släppa det. Ni har köpt det huset för det priset. Just det kan ni inte ändra. Om priset var för högt spelar inte längre någon roll.

Var glada för ert hus. Bo i det och se husets goda sidor - de som gjorde att ni köpte huset från början. Jämför er inte med andra - de har sina plågor.

Gillar ni inte huset - sälj det...

• Gilla
Johanna Carlsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.