"Buyers remourse" är något som många drabbas av. "Överpris" är vad man måste betala för att få köpa om det är budgivning. Men hoppas ni tänkt ut en limit innan ni budade.
Är läget rätt så kommer prisnivån ikapp förr eller senare.

Vi köpte vårt första hus för 3 år sen och förra året sålde vi med 1 miljon i förlust men köpte närmare och bättre område samt större hus. Kan säga att överpris känslan som du har är normalt och försvinner med tiden :)
Vet att det är en jobbig känsla men planerar ni på att bo där länge så kommer det att släppa. Så sälj inte i närtid ifall ni verkligen måste.

Kan även säga att första huset vi köpte 2021 när priserna skenade iväg då utgångspriset på huset låg på 5,7 miljoner och det landade på 7,3.

Bor ni bara i huset tillräckligt länge så kommer det ordna sig. Jag känner igen känslan, när jag köpte mitt nuvarande hus så var det det högsta priset som betalades i den kommunen det året. Nu 14 år senare så är det dyraste huset i samma kommun cirka 3 gånger högre. Så det löser sig med tid, men man känner sig i ögonblicket som "den siste idioten". 👍

Bor ni en tid i huset lär värdet ändå höjas. En fördel med mindre tomt är att det attraherar till viss del äldre köpare. Och vilka köpare har mest pengar? Jo de äldre där barnen flyttat som säljer något större.

Lycka till och det kommer bli kanon när det är dags. Jämfört med senaste tiden är det nog orimligt att du kan ha köpt till överpris. Det gjorde man 2022.

E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Du kan vara helt lugn. När ni bott där några år och du börjar se grannars hus säljas med betydligt dyrare än vad du köpte så tycker du att du gjorde en bra affär. Vi hade likadan ångest men den har släppt. Njut av ditt nya hus för fullt!

• Gilla
Freddygbg
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,

Ja första husköpet så det är nog lite rädsla och att jag bara ser det ”dåliga” såsom att huset knappt har någon tomt. Samtidigt har vi en hel park med lekplatser, fotbollsplan sov nära huset + skog. Huset kommer passa oss perfekt då de ligger nära förskola, skola, natur, bra kommunikationer, det är nyproducerat osv. Huset på priset låg väldigt högt som utgångspris så vi la ett underbud som de accepterade, men nu i efterhand hade vi nog kunnat få de ännu ”billigare”. Det blev ingen budgivning. Vet inte varför jag oroar mig, det kanske hör till. Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
Varför tänka på att sälja när ni precis köpt det? Man måste inte göra bokarriär. Att tomten är liten är inte bara negativt. Huset som vi flyttade till har mycket mindre tomt än vi haft förut. Det tycker jag är jätteskönt. Alla ytor blir anväda, istället för att ha områden som ingen är på men som ändå måste skötas. Här är det inte större än att jag har råd och tid gör buskar, perenner och några lådor för bär och grönsaker. Barn kan ju rasa omkring på den närliigande lekplatsen.

• Gilla
TuVu
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
Jag tror du ska sluta jämföra för alla hus är unika. Själv skulle jag t ex föredra en hörntomt med närhet till skog än en större tomt som ligger mitt i smeten. Kanske gav du för mycket men det spelar ingen roll så länge ni har råd med huset och så länge ni inte har köpt huset i spekulationssyfte. Ingen vet vad huspriserna kommer att ligga på om 5, 10, 15 eller 20 år. Ni gjorde kanske en toppenaffär med tanke på att ni fick det under utgångspris, om det hade kommit en budgivare till hade priset sannolikt stuckit iväg. En bra affär är när både köpare och säljare är nöjda, om ni hade lagt ett lägre bud hade ni sannolikt inte fått köpa huset överhuvudtaget.

Sluta se hus som en ekonomisk lönsam affär, som att det är något företagande i det. Se det som en fantastisk investering i er familj som är värd den investeringen. Oftast går värdet upp iaf om man inte ska sälja direkt.

Hade ni bjudit ännu lägre kanske ni inte hade fått det?

Tycker det låter som ni gjort en bra affär så länge värderingen låg någorlunda rätt.

Jag bor efter 6 år kvar i mitt första hus och funder inte på att sälja.
Lev livet.

Även om det är ovanligt nu för tiden så kan det ju vara ert forever home.

E Ebba Velin skrev:
Hej,
Vi köpte nyligen ett nyproducerat hus (byggt 2018) på 158 kvm, det finns 22 likande hus som ligger på en länga. Många av husen är 138 kvm med med då större tomt. Husen ligger så det är en stor eng framför och sedan skog. Vi köpte en hörntomt. Jag kan ligga lite sömnlös om nätterna då jag upplever att vi köpte huset för lite överpris samt att det är en hörntomt med lite trafikerad väg samt att vår tomt är minst på hela längan (400 tomtarea). Dock har vi då lite större hus. Jag kan inte släppa att vi köpte huset för överpris samt med mindre tomt och tänker endast att vi aldrig kommer få huset sålt. Någon som känner igen sig?
Hej,

Släpp det där. Det kommer finnas massor med köpare vars intresse för trädgårdsarbete står långt ifrån högst på listan.

Mvh

Robert

E Ebba Velin skrev:
Tror jag jämför mycket med de andra husen som är likadana att de har mycket större tomt, vissa har pool och att vårt hus av alla 22 hus har minst tomt och att det kommer dra ner priset. Och det stressar mig då vi köpte det för samma pris och lite mer än de andra gjort. Samtidigt så har vi hörntomten som kan locka vissa samt större hus än vissa. Känns bara tråkigt när jag köpt en hus som jag egentligen tror kommer passa oss perfekt och så tar sånna här tankar över
1 stor tamt medför bara massa jobb,
En uteplats med grill räcker.
2 just idag var du den som ville betala mest. Så är det med alla husköp. Det är alltid rätt tid att köpa hus, bara olika mycket rätt. Huset ditt är nytt och kommer inte att komma med skumma , farliga fel.
Men just idag är det inte läge att backa, men tiden kommer att visa att du gjort det smartaste ekonomiska valet i ditt liv.

Sånt är livet som husägare
Har legat och oroat mig inatt över vad musjäkeln krafsar i sig på vinden medan jag lyssnat på krafs och tassande! Imorgon är det något annat att ha ångest över som husägare 😅

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Äldre hus... Billigare hus. Mer att typ underhålla.

Mitt från 82 köpte jag 95 i den tidens pengar.
De pengarna i dag är ungefär 1/3 av dagens kronvärdet.

- I mitt fall har det blivit nytt värmesystem i stället för direktel.
Stor tung och dyr täljstensugn. Ren vedeldning.

FTX o avfuktare i grunden, vi stället för dåtidens inneffektiva system som slängdes ut.

Nytt yttertak 2016. Gjorde i stort sett allt jobb själv.

Målat om utvändigt 2 ggr. 1 gång till kommande sommar.

Bytt vitvaror några gånger.

Fixat dränering till effektivare.

Mm mm mm.

Visst jag har många gånger kunnat bytt hus. Men nu vet jag exakt vad jag har.

Bor på landet i en skogsbacke. Tomten är väl inte direkt stor.

Har ingen pool eller annat, förutom hundgård, vedeldad bastu stor hallonhäck friggebod och en kåta.

Detta jag nyttjar mest är vidbyggda garaget.

- Visst borde det härligt med en nyare hus, men jag vill inte göra samma resa igen. För ett fullgott hus finns inte för mig.

En sak är säker... Nästa gång vi flyttar, blir till en lägenhet o husbil.

Då blir det som Nitaho Jussi, Finnskogens vandrings man sa, när han svepte med armen, runt horisonten:
"Allt det du ser är mitt"

.

Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
E Ebba Velin skrev:
Hej,

Ja första husköpet så det är nog lite rädsla och att jag bara ser det ”dåliga” såsom att huset knappt har någon tomt. Samtidigt har vi en hel park med lekplatser, fotbollsplan sov nära huset + skog. Huset kommer passa oss perfekt då de ligger nära förskola, skola, natur, bra kommunikationer, det är nyproducerat osv. Huset på priset låg väldigt högt som utgångspris så vi la ett underbud som de accepterade, men nu i efterhand hade vi nog kunnat få de ännu ”billigare”. Det blev ingen budgivning. Vet inte varför jag oroar mig, det kanske hör till. Får bara känslan av att ingen kommer i framtiden köpa huset för den summa som vi gjorde då det finns massvis med likande hus med större tomt.
Att köpa hus är en av de största affärer man gör under sin livstid så jag tror de flesta känner en viss oro. Följ de kloka råd du redan fått att skriva ner det som gjorde att ni valde huset och bo in er. Det kommer säkert bli bra och skulle det mot förmodan inte bli det så får man leta efter ett annat boende. Så gör man när man bor i lägenhet med. Njut av det du har och ta en dag i taget. Lycka till!🏡

E Ebba Velin skrev:
Alla tänker och söker olika. När jag köpte hus så sökte jag större hus med mindre tomt. Jag tittade på väldigt många hus, men fasade för de stora trädgårdarna som ska skötas. Hittade till sist ett hus med ca 100 kvm på baksidan där jag satte ett trädäck över hela = mer fritid. Framsidan var givetvis lite större, men det var så lätt att ta hand om.
Så tänk inte på det ngt mer, det finns alltid köpare för alla objekt.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.