23 134 läst · 179 svar
23k läst
179 svar
Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Jag var faktiskt tvungen att gå ut och kolla om den klarade 13A, var inte säker. Schuko är ju oftast avsäkrat till 10A.Nicke Nyfiken skrev:
UMC:n klarar faktiskt 32A enfas men det följer inte med några kontakter för det.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Bunpar tråden lite.
Jag kommer göra som någon skrev i början av tråden först köpa laddare sen bilen
Anledningen är att jag håller på att dra strömmen i min nya carport och då är det väl lik bra att göra färdigt för framtida elbil.
Frågan är var rekomenderar ni för laddare?
Firman som drar elen sålde Garo och Defa
Jag kommer göra som någon skrev i början av tråden först köpa laddare sen bilen
Anledningen är att jag håller på att dra strömmen i min nya carport och då är det väl lik bra att göra färdigt för framtida elbil.
Frågan är var rekomenderar ni för laddare?
Firman som drar elen sålde Garo och Defa
Tycker min Garo funkar bra, väldigt standardiserade elartiklar och lastbalanseringen är över modbus om du väljer till det vilket jag tycker man bör. Ska montera 2st ytterligare i samma slinga och balanserat sinsemellan och mot huvudcentralen.
Inga coola funktioner i laddaren dock, men ärligt har man inte så stor nytta av dessa då laddningen kan med fördel styras via bilens app istället.
Inga coola funktioner i laddaren dock, men ärligt har man inte så stor nytta av dessa då laddningen kan med fördel styras via bilens app istället.
Easee piskar rumpa funktionsmässigt med både Garo och Defa och till en avsevärt lägre kostnad...
Jag skulle kräva att en laddbox kan anpassa sig efter månadens högsta effekt så att det inte blir så dyrt att ladda. Läs mer här:
- https://www.nyteknik.se/energi/ny-a...-blir-fler-innebar-stora-forandringar-7019831
- https://www.byggahus.se/forum/threa...ekttaxa-foer-privatkunder-25-hoejning.232813/
- https://www.nyteknik.se/energi/ny-a...-blir-fler-innebar-stora-forandringar-7019831
- https://www.byggahus.se/forum/threa...ekttaxa-foer-privatkunder-25-hoejning.232813/
Det är en ny nish och det utvecklas fort. Jag skulle förbereda installationen för elbilsladdning. Men inte installerat någon box om jag inte har en elbil än.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 630 inlägg
Det löser man väl relativt lätt med lastbalansering. Sätter man lite marginal till vad man ”brukar” ha borde man väl exempelvis kunna släppa upp den till 14 eller 16 A givet att inte maxströmmen då blir större än X.pacman42 skrev:
Eller är det inte så lastbalanserare funkar?
Problemet med de nya effektavgifterna är att man måste hålla reda på den högst använda effekten under en timme tidigare i månaden så att man inte överskrider den. Dvs, det är en dynamisk lastbalansering som behövs utifrån tidigare behov...Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 630 inlägg
Om man vill maximera laddströmmen så är det förvisso så, men de flesta lär väl klara sig på historiska data, eller?
Det är nog inte svårare än att man tar reda på att maxeffekten en normal månad ligger på exempelvis runt 6 kW exkl. laddning. Sen ställer man effektvakten på max 6 kW. Optimering utöver det låter onödigt, det kan inte vara många korvören i potentiell besparing.
Vi pratar om olika tidsintervaller. Tariffen integreras över en timme. Laddboxen jobbar med annan tid. Dessutom jobbar laddboxen med diskreta steg på 6A, 10A, 16A osv.W witten skrev: