23 306 läst · 179 svar
23k läst
179 svar
Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Nej, priset är väl enda nackdelen. Och möjligen att kabeln blir lite tyngre och mer svårhanterad (men det är troligen en väldigt liten nackdel).fatsug skrev:
Göteborg Energi rekommenderar i dagens tidning (GP, inlägget är svar på en insändare som klagarde på effekttariffen) att man skall ställa in sin laddbox på låg effekt och ladda under lång tid. De tror dessutom att detta skall få människor att använda elen på annat sätt.
Men som jag skrivit i andra inlägg så kommer nog folk som har koll på sin förbrukning istället att öka laddningen på peak-time så länge som de inte når upp till tidigare maxeffekt. Och de som inte har koll, ja de gör ju inget annorlunda ändå.
Men som jag skrivit i andra inlägg så kommer nog folk som har koll på sin förbrukning istället att öka laddningen på peak-time så länge som de inte når upp till tidigare maxeffekt. Och de som inte har koll, ja de gör ju inget annorlunda ändå.
Håller du dig upp till max 6 mm2 är det små och få nackdelar både pris och övrigt, mest fördel om man ändå förbereder. Drar man i väg högre kan det bli problem med anslutningsbar area osv på vissa boxar.fatsug skrev:
Jag har en solcellsanläggning med ynka 4 kw. Kommer få en elbil levererad inom 2 månader och behöver således installera en laddbox. Valet för mig är mellan Easee Home eller Zappi v2.
Jag har hört att Zappi v2 ska fungera bra med solceller för man ska kunna ladda bilen med solel (och det var även den laddboxen som elektrikern rekommenderade). Nu funderar jag dock på en sak. Är inte 4 kw lite för klent för att kunna ladda upp batteriet? Behövs det inte lite mer kw för att batteriet ens ska kunna laddas upp?
Funderar på om det är någon mening med att ha Zappi med tanke på att elanläggningen är så liten. Kanske räcker med Easee Home? Någon som har någon input?
Jag har hört att Zappi v2 ska fungera bra med solceller för man ska kunna ladda bilen med solel (och det var även den laddboxen som elektrikern rekommenderade). Nu funderar jag dock på en sak. Är inte 4 kw lite för klent för att kunna ladda upp batteriet? Behövs det inte lite mer kw för att batteriet ens ska kunna laddas upp?
Funderar på om det är någon mening med att ha Zappi med tanke på att elanläggningen är så liten. Kanske räcker med Easee Home? Någon som har någon input?
Den lägsta effekt man kan ladda en elbil med brukar vara ungefär 1,4 kW. Det tar tid. Men visst laddar det. Jag kan ladda med max 11 kW hemma. Men jag använder oftast 4 kW-läget för att inte behöva tänka på övrig belastning. Jag ställer bara upp den om jag behöver ladda snabbare.P Prophet85 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 903 inlägg
Men levererar inte solcellerna trefas? I så fall är väl lägsta laddeffekten 3,7 kW? Vad jag är ute efter är att gränsen väl egentligen är 6 A per fas.
Nu tillhör jag också dom som är av uppfattningen att det ofta räcker med ganska låg effekt när man laddar hemma, men det är väl inte så att det i det här fallet finns stor marginal egentligen – utan om det är 4kW trefas som solpanelerna ger så är det bara när de går på max som de själva räcker för att ladda bilen, även om den totala effekten hade varit tillräcklig.
Eller är jag ute och cyklar?
Nu tillhör jag också dom som är av uppfattningen att det ofta räcker med ganska låg effekt när man laddar hemma, men det är väl inte så att det i det här fallet finns stor marginal egentligen – utan om det är 4kW trefas som solpanelerna ger så är det bara när de går på max som de själva räcker för att ladda bilen, även om den totala effekten hade varit tillräcklig.
Eller är jag ute och cyklar?
Zappi har lite olika funktioner som att dela upp elen som produceras så att en fas laddar bilen och resten går till huset eller att den använder allt producerat el till laddning.Nötegårdsgubben skrev:Men levererar inte solcellerna trefas? I så fall är väl lägsta laddeffekten 3,7 kW? Vad jag är ute efter är att gränsen väl egentligen är 6 A per fas.
Nu tillhör jag också dom som är av uppfattningen att det ofta räcker med ganska låg effekt när man laddar hemma, men det är väl inte så att det i det här fallet finns stor marginal egentligen – utan om det är 4kW trefas som solpanelerna ger så är det bara när de går på max som de själva räcker för att ladda bilen, även om den totala effekten hade varit tillräcklig.
Eller är jag ute och cyklar?
Om jag förstår dig rätt så skulle det egentligen inte vara så värdefullt att skaffa Zappi? Sedan har jag Tibber som elleverantör och har ingen aning hur bra dom fungerar med varandra...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 903 inlägg
Jag tror som sagt att båda är bra. Vill man integrera systemen får man dock fråga sig om man helst integrerar laddaren med solcellerna eller elabonnemanget (och därmed kunna automatiskt styra laddningen efter elpriset).
Jag skulle nog välja det senare, men har inga solceller, så kanske underskattar den nyttan. Generellt tror jag dock att man tjänar mer på att sälja elen på dagen än att ladda bara för att ens egen produktion verkar vara hög.
Jag skulle nog välja det senare, men har inga solceller, så kanske underskattar den nyttan. Generellt tror jag dock att man tjänar mer på att sälja elen på dagen än att ladda bara för att ens egen produktion verkar vara hög.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Se till att boxen/lastvakten har "sol boost". Då kommer boxen att maxa med vad nätet kan ge + vad solcellerna ger.P Prophet85 skrev:Jag har en solcellsanläggning med ynka 4 kw. Kommer få en elbil levererad inom 2 månader och behöver således installera en laddbox. Valet för mig är mellan Easee Home eller Zappi v2.
Jag har hört att Zappi v2 ska fungera bra med solceller för man ska kunna ladda bilen med solel (och det var även den laddboxen som elektrikern rekommenderade). Nu funderar jag dock på en sak. Är inte 4 kw lite för klent för att kunna ladda upp batteriet? Behövs det inte lite mer kw för att batteriet ens ska kunna laddas upp?
Funderar på om det är någon mening med att ha Zappi med tanke på att elanläggningen är så liten. Kanske räcker med Easee Home? Någon som har någon input?
Köp i alla fall inte någon laddbox från Defa! Hade min i sex månader och den fungerade i princip aldrig. Defs skylde på felaktiga komponenter och att de inte hade några nya..... Men samtidigt så fortsatte de styrande sälja sina IQ laddare.. De brydde sig alltså bara inte om några hundra kunder (däribland mig) som fått boxar som inte fungerade...
Bytte box till ett annat märke (som faktiskt fungerar).
Man behöver i princip aldrig ladda fort eftersom bilarna står parkerade över natten. Ställer oftast ner mig laddare till 4Am och laddar medvetet långsammare vilket ska vara bättre för batteriet.
Bytte box till ett annat märke (som faktiskt fungerar).
Man behöver i princip aldrig ladda fort eftersom bilarna står parkerade över natten. Ställer oftast ner mig laddare till 4Am och laddar medvetet långsammare vilket ska vara bättre för batteriet.
Ta en Zappi, alla dar i veckan. Köp till hub och harvi så kan du ha koll på produktion och försäljning samt ta ut statistik på billaddning. Allt i realtid. De har bra och trevlig support också, både i Storbritannien (Myenergi) och Sverige (Orust Engineering) om man stöter på bekymmer som elektrikern inte kan.
6A * 3 * 230V = 4140W vilket då är den lägsta effekten som kan användas vid trefas. Det jag ville peka på var att 4 kW är fullt tillräckligt för att ladda bilen många gånger. Och att det går att ladda med ännu lägre effekt även om det bara går med enfas.Nötegårdsgubben skrev:
Nja... att snabbladda mycket kan slita på batteriet absolut, men vid hemmaladdning kommer man aldrig upp i de effekterna.@ @ndreas skrev:
Att ladda extremt långsamt (typ 4A) är inte heller bra för batteriet. Batteriet behöver ha en viss temperatur för att må bra vid laddning och därför värmer bilen aktivt batteriet under laddningen. Är det kallt och det inte finns tillräckligt med effekt så uppnår inte batteriet rätt temperatur. Dessutom är laddförlusterna betydligt större vid så långsam laddning eftersom batteriet måste hållas uppvärmt under längre tid.
Det jag vill ha sagt är att om du vill optimera batteriets hälsa/livslängd så ska du inte hålla på och ladda med bara 4A.
Redigerat:
Det borde inte bli ett problem. Mig veterligen finns inte vare sig bilar eller laddstationer som går att ställa så lågt som 4A. Det lägsta brukar vara 6A. På tidiga GTE laddhybrider gick det att ställa 5A. Men då är det ju också fråga om i sammanhanget små batterier.Nicke Nyfiken skrev:
Jag har hört förr att det blir större förluster om man laddar extremt långsamt. Men det måste väl också bero på vilken bil vi pratar om? Alla har ju inte ens aktiv värmning av batterierna.
Att det skulle vara sämre för batterierna att ladda långsamt har jag aldrig hört förr. Var har du sett den uppgiften? Det kan väl inte heller gälla alla bilar?